• kalasängslig

    Vilka ska vi bjuda på 1-årskalaset?

    Vår dotter fyller 1 år om några veckor och vi planerar att ha ett litet kalas för henne. Vi har ingen familj eller släkt som bor i närheten, men vi har bjudit in våra närmaste vänner (ingen av dem har barn). Tänkte att det här skulle vara lagom stort och lätthanterligt, men nu har dottern fått en inbjudan till ett av de andra barnen i mammagruppen. Vet att övriga mammor och barn i gruppen också blivit inbjudna till det kalaset, så nu vet jag inte om vi kanske också borde bjuda in dem. Jag är inte så nära någon av dem, men har haft en del kontakt med just den här mamman. Är orolig för att det blir för stort och stressigt om vi bjuder alla (5 barn + mammor), och jag känner att det kan bli konstigt (för familjärt) att bjuda in dem till ett kalas på helgen i och med att vi bara träffas då och då på olika aktiviteter. Samtidigt är det ju ett tillfälle att lära känna dem bättre. Kan vi bjuda bara den mamman + barn som nu bjudit in oss? Tycker det känns jobbigt att möta övriga mammor dock eftersom kalaset säkert skulle komma på tal. Har också en del arbetskamrater med barn som vi först funderade på att bjuda in, men inte gjorde pga att vi ville hålla det lite mindre. De står oss närmare, så egentligen kommer de före dem från mammagruppen om vi ska bjuda in fler. Hur hade ni gjort? Bjuda bara närmaste vännerna, plus dem som vi blivit inbjudna till, eller bjuda hela mammagruppen?

  • Svar på tråden Vilka ska vi bjuda på 1-årskalaset?
  • Vickan I

    Jag hade hållit det litet med närmsta vännerna. Inte så att det spelar din ettåring någon roll! Om du gärna vill hålla god fot med övriga mammor i mammagruppen så bjud dem på lite födelsedagsfika en annan dag, typ en vardag om ni alla fortfarande är hemma.

  • mammalovis

    Med mitt första barn hade vi bara lilla familjen och farmor, mormor och morfar. Jag funderade på att bjuda mammagänget som en del andra gjort, men då vi fortfarande inte fått ordning i huset efter renovering la jag ner det projektet, då vi bodde litet (mitt i vintern).

    Nu tar vi kanske med något och bjuder på på babycaféet.

    Om du vill bjuda in mammagruppen, så ta det på en vardag förmiddag när ni typ brukar träffas. Det behöver ju inte vara så märkvärdigt, något bebisvänligt och kanske tårta bara. Det viktiga är väl i så fall att umgås. En del mammavänner har man ju kvar långt efter barnet börjat på förskolan.

  • kalasängslig2

    Tack för era svar. Det låter som en bra ide att bjuda in mammagruppen vid ett annat tillfälle, jag tror jag gör så. Jag tänkte att det kanske skulle kännas futtigt jämfört med det andra kalaset som alla är inbjudna till, men det kanske inte spelar någon roll. Man får göra vad som känns bäst för sig själv antar jag, och när jag tänker på stressen jag skulle känna att ha alla här samtidigt så är detta troligen rätt beslut. :)

Svar på tråden Vilka ska vi bjuda på 1-årskalaset?