• Calles matte

Byggarbetsplats på skolan

Mina barns skola ska byggas om och kommer därför inom kort att förvandlas till en byggarbetsplats. Redan nu har de börjat med förberedelser och i morse när jag var där och skulle lämna barnen var de i full gång och rev en klätterställning och en sandlåda med hjälp av bland annat en stor lastbil och en hjullastare.

Arbetet pågick alldeles utanför entrén till de minsta barnens klassrum (skolan är fskk - åk 6) och inga som helst avspärrningar eller liknande fanns. Det var inte heller några vakter utposterade och ingen av skolans personal var synlig i närheten. Får de verkligen göra arbeten av denna typ mitt på en skolgård under skoltid utan några som helst säkerhetsåtgärder? Jag mår närmast illa när jag tänker på vad som skulle kunnat hända om en nyfiken liten 6-åring bestämt sig för att titta lite närmare på någon av de stora maskinerna.

Eftersom jag upplevde situationen som rätt obehaglig så mailade jag rektorn och utryckte min oro. Svaret jag fick innehöll inte mycket mer än att han funnits på plats och pratat med dem som skulle utföra arbetet när de startade på morgonen och han beklagade att jag inte upplevt att det som säkert. Den nonchalanta attityden fick mig snarare smått förbannad än lugn. Får de verkligen göra så här? Skolan hävdar att de kommer att vidta åtgärder när byggena börjar på allvar, men samma säkerhetstänk måste väl gälla även nu under de förberedande arbetena?

• Svar på tråden Byggarbetsplats på skolan
  • Punkster

Byggarbetarna ska sätta upp avspärningar. Att ansvara för byggarbetsplatsens säkerhet är byggfirmans ansvar, inte skolans.

Svar på tråden Byggarbetsplats på skolan