• Koppkaka

Varför skriver ni ihop mors dag?

Varför? Det heter MORS DAG och FARS DAG, inte morsdag och farsdag. Det uttalas isär, inte ihopsatta som "torsdag". Så varför detta envisa ihopskrivande?

Folk särskriver till höger och vänster men skriver ihop sånt som inte ska skrivas ihop. Varför?!

Leo
  • Svar på tråden Varför skriver ni ihop mors dag?
  • SolOchSnö
    Koppkaka skrev 2014-05-25 13:00:47 följande:
    Varför? Det heter MORS DAG och FARS DAG, inte morsdag och farsdag. Det uttalas isär, inte ihopsatta som "torsdag". Så varför detta envisa ihopskrivande? Folk särskriver till höger och vänster men skriver ihop sånt som inte ska skrivas ihop. Varför?!
    Jag uttalar det "morsdag" och "farsdag", inte "mors dag" och "fars dag". Morsdag uttalas alltså som torsdag men med m i början. Jag har aldrig hört någon säga på det senare sättet så jag skriver ihop orden.
  • Koppkaka

Jag har aldrig någonsin hört någon uttala det så som du beskriver. Det är ju mors dag, inte en morsdag.

• Butterscotch
    SolOchSnö skrev 2014-05-25 13:12:16 följande:
    Jag uttalar det "morsdag" och "farsdag", inte "mors dag" och "fars dag". Morsdag uttalas alltså som torsdag men med m i början. Jag har aldrig hört någon säga på det senare sättet så jag skriver ihop orden.

Vad bra, nu vet du hur det ska vara så slipper du skriva fel i fortsättningen
  • Pandamamma79
    SolOchSnö skrev 2014-05-25 13:12:16 följande:
    Märkligt! Du har alltså alltid uttalat det fel eller har du kommit på att göra det som vuxen?

Ja, TS, konstigt att skriva ihop orden!
  • SolOchSnö

Ok, då vet jag hur ni uttalar det. Men jag har fortfarande aldrig HÖRT någon säga mors dag. Där jag kommer ifrån säger alla morsdag. Jag är uppvuxen i mellannorrland.

Jag blev så nyfiken att jag kollade på youtube. Pappan i det här klippet säger morsdag vid ca 0.04. Ungefär så säger folk där jag kommer ifrån:

I den här ICA-reklamen säger en person mors dag och för mig låter det jättekonstigt.

• Amie77

Jepp, Norrland här också och vi säger morsdag. Ej feluttalat då det är så man säger här. (Ja, jag tillhör dem som är för dialekter!!)

• Koppkaka

Ja. Jag är också för dialekter. Men jag är inte för att skriva på dialekt. Skriftspråket är likadant var än i Sverige du befinner dig.

• Amie77

Jag reagerade på personen som skrev att vi som säger morsdag (skriver naturligtvis ihop för att visa på uttalet!) uttalar fel och verkade ganska nöjd över att få konstatera det också.

• SolOchSnö
    Koppkaka skrev 2014-05-25 22:21:15 följande:
    Ja. Jag är också för dialekter. Men jag är inte för att skriva på dialekt. Skriftspråket är likadant var än i Sverige du befinner dig.
    Nja, man får ju skapa nya sammansatta ord på svenska så morsdag är en acceptabel konstruktion. Det är alltså inte dialekt utan ett sammansatt ord som verkar vara vanligare i vissa delar av landet.
    Amie77 skrev 2014-05-26 09:49:36 följande:
    Jag reagerade på personen som skrev att vi som säger morsdag (skriver naturligtvis ihop för att visa på uttalet!) uttalar fel och verkade ganska nöjd över att få konstatera det också.

Ja, precis. Inläggen från Butterscotch och Pandamamma79 var faktiskt ganska dryga. Då kan jag lika gärna hävda att de som säger mors dag säger "fel".

• mindless
    SolOchSnö skrev 2014-05-26 10:05:02 följande:
    Nja, man får ju skapa nya sammansatta ord på svenska så morsdag är en acceptabel konstruktion. Det är alltså inte dialekt utan ett sammansatt ord som verkar vara vanligare i vissa delar av landet.
    Naturligtvis får man skapa nya ord, men morsdag känns som en ganska tveksam konstruktion. Särskilt om man vill att det ska betyda samma sak som mors dag, alltså en dag som "tillhör" mor. 
  • Butterscotch
    SolOchSnö skrev 2014-05-26 10:05:02 följande:

Ja, precis. Inläggen från Butterscotch och Pandamamma79 var faktiskt ganska dryga. Då kan jag lika gärna hävda att de som säger mors dag säger "fel".

Det var inte meningen att vara dryg - jag menade bara att det faktiskt är bra att man får lära sig nya saker ibland. Morsdag kanske kan bli ett nytt ord, men med någon annan innebörd då? Mors dag finns ju som etablerat begrepp (hur man uttalar det lägger jag mig inte i, men i skrift tycker jag att det är rimligt att alla skriver likadant). 
  • SolOchSnö
    Butterscotch skrev 2014-05-26 12:36:52 följande:
    Det var inte meningen att vara dryg - jag menade bara att det faktiskt är bra att man får lära sig nya saker ibland. Morsdag kanske kan bli ett nytt ord, men med någon annan innebörd då? Mors dag finns ju som etablerat begrepp (hur man uttalar det lägger jag mig inte i, men i skrift tycker jag att det är rimligt att alla skriver likadant). 
    Ok, tack ska du ha, jag ber om ursäkt för missförståndet och att jag blev lite putt i så fall.

Men nu är ju morsdag inte ett nytt ord, det har använts mycket länge. Jag tycker att det inte spelar så stor roll om namnen inte är identiska i olika delar av landet. Jag önskar alltså inte att alla i hela Sverige ska säga och skriva morsdag, men där begreppet är etablerat och till och med självklart finns det ingen anledning att ändra.

Dessutom: För mig är morsdag INTE "mors dag". Det är en speciell dag när man ska fira mor, men det är inte mors dag lika lite som nyårsdagen är nyårs dag. Jag tror att vissa till och med brukar gratulera på morsdagen, alltså i bestämd form. Jag skulle kunna säga mordagen men det låter fel utan -s- på samma sätt som nyårdagen skulle låta.

• Koppkaka

Mors dag kom ursprungligen till för att mamma skulle få en dags vila och ledigt från hushållssysslor och dylikt och bli uppassad en hel dag. Det var alltså MORS dag. Så jo, det är mammas dag.

• SolOchSnö
    Koppkaka skrev 2014-05-26 23:13:39 följande:
    Mors dag kom ursprungligen till för att mamma skulle få en dags vila och ledigt från hushållssysslor och dylikt och bli uppassad en hel dag. Det var alltså MORS dag. Så jo, det är mammas dag.
    Ja, jag har förstått att man tänker sig det som "mors dag" i andra delar av landet. Jag accepterar att andra säger mors dag. Men så är det inte överallt.

Jag vet inte riktigt vad du tycker att folk ska göra. Ska jag börja säga och skriva mors dag istället? Och ska jag i så fall säga till alla andra som jag känner i norra Sverige att man ska säga mors dag för att så säger man i södra Sverige?

Jag tycker inte alls att det vore rimligt. Om en stor grupp människor har använt ett uttryck under en lång tid och uttrycket är grammatiskt korrekt så är det rimliga att man accepterar det som en del av språket.
Svar på tråden Varför skriver ni ihop mors dag?