• pijjajja

Elak, gapar och skriker...HJÄLP!

Hej. Våran dotter blir 4 om några veckor. 

För ca ett halvår sen gick hennes trots över till att vara elak och gapar och skriker. Till sina vänner säger hon att dom är dumma för att dotter inte får som hon vill, spottar mot dom och kastar grejer. Mot oss spottas hon slåss, sparkas och rivs, talar om hur dumma vi är. Ritar med tusch på möbler, kastar saker och har sönder. Det är gnäll, skrik och bråk från morgon till kväll.

Än så länge så tror jag att hon är snäll mot sina kompisar när hon är på förskolan iaf.

Vi har snart ingen ork kvar här hemma.

Tar tacksamt emot tips och råd.

• Svar på tråden Elak, gapar och skriker...HJÄLP!
  • Sofia67

Alla våra handlingar styrs av ett behov. Äta för att vi är hungriga, sova för att vi är trötta osv. Din dotter slår för hon är arg och jag skulle istället lära henne andra sätt att visa sin ilska och visa att hon är arg. Att vara arg är helt okej, men inte att slåss. Lär henne att berätta varför hon är arg eller om hon är så pass arg att hon inte klarar av att prata så får hon gå undan en stund.

• pijjajja

Vi försöker prata med henne, och när dte inte funkar får hon gå in på sitt rum och vara arg, självklart får hon vara arg precis som alla andra, men hela tiden känns inte riktigt ok. Hon kommer ut från sitt rum när hon har lugnat ner och då är hon glad 10 min kanske, sen är det igång igen

• En blå giraff

Gör allt ni kan för att hålla henne i balans med mat och sömn. Mina barn bli monster om de får vara uppe sent på helgerna så de får lägga sig i skaplig tid (senast kl 20) även fredag och lördag. 

Sen ÄR ju åldern mellan 1½-5 år rätt intensiv eftersom små barn är impulsiva och också har svårt att samsas med andra barn på ett vettigt sätt. Leker dottern mycket med andra barn som ni bjuder hem? Kanske är en god idé att inte ha så mycket såna "playdates" på ett tag om det mest blir skrik och bråk. 

• pijjajja

Nej hon har nästan aldrig någon kompis här (blir lixom inte av)

Vi fick nog när hon började vara elak mot hennes kompis som var här för att leka en stund.

Svar på tråden Elak, gapar och skriker...HJÄLP!