• Excentriskan

Ge pencillin fast det bara räcker 4 dagar?

Så hände det igen!! Påskfredag så blev min katt svårt biten av katt på min egen altan.. Väntade tyvärr tills påskdagen innan jag åkte akut in och då hade det blivit svåra varbölder (visserligen pga stället och omständigheterna) e-coli bakterier. Tog 3 veckor och två antibiotika kurer för henne att bli frisk (och 4 drän).

Så var jag ute med henne idag och hon låg under en buske 2 m från mig. Samma katt xxx kom och bet henne igen! Denna gång inte lika svårt. Men ett hål ovanför svansen som gick in i fettvävnaden. Jag tog direkt in henne och rengjorde med tvål och vatten. Sen gav jag en kvarts pencillin piller jag hade kvar (har till 4 dagar då). Samt att den "haftulla" tratten åkte på igen. Har även en oöppnad omgång smärtstillande men det har jag inte gett än.

Vi har bott här i 5 år och inget liknade har hänt tidigare. Hon håller sig på tomten och det finns bara denna katt som synts till sällan.

Gör det saken värre att börja med  pencillin och inte slutföra dosen än att försöka låta det läka ut av sig själv. Är så rädd att det ska bli komplicerade varbölder igen. Skulle dock antagligen få en ny kur utskriven utan att behöva in eftersom vi i stort sett hade klippkort förra gången. (har dessutom nästan en hel kur i pastaform men det var helt stört omöjligt att få i henne.. så det blev tvångsmata "nagelfilade" piller.. (inget gick att blanda med) utan tvångs ned i halsen är enda sättet. (värsta katten jag någonsin haft vad gäller mata med medicin).

PS inlägg om "sluta ha katten ute" är inte önskvärda. Jag har haft utekatter i 40 år och inte varit med om katter som biter varandra förr. Enl veterinär är det också ovanligt eftersom betten ofta blir infekterade pga elaka bakterier i katternas mun så de undviker det anfalls sätter.. mer morr, fräs, skjuta rygg och riv med klorna).

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Svar på tråden Ge pencillin fast det bara räcker 4 dagar?
  • Yumi

Jag skulle nog ta kontakt med vet. snarast. Att på eget bevåg påbörja pencillinbehandling bör man nog undvika hur kunnig man än är. Ring iaf, förklara situationen och rådfråga.

Har du någon aning om vems den andra katten är? I så fall kan du ju berätta för ägarna vad deras katt håller på med och förhoppningsvis få dom att hålla katten inne. Annars kanske du gör bäst i att stängsla in eran gård, för din katts säkerhet.

Legitimerad tråddödare.
  • Ellie

För människa skulle det sannolikt vara till hjälp med 4 dagars behandling efter ett bett, för att förhindra en infektion. Det är ju skillnad på att förhindra och att bota en infektion. Jag skulle själv kört på 4 dagars behandling, och om det efter någon dag utan antibiotika ser ut att bli värre åka till veterinär. Jag är inte veterinär dock, så jag uttalar mig inte professionellt, utan enbart utifrån vad jag personligen skulle göra.

• LängtansMirakel

Skulle aldrig ge antibiotika på det viset, i förebyggande syfte om jag inte kan slutföra hela dosen - varken på mina djur eller mig själv.

Risken är att antibiotikan börjar ge sig på bakterierna, men då behandlingen inte kan slutföras överlever några av bakterierna och har därmed fått lite motstånd mot antibiotikan vilket kan göra infektionen svårbehandlad när en ny antibiotikakur måste påbörjas efter några dagar. Man kan jämföra det lite med en vaccination. I vaccinet finns lite av det vi (människor/djur) ska bli immuna mot, bakterierna blir på detta vis "vaccinerade" med antibiotikan och kan bli immuna (vilket gör att ännu starkare antibiotika kan komma att användas). Ett exempel på antibiotikaresistens - något som åtminstone jag anser ska motarbetas så mycket som möjligt.

Hoppas att det går bra med katten, oavsett hur du gör med behandling - och att h*n slipper bli biten fler gånger.

• nemo1
    Ellie skrev 2014-05-23 22:50:43 följande:
    För människa skulle det sannolikt vara till hjälp med 4 dagars behandling efter ett bett, för att förhindra en infektion. Det är ju skillnad på att förhindra och att bota en infektion. Jag skulle själv kört på 4 dagars behandling, och om det efter någon dag utan antibiotika ser ut att bli värre åka till veterinär. Jag är inte veterinär dock, så jag uttalar mig inte professionellt, utan enbart utifrån vad jag personligen skulle göra.
    Man ska aldrig påbörja en antibiotikabehandling utan att slutföra den. Det är mycket stor risk att det finns bakterier kvar som sedan snabbt förökar sig igen. Och aldrig påbörja en behandling utan inrådan från läkare/veterinär.
  • Fral13

Som tidigare sagt så ska man aldrig påbörja en antibiotikakur som man inte kan slutföra. Anledningen är att om man gör det och det finns bakterier kvar så blir dom bara stackare och mycket svårare att behandla.
    Jag skulle tvättat rent med mycket vatten alt spolat med koksaltlösning. Tratt på så att hon inte kommer åt att slicka eller pilla på det. Ha det öppet och luftigt. Håll koll! Skulle det bli rött, lukta illa, bli var eller bli varmt så åker man in för att få hjälp av veterinär. 
    bitsår är luriga så man ska ha koll. 

