• Nipus81

Ärligt, vände ni ert barn framåt innan 4 års ålder i bilen?

Bilbarnstol el bältesstol. Framåt- eller bakåtvänd? Tycker mig se många som lämnar sina >4åringar på dagis att barnen sitter framåtvända i bilen men det är inte så många som "pratar högt" om detta eftersom rekommendationen är något annat.
    Tänkte att man kan kryssa för om ni vände ert barn framåt innan 4 års ålder eller inte och vilka tankar man har om det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ärligt, vände ni ert barn framåt innan 4 års ålder i bilen?
  • En glad tjej

Jag tror mina barn var runt fem år när jag vände dem framåt. Min äldsta tjej är så åksjuk så det var en befrielse när hon fick titta framåt istället. Jag har inga synpunkter på hur andra gör, i många andra delar av världen sitter barnen framåtvända från början. Inte bra självklart men inget jag bryr mig om. Andra får göra vad de vill.

• Kina79

De två äldsta var över fem när de fick bältesstol. Lollan har precis fyllt 4. Nu bor vi utomlands där inga bilstolar alls används.
    I sommar i Sverige kommer hon sitta i bältesstol.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • cloudberry79

Nej, stora satt bakåt tills lillasyster kom,ett par månader innan femårsdagen.

Just NO.
  • jennyz

Vi ska byta nu när lillasyster växer ur babyskyddet, då är storasyster 4 år och 7 månader lite drygt... Detta för att det känns onödigt att köpa en till bakåtvänd bilbarnstol för så kort tid, annars hade hon fått sitta bakåtvänd längre, då det är säkrast...

• Lite Av Varje

Jag vände vid 4,5 för att det blev för trångt. Jag pluggade då och hade inte råd att köpa större bil, hade en liten jobbig bil då. Lillebror får gärna sitta längre nu när vi ha skaffat oss större. Ju längre de kan sitta bakåt desto bättre.

Jag tror vi var sist med att vända på förskolan. Dottern tyckte det var pinsamt att åka bakåt vid fyra för att ingen annan gjorde det.

• nirakanna2

Sonen vändes vid 4,5 år i ena bilen och fick bältesstol till bilen vi åker mest i när han fyllde 5 år.

• Sisisisi

Nej, skulle aldrig vända innan jag var tvungen! Är sån extremt stor skillnad i säkerhet och jag vill såklart att mina barn ska åka så säkert det går!

De vändes när de var drygt fem år, 118 cm och var för långa för stolarna.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• La Lola

Japp.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Ärligt, vände ni ert barn framåt innan 4 års ålder i bilen?