• Anonym (Ere)

Hejsan! Om jag hela tiden skyddar min SGI med samma arbete som tidigare (fast anställd) alternativt skyddar den med föräldrapenning så jag täcker upp 5 dagar/vecka, skyddas min SGI då så länge jag gör detta eller finns det någon "maxgräns"? Kan min SGI

Hejsan!

Om jag hela tiden skyddar min SGI med samma arbete som tidigare (fast anställd) alternativt skyddar den med föräldrapenning så jag täcker upp 5 dagar/vecka, skyddas min SGI då så länge jag gör detta eller finns det någon "maxgräns"?

Kan min SGI sänkas om jag utöver detta jobbar med mitt egna företag på helgerna?

• Svar på tråden Hejsan! Om jag hela tiden skyddar min SGI med samma arbete som tidigare (fast anställd) alternativt skyddar den med föräldrapenning så jag täcker upp 5 dagar/vecka, skyddas min SGI då så länge jag gör detta eller finns det någon "maxgräns"? Kan min SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

Det finns ingen gräns för hur länge du kan skydda din SGI, utan den är skyddad så länge som du omfattas av någon form av SGI-skydd. Det kan vara föräldraledighet, arbete, arbetssökande, studier m.m. och du kan övergå från ett SGI-skydd till ett annat.

Din SGI sänks inte om du dessutom arbetar i ditt egna företag. Däremot kan det vara tvärt om: att SGI:n blir högre för att du också får en inkomst av egen verksamhet.

Här kan du läsa vad som gäller inkomster för egna företagare:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/egen_foretagare/sjukpenninggrundande_inkomst/

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Hejsan! Om jag hela tiden skyddar min SGI med samma arbete som tidigare (fast anställd) alternativt skyddar den med föräldrapenning så jag täcker upp 5 dagar/vecka, skyddas min SGI då så länge jag gör detta eller finns det någon "maxgräns"? Kan min SGI