• jonnaem

hur mycket ska man orka

Hej! Jag är gravid i v.20 och har sedan början av graviditeten haft problem, allt började i januari då jag åkte ut och in på akuten pga blödningar, men de hittade inget fel. En månad senare gick jag runt med otroligt smärta i magen utan förstå varför, som sedan visade sig att jag var gravid. Så under jan-feb var jag borta mycket från jobbet och redan då började min chef himla med ögonen.
    När vi fick reda på graviditeten var valet enkelt, att behålla, men från ca v.7 började illamåendet, fick knappt i mig någonting, och vart sjukskriven. Bemötandet från min chef när jag berättade om sjukskrivningen var inga glada miner, hon hotade med att de kommer börja avskeda folk som inte sköter sig, och att HON inte orkade mer. Kan då tillägga att jag snart jobbat där i två år, och har slitit som ett djur, har schemalagt 25h per vecka men jobbar betydligt mer och kommer in på kort varsel(sitter i kassan).
    Iallafall så blev jag från 1a maj sjukskriven 50% i två veckor och har sedan börjat jobba normalt igen, vilket inte funkar. Visst jag mår mycket bättre med mitt illamående men fortfarande inte bra. Har värk i rygg och ben, och mår psykiskt dåligt, mycket för att jag vet vad mina chefer tycker om att jag varit borta så mycket. Har ingen att prata med på jobbet, min bm sa till mig att försöka prata med mina chefer men de trycker bara ner mig ännu mer, kan inte sluta gråta när jag är hemma och vet att jag ska tilli jobbets.
    Blev ett långt inlägg men om någon är eller har varit i liknande situation undrar jag bara hur ni gått tillväga, för jag vet inte hur mycket mer jag orkar.

• Svar på tråden hur mycket ska man orka
  • BjörkW

Din chef får inte avseda dig för att du är gravid, och framförallt inte när du är sjukskriven (om du blir det igen). "Sköter du dig inte" pga graviditetssymptom så kan hon alltså inte sparka dig. Är du med i något fack? Är du det kan du ta kontakt med dom och be dom kontakta din chef. Jag vet att det är svårt, men säg rakt ut till henne att du liksom ÄR gravid och att det inte alltid är så puttenuttigt som det kan låta, och att hon inte har någon rätt att sparka dig på dessa grunder.

Stå på dig!

Svar på tråden hur mycket ska man orka