• Eeerika

Åka till USA med barn innan de fått MPR vaccin

Någon som åkt med sina små barn innan de fått MPR vaccin?

Min son skulle ha fått det i februari men pga av diverse sjukdomar och annat så har han inte hunnit fått den, nu skulle han fått den förra veckan men fick då penicillin mot dubbelsidig öroninflammation.

Saken är den att vi skulle vaccineras idag men eftersom vi åker till USA nästa veckan är jag tveksam då biverkningarna kommer ca 7-14 dagar efter vaccin dosen. Vilket kan resultera i att han blir febrig och sjuk när vi är borta, kommer spendera första veckan i Indian Wells där det i snitt är 40 grader varm, få hög feber på det är ingen höjdare. 

MVC tanten lät riktigt sur när jag försökte diskutera detta med henne och sa bara att jag få göra som jag vill. Men jag ville ju ha råd och kunskap.

Står i valet nu hur jag ska göra, finns inga garantier att vaccinet ens hinner göra verkan innan vi åker ändå men mamma hjärtat oroar sig för det mesta ;)

Hur har ni andra USA resenärer gjort när ni åkt över med små barn.

• Svar på tråden Åka till USA med barn innan de fått MPR vaccin
  • Eeerika
    Dixie skrev 2014-05-28 20:22:50 följande:
    kommer ni att umgås med mycket barn i USA? 
    Nej inte privat då är det endast vuxna vi umgås med, så endast på offentliga platser.
  • evaoregon

Kalifornien har en mässlingepidemi just nu med minst 60 dokumenterade fall.  Fall över hela Kalifornien och man har inte sett så många sjuka i mässlingen sedan 1996.  Jag skulle inte tveka att vaccinera.  Mässlingen är en väldigt smittosam sjukdom och flera av de sjuka i Kalifornien har blivit inlagda på sjukhus.

• evaoregon
    Dixie skrev 2014-05-28 20:22:50 följande:
    kommer ni att umgås med mycket barn i USA? 
    Det tror jag inte spelar någon större roll då t ex mässlingen är en mycket smittosam sjukdom. Mässling är mycket smittsamt och räknas som en av världens mest smittsamma infektionssjukdomar. Smittan är luftburen och har lång räckvidd. 
  • yndra

Vaccinera!!! Det ar fler och fler masslingefall har borta!

• carrobarro84

Vi är i USA nu med två barn varav den yngsta är 8 månader så inget mpr vaccin här. Funderade inte ens över det innan vi åkte, vi reser runt i californien bland annat. BVC sa inget annat än önskade en trevlig resa

• Apotheosis

Om ni skall åka till Kalifornien rekommenderar jag starkt att ni ställer in er resa tills ni kan vaccinera. Vi har haft flera dödsfall av mässlingen här i södra Kalifornien. Det är mycket smittsamt och man kan få det i mataffären eller redan på flygplatsen o man har otur. Jag vaccinerade mitt barn i förtur och ingen bör åka hit ovaccinerad. Åker ni ändå hit så sprita ALLT innan ni rör vid det (kundvagnar, dörrhandtag, picknickbänkar), ha en bra försäkring, undvik platser med mycket folk (handla på CVS och inte på Ralphs osv), gå inte på några baseballmatcher eller konserter med eller utan barnen. Och vaccinera SNARAST oavsett! Boka tid IDAG!

• evaoregon
    carrobarro84 skrev 2014-05-30 02:45:59 följande:
    Vi är i USA nu med två barn varav den yngsta är 8 månader så inget mpr vaccin här. Funderade inte ens över det innan vi åkte, vi reser runt i californien bland annat. BVC sa inget annat än önskade en trevlig resa
    Det är inte så konstigt.  Personalen på bvc är inga experter på var det pågår epidemier just nu.  
  • Maggzan

Vi vaccinerade vår son innan vi åkte till USA då var han 10 månader. Räknades som resevaccin. Blev sen vaccinerad enligt vanliga programmet som 18 månaders=)

Skulle inte åka till USA utan att vaccinera och vi åker flera gånger om året

Svar på tråden Åka till USA med barn innan de fått MPR vaccin