• Visflicka

Barnstol på bord, bra eller dålig?

Funderar på att skaffa en sådan där barnstol som man fäster fast direkt på bordet. Har dock varit lite fundersam på det förut. Det känns som den kan ramla av. Är den verkligen säker?
    Någon som haft en som tycker att den varit bra/dålig?
    Hur länge kan barnet sitta i en sådan innan man måste byta till en "vanlig"?

• Svar på tråden Barnstol på bord, bra eller dålig?
  • Sessan03

Vi har en sådan men använder den som "gå-bort-stol". Hemma har vi en vanlig stol från Ikea. Barnet sitter mycket bättre i ikeastolen.

• nozpa

Löjliga jag har aldrig vågat sätta mina barn i en sådan stol. Har inte hört att någon lossnat dock.

• Tirem

De godkända modellerna kan inte lossna! Helt omöjligt! Större risk att en tripp trapp välter bakåt om barnet sparkar på bordet!

• Hoppfull84

De sitter som berget, men vi hade ett bord med ganska bred kant under bordsskivan då gick det inte att vinkla på stolen, så vi fick skruva isär bordet ta bort träkanten, sätta dit stolen och sedan skruva på bordskanten igen, lite pill som vi inte räknat med men sen satt den där! 

• Visflicka

Det låter ju rätt lovande ändå! Varför sitter de bättre i en "vanlig" stol än i en sådan stol?

Har förstått det som att det bara år vissa bord som den kan sitta på ja. Måste ju kännas säkert ändå när man tar bort och sätter dit en kant emellan. Men hur gör man, när man som vi, inte har någon nedåtgående kant? Funkar det ändå?

Och hur länge kan de sitta i en sådan? Blir pyret för stort och tungt kommer jag nog satsa på en tripptrapp efter det.

• Hoppfull84
    Visflicka skrev 2014-05-23 15:57:21 följande:
    Det låter ju rätt lovande ändå! Varför sitter de bättre i en "vanlig" stol än i en sådan stol?

Har förstått det som att det bara år vissa bord som den kan sitta på ja. Måste ju kännas säkert ändå när man tar bort och sätter dit en kant emellan. Men hur gör man, när man som vi, inte har någon nedåtgående kant? Funkar det ändå?

Och hur länge kan de sitta i en sådan? Blir pyret för stort och tungt kommer jag nog satsa på en tripptrapp efter det.

det är bättre med bord utan kant för då kan du bara vikla den rakt på och spänna fast mycket enklare. Det ska stå på förpackningen vad maxvikten är så ålder spelar inte så stor roll, det hänger på vikten. men till en början är det ju ett väldigt platssparande alternativ om man har trångt i köket.

så småningom kommer ni ju få skaffa en juniorstol eller trip-trap liknande ändå, en tvååring brukar ju inte vilja sitta i bebisstol men behöver ändå extra höjd
  • Visflicka

Jo, planen är att nästa steg blir en tripptrapp-stol.

Håller bara tummarna för att stol-på-bord-stolen passar till vårat bord. Har hört vissa som sagt att den bara passar vissa bord. Men det kanske har just att göra med att det kan vara en kant i vägen. Blir en utmärkt början till vårt lilla kök i alla fall :)

Svar på tråden Barnstol på bord, bra eller dålig?