• Anonym (MC94)

Förvärrade säkerligen situationen idag, men..

...skrev klart och skickade in förtalsanmälan mot min sambos ex. Efter månader av förtal mot oss hur vi behandlar henne och deras gemensamma son har jag nu fått nog. Hon har skrivit på FB, snackat runt på sitt jobb till personer som bara vet vem jag är genom bekanta, så självklart kom det ju fram...

För en månad sen tog jag henne öga för öga och ifrågasatte, men Nej hon hade inte pratat om mig utan bara om min sambo.  Men där och då lovade hon att  "Nu skulle det vara slut med att prata förtroligt med andra, utan nu ska vi alla 3 visa oss starka tillsammans!"  Tyckte vi kom framåt efter det så hon & sambon avbokade familjerättssamtalet.
    Dessvärre har hon fortsatt prata...och skriva statusuppdateringar på FB..

Så  nu fick jag nog. Mår jäkligt dåligt  utav det som sägs, för det är verkligen oförtjänt prat!

• Svar på tråden Förvärrade säkerligen situationen idag, men..
  • Påven Johanna

Tycker det är bra att markera mot den sortens beteende. Det finns lagstöd för att göra det, så jag ser inte varför du inte skulle använda dig av det när andra försök att stävja agerandet inte fungerat. 

• Anonym (Linn)

Till sist lessnar man och en anmälan kanske gör att hon skärper till sig? Risken är väl bara att hon inte får vetskap om anmälan eftersom det så sällan väcks åtal om förtalsbrott pga hur lagen ser ut. Men man kan nu alltid väcka enskilt åtal men då är ju risken stor att det kan kosta en saftig slant i rättegångskostnader. Hoppas att det löser sig för er.

• Anonym (MC94)
    Påven Johanna skrev 2014-05-26 09:32:48 följande:
    Tycker det är bra att markera mot den sortens beteende. Det finns lagstöd för att göra det, så jag ser inte varför du inte skulle använda dig av det när andra försök att stävja agerandet inte fungerat. 
    Jag förstår att det utåt kommer ses som att jag är svartsjuk på exet,  men det snacket går ju redan.. precis som det tasslas att min sambo hade planerat lämna exet redan när de flyttade hem för en nystart 5 månader innan han lämnade henne. 
    Hon är läskigt manipulativ,  trodde min svärmor hittade på /var överkänslig.. men icke. Väldigt tillmötesgående på möten, BUP osv för att sen bara vända och bli ganska elak och anklagande. Hon har fått mig "minedfucked" antal gånger där jag börjat tvivla på min man, deras gemensamma vänner mfl. och i princip börjat vända på allt prat till att de är dem som hittar på och ljuger om henne.

Värst är att hon använder barnet som vapen mot pappan, tex; " Nu sitter ******** och gråter för att du förbjuder oss att åka som jag planerat!"  Samt fått frågor från barnet " Varför köper inte du leksaker till mig för din del av barnbidraget pappa?" eller " Ni snor saker av mamma!"
  • Anonym (MC94)
    Anonym (Linn) skrev 2014-05-26 09:37:32 följande:
    Till sist lessnar man och en anmälan kanske gör att hon skärper till sig? Risken är väl bara att hon inte får vetskap om anmälan eftersom det så sällan väcks åtal om förtalsbrott pga hur lagen ser ut. Men man kan nu alltid väcka enskilt åtal men då är ju risken stor att det kan kosta en saftig slant i rättegångskostnader. Hoppas att det löser sig för er.
    Ja, och det är ju synd kan jag tycka. För less, det är jag!  Nu har en polisanmälan upprättats, så får vi se vad som händer och sker.. Kommer det att ligga som en "prick" på henne eller är det något som inte syns öht?
  • Anonym (oops)

Nope, så länge du inte tänker betala ur egen ficka för att ev få henne åtalad så händer inget och hon får ingen "prick" för att du har anmält henne utan att anmälan har gått vidare. Däremot fick hon vatten på kvarnen om hur du är som person...

• Anonym (MC94)
    Anonym (oops) skrev 2014-05-27 08:23:07 följande:
    Nope, så länge du inte tänker betala ur egen ficka för att ev få henne åtalad så händer inget och hon får ingen "prick" för att du har anmält henne utan att anmälan har gått vidare. Däremot fick hon vatten på kvarnen om hur du är som person...
    Hur menar du ? Är som person?
  • Anonym (MC94)

Så jag är alltså boven i dramat och får skylla mig själv? Rynkar på näsan

• Anonym (oops)
    Anonym (MC94) skrev 2014-05-27 08:26:01 följande:
    Hur menar du ? Är som person?
    Hon verkar påstå saker om dig som du inte anser är sanna och med din anmälan så kan hon kanske få fler på sin sida. Menar inget illa utan tycker att du trots det gjorde rätt.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (MC94) skrev 2014-05-27 08:16:14 följande:
    Ja, och det är ju synd kan jag tycka. För less, det är jag!  Nu har en polisanmälan upprättats, så får vi se vad som händer och sker.. Kommer det att ligga som en "prick" på henne eller är det något som inte syns öht?

Svårigheten med just förtalsbrott är att det krävs att vissa särskilda skäl är uppfyllda för att åklagare ska väcka åtal. Förtalsbrott är nämligen i första hand ett brott där du som målsägare själv får väcka talan och drivs ärendet i domstol. Vilket givetvis kräver såväl juridisk kunskap som pengar. Det vanliga är alltså att anmälan läggs ner utan att den misstänkte gärningsmannen ens får reda på att det har gjorts en anmälan
  • Anonym (MC94)

Uppdatering;

Mycket riktigt, det kom inte längre än till dokument från polisen via brev till oss med de uppgifter som jag angivit.

