• mojje75

Leker "kissleken" och kissar på golv och i papperskorg

Hej!
    Jag behöver goda råd!!!
    Min flicka är snart 5 år gammal. Hon är en rättfram tjej med mycket spring i kroppen men som är glad och som jag förstått det en bra kompis. Hon är påhittig och har mycket fantasi. Hon har lätt till skratt men kan också väldigt lätt bli arg (något vi märker mer hemma än på dagis). Var på utvecklingssamtal på dagis för ett par veckor sedan och då var det inte några problem - allt var bra!

Förra veckan när jag kom och skulle hämta Inez höll hon på att dra ner byxorna uppe i klätterställningen. Jag gick fram till henne och förklarade att så fick man inte göra. Hon drog upp byxorna. Då berättade en pedagog på dagis att Inez lekt "kissleken" med en tjej i dagisgruppen några dagar tidigare. Det var en kille i gruppen som kommit och berättat för fröken. Kissleken gick till så att de drog ner byxorna och låtsades kissa. Detta hade pedagogerna glömt bort att berätta så vi visst inget.  

Vi pratade med Inez om detta och förklarade att det är okej att vara utan byxor då man duschar eller sitter på toaletten men att man inte får dra av sig byxorna när man leker eller leka kisslekar.
    Efter det har det varit lugnt på dagis.

I lördags hade vi några bekanta på middag. När jag öppnade toalettdörren stod min flicka och försökte torka upp något blött på golvet och en ett år yngre tjej stod bredvid. Jag undrade vad det var hon torkade. Hon sa att det var kiss och att hon inte hunnit till toaletten. Vid närmare förfrågan kom det fram från den andra tjejen att min flicka ljög. Hon hade försökt få sin kompis till att kissa på golvet och när hon inte ville så kissade hon själv.  

Idag när jag kom och hämtade på dagis berättade fröken att hon för första gången höjt rösten åt min flicka. När hon kom in på toaletten hade min flicka och en annan kissat i papperskorgen. Det visade sig att min flicka tvingat den andra.

HUR GÖR VI???
    Jag tycker att vi har en rätt så stabil familj. Klart vi bråkar ibland men vi ger både hennes storebror och hon positiv uppmärksamhet, när det varit något försöker vi prata om det och det blir konsekvenser när de gör något dumt.

VARFÖR GÖR HON SÅHÄR??  Har någon varit med om något liknande med sitt/sina barn? Är det någon som vet varför hon gör på det här sättet? Hur kommer vi ifrån det?
    Vi har frågat henne om det är någon som sagt åt henne att kissa men hon säger att hon kom på det själv.

/Tacksam för svar

• Svar på tråden Leker "kissleken" och kissar på golv och i papperskorg
  • Amanda84

Hej TS!

Jag tror inte att det är ni som har gjort något fel utan er dotter har plötsligt kommit på att det här är "kul", spännande och väldigt tabu och därför ännu roligare. Jag arbetar inom förskolan och har sett det här beteendet några gånger förut.

Jag tycker att ni fortsätter att prata med er dotter när hon gör så här och markera tydligt att det inte är okej att tvinga andra att vara med på sådana här lekar. Om hon medvetet kissar på golvet så låt henne vara med och torka upp det. Händer det i papperskorgen får hon hjälpa till att tömma, tvätta den etc. Hjälp inte till alldeles för mycket utan låt det gärna vara lite "tråkigt" och jobbigt. Och gör som ni gör nu: fortsätt att prata med henne om att det inte är okej; säg att det blir äckligt på golvet om hon kissar där och att ni inte vill trampa i hennes kiss. Om hon fler gånger försöker att få kompisar att vara med på hennes lekar, så fortsätt att förklara för henne att man aldrig får lov att tvinga någon. Var väldigt bestämda så att hon förstår att ni menar allvar.

Om ni bara fortsätter att prata med henne och tydligt markera så tror jag att det här beteendet försvinner om ett tag.

• Amanda84
    en glad skrev 2014-05-27 02:04:42 följande:
    Kiss- o bajs-åldern!! Hört talas om det??? Det går över!
    Kiss- och bajsåldern brukar man ha kommit över när man är 5 år gammal och till kiss- och bajsåldern räknas heller inte att försöka få andra barn att kissa på golvet. Därmed inte sagt att det är helt ovanligt att göra som TS dotter. Barn i femårsåldern har många tankar och funderingar kring kroppen och det är inte helt ovanligt att barn i den åldern visar underkläder eller könsorgan för varandra. I dessa fall är det viktigt att man som vuxen är tydlig med vad som är okej och vad som inte är okej att göra och att man tydligt förklarar att ingen har rätt att tvinga någon annan att göra något som de själva inte vill.
  • en glad
    Amanda84 skrev 2014-05-27 02:10:36 följande:
    Kiss- och bajsåldern brukar man ha kommit över när man är 5 år gammal och till kiss- och bajsåldern räknas heller inte att försöka få andra barn att kissa på golvet. Därmed inte sagt att det är helt ovanligt att göra som TS dotter. Barn i femårsåldern har många tankar och funderingar kring kroppen och det är inte helt ovanligt att barn i den åldern visar underkläder eller könsorgan för varandra. I dessa fall är det viktigt att man som vuxen är tydlig med vad som är okej och vad som inte är okej att göra och att man tydligt förklarar att ingen har rätt att tvinga någon annan att göra något som de själva inte vill.
    Kiss- o bajslekar och lekar krong olika kroppsfunktioner florerar som värst i 5-6-årsåldern. Fråga vilken lärare i 6-årsgrupp som helst! "Leka knull" är en inte alltför ovanlig lek i den åldern som lätt får föräldrar att gå i taket och tro att man har ett barn med perversa böjelser .....
  • Amanda84
    en glad skrev 2014-05-27 02:15:14 följande:
    Kiss- o bajslekar och lekar krong olika kroppsfunktioner florerar som värst i 5-6-årsåldern. Fråga vilken lärare i 6-årsgrupp som helst! "Leka knull" är en inte alltför ovanlig lek i den åldern som lätt får föräldrar att gå i taket och tro att man har ett barn med perversa böjelser .....
    Jag arbetar som sagt med barn i förskolan. Kiss- och bajsåldern har inte med det som du beskriver att göra. Kiss- och bajsåldern är det som 3-åringar brukar benämnas vara i när de svarar "kiss", "bajs", "prutt" på varje fråga man ställer och sedan skrattar hysteriskt. Vid fem års ålder börjar barnen utforska sina kroppar och sin sexualitet. Det är en annan sak än det som man benämner för just kiss- och bajsåldern, vilket jag också beskrev i mitt tidigare inlägg.
Svar på tråden Leker "kissleken" och kissar på golv och i papperskorg