• Felinne

Plötsliga insomningssvårigheter för 5 månaders

Jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen just nu. Vår son som de senaste två-tre månaderna har varit otroligt lätt att natta har plötsligt blivit helt förbytt och bli ledsen bara vi går in i sovrummet. Innan gjorde jag som så när jag nattade höll jag honom nära och sjöng lite, la sedan ner honom försiktigt och gav honom en snuttefilt och napp medan jag fortsatte sjunga. Då somnade han på 2-10 minuter.

Nu har han börjat att tvärvägra nappen och river och slänger sig i sängen, i min famn och i selen. Han lugnar sig när han ammar, men jag kan ju inte amma hela tiden. Selen som har funkat så bra innan fungerar bara halvbra -handlar väl mest om att han skriker sig trött (usch vad hemskt det låter) - och att få honom att somna i vagnen eller bilen är ett rent lotteri. 

Han verkar inte förkyld men kanske lite hes vilket jag inte vet beror på halsont eller om han helt enkelt har skrikigt sig hes. Han är pigg och glad annars och kissar och bajsar nästan som vanligt (kanske lite oftare vilket jag härleder till mer frekvent ammande).

Är det någon som upplevt något liknande? Vad fungerade för er? Hur länge varade det för er? Det har varit så här (och blivit stadigt sämre) sedan drygt en vecka tillbaka. Han blir 5 månader gammal på lördag.

• Svar på tråden Plötsliga insomningssvårigheter för 5 månaders
  • Natulcien

Ja...det där känner jag igen.

Just runt 5 månader så blev sonen mycket mer "speedad" och hade inte riktigt "tid" att sova. De blir ju mer och mer medvetna, bebisarna, och vill inte missa något.
    Innan 5 månaders ålder hade jag alltid ammat sonen till sömns, lugnt och fint. Men runt 5 månaders ålder så åt han skitfort samtidigt som han flaxade med armar och ben för att inte somna. Sen fick man ligga bredvid och puffa lätt i rumpan eller stryka över ryggen ganska länge, medan han flaxade och skrattade och tjoade...
    När han väl hade somnat för natten sov han dock gott hela natten.
    På dagarna var han lättare att söva (vagnen var ett säkert kort, eller amning i famnen), men då var han istället extremt lättväckt, och kunde vakna av att ett brev landade på hallmattan, när han precis hade somnat...

Men...det gick över efter ett par veckor.

Om din son blir lugn av amning så kanske du kan amma till sömns?

• Felinne
    Natulcien skrev 2014-05-28 15:52:23 följande:
    Ja...det där känner jag igen.

Just runt 5 månader så blev sonen mycket mer "speedad" och hade inte riktigt "tid" att sova. De blir ju mer och mer medvetna, bebisarna, och vill inte missa något.
    Innan 5 månaders ålder hade jag alltid ammat sonen till sömns, lugnt och fint. Men runt 5 månaders ålder så åt han skitfort samtidigt som han flaxade med armar och ben för att inte somna. Sen fick man ligga bredvid och puffa lätt i rumpan eller stryka över ryggen ganska länge, medan han flaxade och skrattade och tjoade...
    När han väl hade somnat för natten sov han dock gott hela natten.
    På dagarna var han lättare att söva (vagnen var ett säkert kort, eller amning i famnen), men då var han istället extremt lättväckt, och kunde vakna av att ett brev landade på hallmattan, när han precis hade somnat...

Men...det gick över efter ett par veckor.

Om din son blir lugn av amning så kanske du kan amma till sömns?
    Jo han blir lugn av amning men han vaknar oftast direkt när han slutar så det känns liksom inte hållbart att jag snällt ska sitta och vänta med honom i famnen till han har sovit klart... 

Låter som att det bara är att hålla ut och vänta ut det då.
  • Natulcien
    Felinne skrev 2014-05-28 16:36:33 följande:
    Jo han blir lugn av amning men han vaknar oftast direkt när han slutar så det känns liksom inte hållbart att jag snällt ska sitta och vänta med honom i famnen till han har sovit klart... 

Låter som att det bara är att hålla ut och vänta ut det då.
    Vaknar han även om ni liggammar?
Svar på tråden Plötsliga insomningssvårigheter för 5 månaders