Whitetrash86 skrev 2014-05-23 20:48:35 följande:
Kort svar, Nej.
Låter som att du/ni behöver läsa på mycket mer ang. råttor innan ni skaffar en.
Råttor är allätare - så kallade omnivorer. De ska alltid ha tillgång till torrfoder, nedanför följer ett recept på detta som Gerodean Elleby har skrivit. Det bästa är att blanda sitt torrfoder själv då färdigblandade torrfoder oftast innehåller för mycket fett/protein i form av nötter, fröer och konstgjorda färgade bitar. På detta så är butikstorrfodret oftast inte särskilt färskt.
Förutom torrfoder ska råttan ha färskmat eligt tallriksmodellen. Många ger sina råttor frukost och middag, men ett större mål färskmat om dagen räcker gott. Du märker själv när dina råttor är vakna och aktiva - då är det en bra tid att ge dem maten, så att den inte blir stående orörd.
Frukost kan bestå av barnvälling, gröt etc. Middagen är det bara din fantasi som sätter gränser för, men förslagsvis kan du ge grönsaker/rotfrukter/frukt, pasta/ris/potatis/couscous, kött/fågel/fisk. De bör få kött/fågel/fisk (såkallat animaliskt protein) minst ett par gånger i veckan. Detta är ej utbytbart mot vegetariska produkter som tofu eller "låtsaskött" då detta inte är rätt form av proteiner.
Ja, det är lite det jag försöker göra. Samla information o.s.v. Vi är ju inga tolvåringar som tänkte spontanköpa husdjur direkt, utan planerar att skaffa råttor om kanske sisådär ett halvår.
Angående kött så verkar väldigt många mena att de inte behöver kött. Det kanske låter lite dumt men... om vi människor klarar oss med proteinerna som finns i vegetabilier, varför gör inte råttorna det? De är ju inga karnivorer, menar jag. Skulle du kunna förklara lite mer utförligt varför det behövs för just råttor? Tack annars för utförligt svar.
felicityporter skrev 2014-05-23 20:54:33 följande:
Tänk också på att man inte får ha endast en råtta (om inte särskilda skäl föreligger, t. ex. om råttan är aggressiv mot andra råttor) då råttor är flockdjur. Planera med andra ord för två råttor!
Ja! Det gör vi också. Sorry, jag formulerade trådstarten väldigt klantigt. :)