• Carolina76

sömnrutiner 2 åring

Vår son är snart 2 år, har gått på förskola sedan han var 1 år & 4 månader. Där sover han efter lunch i allt från 15 min (väldigt lite) upp till 2 timmar varpå pedagogerna har väckt honom då de ska äta mellanmål.
    Hemma kan han sova allt mellan 2-4 timmar mitt på dagen, oavsett om han får vakna själv eller blir väckt så är han oftast grinig.
    Vi lägger honom för natten ca kl 19 i sin säng i sitt rum då han oftast själv säger ifrån att nu vill han sova sängen. Får välling när han ska sova. Lite senare, allt från 2-5 timmar så vaknar han och ska sova bredvid mig i vår säng, väldigt stort närhetsbehov.
    Måste poängtera att han aldrig sover en natt igenom, vaknar och vill ha vatten el tappat nappen. När han var 6-8 månader hade vi en skön period då han sov hela nätter men inte sedan dess.

Nu till min fråga: hur har ni det med era 2-åringar och deras sömnrutiner?

• Svar på tråden sömnrutiner 2 åring
  • Onormalin160

Vår son började dagis vid samma ålder som er, han fyller 2 år i juli. Han sover ca 1 1/2 timme på dagen och lägger sig ca 19,30 efter kvällsfika. Han somnar själv, sover hela natten och vaknar mellan 06 o 07.
    Han har aldrig sovit med oss, inte ens när han var spädbarn.
    Såklart händer det att han vaknar på natten, om han är sjuk eller törstig. Men det är ytterst sällan.
    Han hittar inte nappen själv på natten? Vi brukar slänga ner 3-4 st i sängen för att gardera oss. :)

• Natulcien

När vår son var 2 år så slutade han att sova på dagtid. Han började på förskola i samma veva, när han var 2 år alltså, och där fick han sova 30 min under ca 4 månaders tid. Sen slutade han att sova även där.
    På natten sov han från ca kl.20 till kl.08 utan att vakna.

• Carolina76
    Onormalin160 skrev 2014-05-24 15:17:59 följande:

Vår son började dagis vid samma ålder som er, han fyller 2 år i juli. Han sover ca 1 1/2 timme på dagen och lägger sig ca 19,30 efter kvällsfika. Han somnar själv, sover hela natten och vaknar mellan 06 o 07.
    Han har aldrig sovit med oss, inte ens när han var spädbarn.
    Såklart händer det att han vaknar på natten, om han är sjuk eller törstig. Men det är ytterst sällan.
    Han hittar inte nappen själv på natten? Vi brukar slänga ner 3-4 st i sängen för att gardera oss. :)

Vi har prövat att lägga många nappar i sängen men det har inte hjälpt tyvärr.

Det som är lite kämpigt är att vi väntar tillökning om ca 2 månader och jag är lite nervös över hur det ska gå då med vår äldstas nattsömn, eftersom han är lättväckt och oftast vaknar till när jag behöver gå på toa el likn. Kanske oroar mig i onödan.

Vi körde en period i vintras med att sova på madrass bredvid hans säng för att vänja honom att sova i den hela natten men det slutade bara med att han kröp ner på madrassen istället.

Får tillägga att han har, sedan han var 1 vecka gammal, sovit i sitt rum i sin säng, men när han var ca 8 månader så blev han så sjuk och täppt i näsan (hade inte lärt sig att andas genom munnen i sömnen då nappen satt i) så då var jag så trött och orkade inte gå in till honom varannan minut för att trösta så det var enklast att lägga honom emellan oss. Kommer inte göra samma misstag igen även om det är mysigt att samsova.
  • Knackamackadam

För mig är det att sova hela natten om man bara kliver upp för att byta säng. Låt barnet sova hos er så blir ni inte väckta.

• Natulcien
    Carolina76 skrev 2014-05-24 23:27:06 följande:
    Vi har prövat att lägga många nappar i sängen men det har inte hjälpt tyvärr.

Det som är lite kämpigt är att vi väntar tillökning om ca 2 månader och jag är lite nervös över hur det ska gå då med vår äldstas nattsömn, eftersom han är lättväckt och oftast vaknar till när jag behöver gå på toa el likn. Kanske oroar mig i onödan.

Vi körde en period i vintras med att sova på madrass bredvid hans säng för att vänja honom att sova i den hela natten men det slutade bara med att han kröp ner på madrassen istället.

Får tillägga att han har, sedan han var 1 vecka gammal, sovit i sitt rum i sin säng, men när han var ca 8 månader så blev han så sjuk och täppt i näsan (hade inte lärt sig att andas genom munnen i sömnen då nappen satt i) så då var jag så trött och orkade inte gå in till honom varannan minut för att trösta så det var enklast att lägga honom emellan oss. Kommer inte göra samma misstag igen även om det är mysigt att samsova.
    Skaffa honom en riktig säng, en 90-säng som ni kan ställa intill er säng, så får ni alla gott om plats och han får den närhet han behöver. Kanske han kommer att söka ännu mer närhet när han får ett syskon, och då är det ju bra om ni har förberett för det.
Svar på tråden sömnrutiner 2 åring