Gjorde ett besök hos mamman & bonussonen för att lämna kvarglömda saker till honom inför deras semester & gjorde iakttaganden som gjort att jag efter många samtal med BUP, Soc mfl gjort en orosanmälan Obestämd

• Anonym (oj)
    Anonym (MC94) skrev 2014-06-23 10:47:04 följande:

Uppdatering;

Mycket riktigt, det kom inte längre än till dokument från polisen via brev till oss med de uppgifter som jag angivit.

Gjorde ett besök hos mamman & bonussonen för att lämna kvarglömda saker till honom inför deras semester & gjorde iakttaganden som gjort att jag efter många samtal med BUP, Soc mfl gjort en orosanmälan

Vad var det du iaktog?
  • Anonym (MC94)

Brist på sådant som hon säger sig arbeta med, inte en rutin el struktur.
    Bla pojken vägrat frukost men när jag kommer in så sitter han och äter godis framför tvn..och kl var ca 10.30.. Pojken är i stort behov av rutiner, påtalats utav BUP, förskolepedagoger, familjerätten mfl.

Detta var som pricken över i:et, det har hänt fler saker som jag skrivit upp under året som varit som jag tog med i anmälan.

• Anonym (oj)
    Anonym (MC94) skrev 2014-06-23 10:59:12 följande:

Bla pojken vägrat frukost men när jag kommer in så sitter han och äter godis framför tvn..och kl var ca 10.30.. Pojken är i stort behov av rutiner, påtalats utav BUP, förskolepedagoger, familjerätten mfl.

Detta var som pricken över i:et, det har hänt fler saker som jag skrivit upp under året som varit som jag tog med i anmälan.

Det lät ju inte bra men en orosanmälan??? Hmm..
  • Anonym (MC94)

Okej, vad tycker du skulle ha gjorts?

Anmälan är gjord efter bollande med först BUP (där barnet går varje vecka) & soc. Inget jag kastat mig efter att direkt göra. Men eftersom jag inte får "kritisera" mamman som hon själv säger så är det svårt att nå fram till henne. För hon är en bra mamma säger hon. Allt vi säger, pappan & jag, för pojkens skull & inte för våran är sett som enbart kritik.

• Påven Johanna
    Anonym (MC94) skrev 2014-06-23 10:59:12 följande:

Varför i hela fridens namn är du inne hos mamman när ni nu har en så infekterad relation att du polisanmält henne för förtal? Det låter i mina öron mycket gränslöst och direkt dåraktigt att göra på det sättet. 

Hur länge har du varit tillsammans med din sambo? Du skrev i ditt första inlägg att det rörde sig om "månader av förtal" - hur kommer det sig att det bara rör sig om månader om det är så att du varit med längre tid än så? Hände det något som satte igång den kampanjen eller är det i själva verket så att du är en relativt ny bekantskap? I sådana fall förstår jag ännu mindre varför du kliver omkring hemma hos henne när ni uppenbarligen har så stora problem att det leder till polisanmälan. 

Är du med på samtalen hos BUP?
  • Anonym (???)
    Påven Johanna skrev 2014-06-26 10:22:47 följande:
    Varför i hela fridens namn är du inne hos mamman när ni nu har en så infekterad relation att du polisanmält henne för förtal? Det låter i mina öron mycket gränslöst och direkt dåraktigt att göra på det sättet. 

Hur länge har du varit tillsammans med din sambo? Du skrev i ditt första inlägg att det rörde sig om "månader av förtal" - hur kommer det sig att det bara rör sig om månader om det är så att du varit med längre tid än så? Hände det något som satte igång den kampanjen eller är det i själva verket så att du är en relativt ny bekantskap? I sådana fall förstår jag ännu mindre varför du kliver omkring hemma hos henne när ni uppenbarligen har så stora problem att det leder till polisanmälan. 

Är du med på samtalen hos BUP?
    Bra inlägg - inväntar svar?!
  • Dettaärbörjan

Jag och min sambo är i en mycket liknande situation, hur har de gått för dig? Vi kanske kunde skriva meddelande till varandra för de är så svårt att gå igenom detta.. De ja framförallt känner igen är skitsnackandet till folk runt omkring från sambons ex samt att hon kan manipulera omkull vem fan som helst.. Jag skulle vara mycket tacksam om någon i samma sits ville dela erfarenheter med mig och råd..

Anonym (MC94) skrev 2014-05-26 09:30:01 följande:

...skrev klart och skickade in förtalsanmälan mot min sambos ex. Efter månader av förtal mot oss hur vi behandlar henne och deras gemensamma son har jag nu fått nog. Hon har skrivit på FB, snackat runt på sitt jobb till personer som bara vet vem jag är genom bekanta, så självklart kom det ju fram...

För en månad sen tog jag henne öga för öga och ifrågasatte, men Nej hon hade inte pratat om mig utan bara om min sambo.  Men där och då lovade hon att  "Nu skulle det vara slut med att prata förtroligt med andra, utan nu ska vi alla 3 visa oss starka tillsammans!"  Tyckte vi kom framåt efter det så hon & sambon avbokade familjerättssamtalet.

Dessvärre har hon fortsatt prata...och skriva statusuppdateringar på FB..

Så  nu fick jag nog. Mår jäkligt dåligt  utav det som sägs, för det är verkligen oförtjänt prat!

Svar på tråden Förvärrade säkerligen situationen idag, men..