Dottern åksjuk. Vad ska man göra?
Min dotter som fyller 3 inom kort, har börjat bli åksjuk...
Det händer inte jämt så jag vill inte trycka i henne massa piller i onödan.
Finns det fler som har haft det så här, och vad gjorde ni?
Min dotter som fyller 3 inom kort, har börjat bli åksjuk...
Det händer inte jämt så jag vill inte trycka i henne massa piller i onödan.
Finns det fler som har haft det så här, och vad gjorde ni?
Det finns armband på Apoteket som många blir hjälpta av.
Se till att dottern inte är hungrig, men heller inte nyäten.
Ha så svalt som möjligt i bilen. Gärna lite fläkt/öppet fönster så luften inte står still.
Välj så stora vägar som möjligt.
Tuggummi är bra om hon är tillräckligt stor.
Ta paus ofta.
Många säger att plåster över naveln funkar och en hög bilbarnstol som besafe så att barnet ser ut ordentligt (antar jag).
Jag var själv extremt åksjuk som barn, och kan fortfarande bli ibland nu som vuxen.
Mina bästa tips är att köra så mjukt som möjligt utan för mycket häftiga inbromsningar och accelerationer, ha svalt och luftigt i bilen (AC eller öppet fönster), se till att barnet inte är hungrigt. Låt henne dricka lite vatten i bilen och eventuellt knapra på något (kex, knäckebröd?). Pausa ofta om ni kör långt.
KALLT i bilen - absolut viktigast! ÄR det soligt - häng en filt för fönstret. AC på sommaren, kalluft på vintern.
Något salt är bra att knapra på, tex salta pinnar eller ett salt kex. Eller något syrligt, tex en bit grönt äpple.
Stanna och sträck på benen direkt hon börjar må illa.
Mitt tips är kolsyrat vatten eller liknande. Jag blev ofta åksjuk som liten och fick då typ Loka eller sockerdricka. Det gör att man rapar och det blir skönare för magen. Håll ut! Det försvinner efter en liten stund. Lycka till!
Tack för tipsen.
Ac är alltid på, men hon klagade på att jag körde för fort.. Får se till att ha med vattenflaska och nåt att tugga på.
Vi har förresten solfilm på rutorna, kan det försämra sikten såpass att man blir illamående?
Jag var väldigt åksjuk som barn (kan fortf bli ibland, men är mycket bättre).
En av de saker som jag reagerade starkt på i bilen är dofter. "Doftgranar", mat och dryck som luktar minsta lilla, spolarvätska, avgaser fr traktor m.m, parfym, någon som har rökt innan de satt sig i bilen osv.
Sen som de andra skriver, temperatur. Även solen som skiner och man åker där det finns träd, hus vid vägen. Då "blinkar" solljuset/skuggan i bilen. Solfilm hjälper snarare än försämrar för åksjuka, sålänge man fortf ser ut.
Och kurviga vägar är en pest..
Så klart man inte kan undvika allt detta, men man kan ju vara medveten om det iaf
... Doft från husdjur, hundar t.ex
detta fungerade för oss som barn (ibland)
kallt i bilen
inte nyätna men inte hungriga heller
inte sova i bilen!
inte läsa bok/tidning i bilen
plåster på naveln
typ seaband armband
stanna efter 30 minuter och gå ut och svänga med armarna
ha lite enkelt fika typ nåt litet kex/vattenflaska att distrahera med
köra så mjukt som möjligt
om det blir värre så finns det riktiga medicinska plåster man fäster bakom örat, samt tabletter.
TS
Du har fått många bra tips! du får testa dig fram o se vad din dotter tycker bäst om.
Sen vill jag att du ska lära din dotter att kunna kräks i muggen tex McDonaldsmuggar som man bruka få när man beställer mat. Se till att den är nära barnet så barnet kan ta den när barnet känner börja må illa och du är ute på E4an där du får ju inte stanna hur som helst.
Det gjorde vi så vi kunde stanna när vi kan stanna. Sen är det "bara att hälla bort äckelgeggan"...