Leker "kissleken" och kissar på golv och i papperskorg
Hej!
Jag behöver goda råd!!!
Min flicka är snart 5 år gammal. Hon är en rättfram tjej med mycket spring i kroppen men som är glad och som jag förstått det en bra kompis. Hon är påhittig och har mycket fantasi. Hon har lätt till skratt men kan också väldigt lätt bli arg (något vi märker mer hemma än på dagis). Var på utvecklingssamtal på dagis för ett par veckor sedan och då var det inte några problem - allt var bra!
Förra veckan när jag kom och skulle hämta Inez höll hon på att dra ner byxorna uppe i klätterställningen. Jag gick fram till henne och förklarade att så fick man inte göra. Hon drog upp byxorna. Då berättade en pedagog på dagis att Inez lekt "kissleken" med en tjej i dagisgruppen några dagar tidigare. Det var en kille i gruppen som kommit och berättat för fröken. Kissleken gick till så att de drog ner byxorna och låtsades kissa. Detta hade pedagogerna glömt bort att berätta så vi visst inget.
Vi pratade med Inez om detta och förklarade att det är okej att vara utan byxor då man duschar eller sitter på toaletten men att man inte får dra av sig byxorna när man leker eller leka kisslekar.
Efter det har det varit lugnt på dagis.
I lördags hade vi några bekanta på middag. När jag öppnade toalettdörren stod min flicka och försökte torka upp något blött på golvet och en ett år yngre tjej stod bredvid. Jag undrade vad det var hon torkade. Hon sa att det var kiss och att hon inte hunnit till toaletten. Vid närmare förfrågan kom det fram från den andra tjejen att min flicka ljög. Hon hade försökt få sin kompis till att kissa på golvet och när hon inte ville så kissade hon själv.
Idag när jag kom och hämtade på dagis berättade fröken att hon för första gången höjt rösten åt min flicka. När hon kom in på toaletten hade min flicka och en annan kissat i papperskorgen. Det visade sig att min flicka tvingat den andra.
HUR GÖR VI???
Jag tycker att vi har en rätt så stabil familj. Klart vi bråkar ibland men vi ger både hennes storebror och hon positiv uppmärksamhet, när det varit något försöker vi prata om det och det blir konsekvenser när de gör något dumt.
VARFÖR GÖR HON SÅHÄR?? Har någon varit med om något liknande med sitt/sina barn? Är det någon som vet varför hon gör på det här sättet? Hur kommer vi ifrån det?
Vi har frågat henne om det är någon som sagt åt henne att kissa men hon säger att hon kom på det själv.
/Tacksam för svar