• AbellaA

Dottern åksjuk. Vad ska man göra?

Min dotter som fyller 3 inom kort, har börjat bli åksjuk...
    Det händer inte jämt så jag vill inte trycka i henne massa piller i onödan.
    Finns det fler som har haft det så här, och vad gjorde ni?

• Svar på tråden Dottern åksjuk. Vad ska man göra?
  • Näckrosen

Det finns armband på Apoteket som många blir hjälpta av.

Se till att dottern inte är hungrig, men heller inte nyäten.

Ha så svalt som möjligt i bilen. Gärna lite fläkt/öppet fönster så luften inte står still.

Välj så stora vägar som möjligt.

Tuggummi är bra om hon är tillräckligt stor.

Ta paus ofta.

• Sisisisi

Många säger att plåster över naveln funkar och en hög bilbarnstol som besafe så att barnet ser ut ordentligt (antar jag).

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Natulcien

Jag var själv extremt åksjuk som barn, och kan fortfarande bli ibland nu som vuxen.

Mina bästa tips är att köra så mjukt som möjligt utan för mycket häftiga inbromsningar och accelerationer, ha svalt och luftigt i bilen (AC eller öppet fönster), se till att barnet inte är hungrigt. Låt henne dricka lite vatten i bilen och eventuellt knapra på något (kex, knäckebröd?). Pausa ofta om ni kör långt.

• pigglet

KALLT i bilen - absolut viktigast! ÄR det soligt - häng en filt för fönstret. AC på sommaren, kalluft på vintern.

Något salt är bra att knapra på, tex salta pinnar eller ett salt kex. Eller något syrligt, tex en bit grönt äpple.

Stanna och sträck på benen direkt hon börjar må illa.

• tovelinan

Mitt tips är kolsyrat vatten eller liknande. Jag blev ofta åksjuk som liten och fick då typ Loka eller sockerdricka. Det gör att man rapar och det blir skönare för magen. Håll ut! Det försvinner  efter en liten stund. Lycka till!

• AbellaA

Tack för tipsen.

Ac är alltid på, men hon klagade på att jag körde för fort.. Får se till att ha med vattenflaska och nåt att tugga på.

• AbellaA

Vi har förresten solfilm på rutorna, kan det försämra sikten såpass att man blir illamående?

• honeydew

Jag var väldigt åksjuk som barn (kan fortf bli ibland, men är mycket bättre).

En av de saker som jag reagerade starkt på i bilen är dofter. "Doftgranar", mat och dryck som luktar minsta lilla, spolarvätska, avgaser fr traktor m.m, parfym, någon som har rökt innan de satt sig i bilen osv.

Sen som de andra skriver, temperatur. Även solen som skiner och man åker där det finns träd, hus vid vägen. Då "blinkar" solljuset/skuggan i bilen. Solfilm hjälper snarare än försämrar för åksjuka, sålänge man fortf ser ut.

Och kurviga vägar är en pest..

Så klart man inte kan undvika allt detta, men man kan ju vara medveten om det iaf

• cosinus
    Natulcien skrev 2014-05-27 21:15:01 följande:
    Jag var själv extremt åksjuk som barn, och kan fortfarande bli ibland nu som vuxen.

Mina bästa tips är att köra så mjukt som möjligt utan för mycket häftiga inbromsningar och accelerationer, ha svalt och luftigt i bilen (AC eller öppet fönster), se till att barnet inte är hungrigt. Låt henne dricka lite vatten i bilen och eventuellt knapra på något (kex, knäckebröd?). Pausa ofta om ni kör långt.
    Precis det som funkar bäst på våra åksjuka barn.

Man ska inte gasa, bromsa eller svänga :) Skämt åsido sa min släkting en gång att man ska köra som att man hade en bröllopstårta i baksätet och att den inte fick rasa. Stämmer väldigt bra, kan man planera sin körning och undvika de häftiga momenten som skulle ha sönder en tårta så klarar sig barnet väldigt mycket bättre.

Och kallt i bilen, på sommaren sitter jag alltid i jacka i bilen för att barnen behöver så kallt.

Långt för oss går oftast bra dock, när vi väl är ute på motorväg klarar sig barnen oftast hyggligt, värst alla kategorier är stadstrafik med mycket rondeller.
  • Natulcien
    cosinus skrev 2014-05-28 10:16:09 följande:
    Man ska inte gasa, bromsa eller svänga :) Skämt åsido sa min släkting en gång att man ska köra som att man hade en bröllopstårta i baksätet och att den inte fick rasa. Stämmer väldigt bra, kan man planera sin körning och undvika de häftiga momenten som skulle ha sönder en tårta så klarar sig barnet väldigt mycket bättre.

[...] värst alla kategorier är stadstrafik med mycket rondeller.
    Precis. Själva framförandet av bilen har alltid varit det som lättast kan framkalla illamående i mitt fall.
    Och ryckig körning och kurviga vägar har jag fortfarande svårt för. Sambon kör ibland väldigt fort och svängigt och då måste jag säga ifrån. Värsta åkturen i vuxen ålder var för ett par år sen, då vi skärmflög och åkte på smala, superslingriga vägar upp för ett berg, gång på gång, och chauffören körde som en galning... jag som hade trott att skärmflygningen skulle vara läskig...den var ju rena barnleken i jämförelse med skräckbilturen uppför berget...  Kräks
  • isolande
    Natulcien skrev 2014-05-28 10:32:50 följande:
    Precis. Själva framförandet av bilen har alltid varit det som lättast kan framkalla illamående i mitt fall.
    Och ryckig körning och kurviga vägar har jag fortfarande svårt för. Sambon kör ibland väldigt fort och svängigt och då måste jag säga ifrån. Värsta åkturen i vuxen ålder var för ett par år sen, då vi skärmflög och åkte på smala, superslingriga vägar upp för ett berg, gång på gång, och chauffören körde som en galning... jag som hade trott att skärmflygningen skulle vara läskig...den var ju rena barnleken i jämförelse med skräckbilturen uppför berget...  Kräks
    Håller oxå med. Jag har kört hästsläp med hästar som har dålig balans-dvs lägger sig ner och slår sönder både sig själva och trailer om man inte kör EXTREMT försiktigt. Typ som att man hade en bröllopstårta i baksätet.

Den typen av körning är det enda som funkar för min åksjuka dotter. Minsta gas/broms/rallykörning får henne att börja gnälla om "ont i magen". Och så svalt, nåt kex eller russin att tugga på, inte proppmätt men inte vrålhungrig.
  • Hoppfull84

detta fungerade för oss som barn (ibland)

kallt i bilen
    inte nyätna men inte hungriga heller
    inte sova i bilen!
    inte läsa bok/tidning i bilen
    plåster på naveln
    typ seaband armband
    stanna efter 30 minuter och gå ut och svänga med armarna
    ha lite enkelt fika typ nåt litet kex/vattenflaska att distrahera med
    köra så mjukt som möjligt

om det blir värre så finns det riktiga medicinska plåster man fäster bakom örat, samt tabletter.

• fyrabarnsmor4

TS
    Du har fått många bra tips! du får testa dig fram o se vad din dotter tycker bäst om.

Sen vill jag att du ska lära din dotter att kunna kräks i muggen tex McDonaldsmuggar som man bruka få när man beställer mat. Se till att den är nära barnet så barnet kan ta den när barnet känner  börja må illa och du är ute på E4an där du får ju inte stanna hur som helst.

Det gjorde vi så vi kunde stanna när vi kan stanna. Sen är det "bara att hälla bort äckelgeggan"...

Svar på tråden Dottern åksjuk. Vad ska man göra?