Men eftersom du redan börjat med antibiotika så tycker jag att du ska ringa din veterinär och rådgöra nu med en gång om du inte redan gjort det. 

• Ellie
    nemo1 skrev 2014-05-25 10:46:52 följande:
    Man ska aldrig påbörja en antibiotikabehandling utan att slutföra den. Det är mycket stor risk att det finns bakterier kvar som sedan snabbt förökar sig igen. Och aldrig påbörja en behandling utan inrådan från läkare/veterinär.
    Fast i praktiken stämmer inte detta, särskilt inte om det handlar om prevention. Inom kirurgin tex är det vanligt att man får några få doser antibiotika som förebyggande behandling. Ibland är det bara 1 dos som gäller och ibland 3-4 st.

Härom dagen pratade jag med en ortoped angående en sårskada över en spricka i skelettet för att höra hur de skulle behandla. Svaret jag fick var att antibiotika kunde vara lämpligt 2-3 dagar tills huden börjat sluta sig något, dvs mindre risk att bakterier kommer in till skelettet.

Om man som människa får ett infekterat djurbett brukar det vara 7-10 dagars behandling som gäller, men ger man antibiotikaprevention är det tillräckligt med 5 dagar. Säkert skulle 4 dagar gå lika bra.

Visst, jag håller med dig om att man inte bör påbörja behandling utan att rådfråga läkare eller veterinär, men i detta fall kan jag inte se att 4 dygns behandling skulle vara skadligt. Jag har dock även tidigare sagt att jag inte uttalar mig som professionell veterinär, utan det handlar om vad jag skulle gjort själv (som har utbildning inom människo-medicin, men ej vad gäller katter).

• Excentriskan

Tack för alla svar! Sent svar från mig men med kvitto från veterinär dock med sin syn på saken.

Såren hade läkt ihop fint och verkade inte vara någon varböld heller. Veterinären tyckte det var en bra ide att "mota olle i grind". Speciellt som katten hade ätit pencillin i dubbel period kort innan (så det naturliga imunförsvaret var ju inte återhämtat). Katten var varm och något svullen dagen strax efter bettet, men dag två var det en stor förbättring. Veterinären skrev ut nytt recept på pencillin till katten och rekomenderade att fortsätta med samma dos i 7 dagar till.

Har sett katten som bet min och tror jag vet var den bor nu. Ska gå dit och i vart fall försäkra mig om att den är kastrerad, samt påtala hur bitsk den är mot andra katter. Sen är det upp till dem hur de vill göra. Skulle aldrig kräva dem på vet-kostnader även om angreppen skett dels på min altan (första gången) och vid min uteplats med mig 2 meter bort den andra gången.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Ellie
    Miss Behave skrev 2014-05-26 19:38:04 följande:
    Tack för alla svar! Sent svar från mig men med kvitto från veterinär dock med sin syn på saken.

Såren hade läkt ihop fint och verkade inte vara någon varböld heller. Veterinären tyckte det var en bra ide att "mota olle i grind". Speciellt som katten hade ätit pencillin i dubbel period kort innan (så det naturliga imunförsvaret var ju inte återhämtat). Katten var varm och något svullen dagen strax efter bettet, men dag två var det en stor förbättring. Veterinären skrev ut nytt recept på pencillin till katten och rekomenderade att fortsätta med samma dos i 7 dagar till.

Har sett katten som bet min och tror jag vet var den bor nu. Ska gå dit och i vart fall försäkra mig om att den är kastrerad, samt påtala hur bitsk den är mot andra katter. Sen är det upp till dem hur de vill göra. Skulle aldrig kräva dem på vet-kostnader även om angreppen skett dels på min altan (första gången) och vid min uteplats med mig 2 meter bort den andra gången.
    Tack för uppdatering! Intressant att höra veterinärens syn på saken. Hoppas ni slipper fler bett nu.
  • Yumi

Skönt att höra att det gått bra! Förhoppningsvis är ägarna till den andra katten inte helt omöjliga och gör vad dom kan för att förhindra att det här händer igen.

Legitimerad tråddödare.
Svar på tråden Ge pencillin fast det bara räcker 4 dagar?