Ge pencillin fast det bara räcker 4 dagar?
Så hände det igen!! Påskfredag så blev min katt svårt biten av katt på min egen altan.. Väntade tyvärr tills påskdagen innan jag åkte akut in och då hade det blivit svåra varbölder (visserligen pga stället och omständigheterna) e-coli bakterier. Tog 3 veckor och två antibiotika kurer för henne att bli frisk (och 4 drän).
Så var jag ute med henne idag och hon låg under en buske 2 m från mig. Samma katt xxx kom och bet henne igen! Denna gång inte lika svårt. Men ett hål ovanför svansen som gick in i fettvävnaden. Jag tog direkt in henne och rengjorde med tvål och vatten. Sen gav jag en kvarts pencillin piller jag hade kvar (har till 4 dagar då). Samt att den "haftulla" tratten åkte på igen. Har även en oöppnad omgång smärtstillande men det har jag inte gett än.
Vi har bott här i 5 år och inget liknade har hänt tidigare. Hon håller sig på tomten och det finns bara denna katt som synts till sällan.
Gör det saken värre att börja med pencillin och inte slutföra dosen än att försöka låta det läka ut av sig själv. Är så rädd att det ska bli komplicerade varbölder igen. Skulle dock antagligen få en ny kur utskriven utan att behöva in eftersom vi i stort sett hade klippkort förra gången. (har dessutom nästan en hel kur i pastaform men det var helt stört omöjligt att få i henne.. så det blev tvångsmata "nagelfilade" piller.. (inget gick att blanda med) utan tvångs ned i halsen är enda sättet. (värsta katten jag någonsin haft vad gäller mata med medicin).
PS inlägg om "sluta ha katten ute" är inte önskvärda. Jag har haft utekatter i 40 år och inte varit med om katter som biter varandra förr. Enl veterinär är det också ovanligt eftersom betten ofta blir infekterade pga elaka bakterier i katternas mun så de undviker det anfalls sätter.. mer morr, fräs, skjuta rygg och riv med klorna).