• basio

Tips vid kraftig pollenallergi?

Min son på 8 år har det just nu jättejobbigt med sin pollenallergi. Idag kom han hem med ett svullet och alldeles blått öga som kliar jättemycket trots både livostindroppar och zyrlextablett. Ringde 1177 för att fråga om det fanns något vi kunde göra själva, men det fanns det inte utan det var läkarbesök som gällde.

Någon som har fått annan hjälp med sin pollenallergi, förutom den vanliga receptfria medicinen, som har hjälpt bra? Vad var det? 1177 nämnde kortison. Jag tycker så synd om honom, han sitter och blinkar konstant och kämpar verkligen för att inte klia sig i ögonen.

• Svar på tråden Tips vid kraftig pollenallergi?
  • MallaL

Prova igenom det receptfria sortimentet, det är olika aktiva ingredienser i olika mediciner. För mig fungerar vissa ögondroppar men inte andra.

• Johanniee

Håller med föregående talare! Prova igenom allt och ni hittar nog nått som funkar bättre. Sen är det lite sånna husmorstips som har funkat bäst på mig - tvätta håret innan sängående, byta sängkläder varje dag när det är som värst. Se till att inte vädra (eller ha öppna fönster) när det är som mest partiklar i luften. Sen tyckte jag att det hjälpte att lägga en bomullsrondell dränkt i kallt vatten på ögat. Hindrar en både från att klia och lindrar klådan. Kan också tipsa om att spola ögat med NaCl (natriumklorid) som finns att köpa på apoteket bara för att få bort så mycket allergener som möjligt! 

• RobertStockholm

Kan bara stämma in i föregående svar; det gäller att testa olika läkemedel med olika verksamma substanser. Zyrlex är t.ex. helt kass för mig.

Jag vill särskilt tipsa om vidareutvecklingen av Loratadin (mest känt under varumärket Clarityn). Den nya substansen heter Desloratadin och gjorde verkligen stor positiv skillnad för mig vs "gamla vanliga" Loratadin. Man kan få Desloratadin på recept och då kostar den inte mer än runt 30 öre per dag om jag minns rätt...

• Johanniee
    RobertStockholm skrev 2014-05-27 20:00:21 följande:
    Kan bara stämma in i föregående svar; det gäller att testa olika läkemedel med olika verksamma substanser. Zyrlex är t.ex. helt kass för mig.

Jag vill särskilt tipsa om vidareutvecklingen av Loratadin (mest känt under varumärket Clarityn). Den nya substansen heter Desloratadin och gjorde verkligen stor positiv skillnad för mig vs "gamla vanliga" Loratadin. Man kan få Desloratadin på recept och då kostar den inte mer än runt 30 öre per dag om jag minns rätt...
    Lite kuriosa bara för att jag vill och kan :) Desloratadin är en så kallad metabolit till Loratadin. Alltså en produkt som kommer av den första passagen genom systemet (njurar, lever, magsäck etc.) som sedan upptas av kroppen igen (reabsorberas) för att ta ett antal varv till där den förhoppningsvis gör nytta, innan substansen utsöndras med urinen eller avföringen (har inte koll på om Loratadin och Desloratadin metaboliseras av lever eller njurar....)

Hoppas att det funkar lika bra för Ts son :)
  • Lindsey Egot the only one

Testa nasaleze. Finns på Apoteket. Jag har en extrem pollenallergi och började med den för två sommrar sedan och kunde kasta alla andra mediciner. Det är ett pulver som man sniffar in i näsan som lägger sig som en hinna på slemhinnan så allergenet inte når kroppen. Man får iof sniffa/puffa in det flera gånger om dagen men det är värt att testa.

• Awla

Min 8-åring är extremt allergisk och äter 5 st 5mg aeriustabletter om dagen (normal vuxendos är 1st 5mg tablett!) och hon har ändå läroboken med ögonen. Vi har fått samma råd som ovan. Duscha varje kväll. Inga fönster/dörrar öppna. Hoppas det blev bättre!!

Svar på tråden Tips vid kraftig pollenallergi?