• CinnamonGirl

    Insemination enda alternativet?

    Varför åka utomlands för att insemineras? Det finns ju många singeltjejer som vill ha barn och löser det på det sättet. Men alla singelkillar som vill ha barn då? De kan inte "fixa det" på samma (enkla) sätt. Kan man inte istället sammanföras och försöka få barn tillsammans? Då kommer det ju både finnas en mamma och en pappa med i bilden, och man kan dela på både det praktiska och ekonomiska ansvaret. Och barnet vet sitt genetiska ursprung på både mammas och pappas sida.


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Insemination enda alternativet?
  • Vickan I

    Många vill nog inte ha delad vårdnad om barnet sedan och bara ha barnet varannan vecka. Särskilt inte ihop med en person man inte känner väl.

  • CinnamonGirl

    Jag tycker det är otroligt synd om det är så att det är för att man vill ha ensam vårdnad och inte dela barnet med någon annan. För vems skull blir barnet till då egentligen? För tjejens, den blivande mammans skull? Jag tycker lite synd om dessa barn som aldrig kommer att kunna få reda på ena halvan av sin (genetiska) bakgrund. För att inte tala om allt det praktiska och ekonomiska som blir så mycket lättare när man är två.


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Donatorn

    Det är en del kvinnor och män som löser det så. Personligen skulle jag nog inte vilja ha barn tillsammans med någon som jag knappt känner. Det finns väldigt mycket som det kan uppstå delade meningar och konflikter runt. Man låser upp sig till en annan människa och den människans planer, jobb, släkt och vänner mm för större delen av sitt liv.

  • Sissel
    CinnamonGirl skrev 2014-05-30 17:45:55 följande:
    Jag tycker det är otroligt synd om det är så att det är för att man vill ha ensam vårdnad och inte dela barnet med någon annan. För vems skull blir barnet till då egentligen? För tjejens, den blivande mammans skull? Jag tycker lite synd om dessa barn som aldrig kommer att kunna få reda på ena halvan av sin (genetiska) bakgrund. För att inte tala om allt det praktiska och ekonomiska som blir så mycket lättare när man är två.
    Om man väljer en viss typ av donator så kan ungen leta reda på honom när denne är 18+.

    Jag skulle mycket hellre åka till Danmark än skaffar barn med en främling som jag blir tvungen att ha kontakt med regelbundet.
  • CinnamonGirl
    Sissel skrev 2014-06-02 15:50:57 följande:
    Om man väljer en viss typ av donator så kan ungen leta reda på honom när denne är 18+.

    Jag skulle mycket hellre åka till Danmark än skaffar barn med en främling som jag blir tvungen att ha kontakt med regelbundet.
    Det behöver inte vara en främling. Det kan vara någon man känner, eller lär känna...
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Inseminera2014

    För min del så har jag sett baksidan av hur det kan gå när den ena föräldern ballar ur. Har i snart 3 år gått 5 utredningar på soc, ingen tror på mej och barnen (barnen är livrädda och har blivit hotade att bli dödade flera ggr och polisen har ryckt ut för pappan kan inte hantera kompisar som bråkar i hans lägenhet,och då snackar vi om en 7- och 9-åring). Jag vill inte utsätta varken barn eller mej själv med detta helvete igen. Någonstans lär man sig av sina misstag. :)
    Mitt råd till de som skaffar barn ihop: kolla upp släktträd innan, psykiska sjukdomar är ärftliga! Fick reda på efter att barnen fötts att den släkten hade bipolära som gjort både självmordsförsök och självmord. "Traktorolyckan" var "söp ihjäl sig" när jag rotade i polisarkivet t ex. "Självmordet" var både självmordsförsök och självmord. Efter det självmordet så kickade en annan släkting igång "arvet" och blev galen och 4 år efter självmordet så hoppade han från 3:e våningen och gjorde också självmord. Äpplet faller inte långt från trädet. Vill bara att man tänker efter innan man bara hittar någon att skaffa barn ihop som projekt där båda vill samma sak. Dvs bli föräldrar tillsammans utan att vara ihop. Inseminerar man så blir det ingen faderskapsutredning (inga fler utredningar på soc tack!), ärftliga sjukdomar minskas då detta har kollats upp, inga sexuellt överförbara sjukdomar, ingen vårdnadstvist i tingsrätten osv, osv.
    Många kvinnor i min omgivning som sett och hört hur det inte fungerar kommer att göra inseminering då "systemet" har havererat kring "barnens bästa", tyvärr.

Svar på tråden Insemination enda alternativet?