• Klockan

hur sjutton talar man om för en 5 åring att han inte kan ha kalas?

Min stora kille blir snart 5 år. Han vill ha ett stort kalas med sina vänner, tårta, ballonger m.m.
    Det är det enda han pratar om. Det är en rätt stor grej för han, att bli 5 år.
    Problemet är, bl.a att jag inte har råd med ett kalas. Jag känner inte heller föräldrarna till de han vill bjuda, men så som jag märker att dem är, så lär ev. endast en familj dyka upp ändå (har inte ens råd att bjuda dem egentligen). Jag har även en liten plutt på 7 månader, och det skulle bli på tok för mycket att göra, när han är så liten.
    Jag vet inte hur jag ska tala om för han, att han inte kan ha kalas med sina vänner. Han kommer bli besviken, och jag kommer krossa hans hjärta.

Jag kan inte sova, för jag tänker bara på hans reaktion när jag talar om för han att det inte blir något.

Några tips på vad jag kan göra, för att han ska vara glad på sin födelsedag?

• Svar på tråden hur sjutton talar man om för en 5 åring att han inte kan ha kalas?
  • Frontline

Dyrt behöver det inte bli...

Oftast brukar det bli lite kokt korv med bröd och glass på dom flesta kalasen och det är ju inga dyrbarheter...

När grabben var 5 så bjöd han 5 kompisar så det gick kanske på 100:- i mat och glass till dom...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • MxMeNow

Ha ett litet kalas, han ska väl inte straffas för att han fått ett småsyskon! Popcorn, småkakor och saft köper du på Willys för under hundralappen. Låt honom bjuda iaf tre kompisar. Kalas behöver inte vara dyrt. Att du inte orkar är en dålig ursäkt.

• MxMeNow

Det kostar inget att köra "dansstopp", hela huset stormar eller sätta knorren på grisen. Och barn i den åldern roar oftast sig själva.

• Kabanga

Håller med övriga. Saft, korv med bröd, glasstårta och några kakor behöver inte alls bli dyrt. Det tar inte heller speciellt lång tid att göra i ordning heller. Man behöver ju inte bjuda in hela förskolan. Be honom välja ett par vänner som han får bjuda in. Allt går att lösa bara man vill.

• Lindsey Egot the only one

Saft, kokt korv med bröd och en bytta bigpack glass med chokladsås gör festen.

Fem bitar godis och en clementin räcker som godispåse.

Sätta knorren på grisen samt följa John är bra lekar.

• Gurkan

Man behöver inte ens ha korv och bröd. Det kan räcka gott med glass. Ett kalas behöver inte vara lång tid heller. Vi hade fyra års kalas, det varade i två timmar vilket var precis lagom. Barnen lekte självA och hade hur roligt som helst. Fikade på glass och så lekte de lite till. Lite fiskdamm och sen hem. Fiskdamm behöver man självklart inte !

• gbgumman

Gör som de andra säger enkelt. Barn äter ändå oftast inte tårta. Vi köpte två bigpack vanilj och lät stå framme en liten stund. Skärpte upp på fat och dekorera med lite geléhallon och nonstop. Klart. Ballonger går att köpa billigt. Leta även billig chokladsås maränger.

• älskarlivet81

Vi hade bara tårta och lite muffins på dotterns kalas. Blev inte dyrt..

Vi känner intr heller alla föräldrarna men vad gör det?

• pgf

Kalas för barn betyder otroligt mycket! Mina två har alltid längtar tills de ska få ha kalas. Vi har oftast haft utekalas. Stora grabben som blir 9 nu i dec har vi haft pulkkalas, de samlas på backen, åker pulka o grillar korv o dricker saft och de kalasen pratas de om länge bland vännerna. Lillgrabben som blir 6 nu i okt har vi ofta haft på en stor lekpark utomhus, eller i ena skogen där de har olika stigar med hinder, då har de lekt o härjat, grillat korv o druckit saft. Blir inte så krystat när man inte känner föräldrarna, de kan bjuda några fler pga ytan och korv o saft o en liten godispåse blir inte fasligt dyrt!

• Vinterankan

Att baka en tårta och poppa popcorn kostar kanske en hundring. Vad spelar det för roll att du inte känner föräldrarna, det är väl barnen du bjuder? Skärp dig och tänk på din son istället för dig själv och vilket oerhört arbete det är att baka en tårta.

Svar på tråden hur sjutton talar man om för en 5 åring att han inte kan ha kalas?