• tjejenA

hur ska jag göra?

Hur ska jag göra om jag ska vabba för min bonus son? Ska jag man fylla i nåt på jobbet innan så dom vet att jag kan vabba? Eller räcker det med att bara ringa den dagen det är dags och säga att jag ska vabba och sen fylla i blankett som vanligt till försäkringskassan?

• Svar på tråden hur ska jag göra?
  • BioBonus

Om jag inte minns fel så behöver Försäkringskassan en fullmakt från vårdnadshavaren att du FÅR vabba för honom/henne. Sen kan du bara anmäla till Försäkringskassan som vanligt.
    Kolla av med din arbetsgivare att det är OK att du vabbar för barn som inte är ditt. De har ingen skyldighet att bevilja dig det.

• Trollungarna

Nej någon fullmakt behövs inte från vårdnadshavaren. Man behöver ringa FK så att man blir ihopkopplad med barnen hos dom och sen tror jag att man får hem ett papper som man ska skicka in vid första vabtillfället.

Däremot är det som BioBonus skriver ett måste att prata med sin arbetsgivare först, för det är inte självklart att man får vara hemma och vabba med någon annans barn

• tjejenA

Jaha okej..så jobbet får alltså säga att det inte är okej. Verkar lite konstigt...för vi säger om vi hade haft ett gemensamt barn också och båda råkade va sjuka samtidigt så hade min sambo varit tvungen och vabba

• BioBonus
    tjejenA skrev 2014-05-28 21:42:01 följande:

Jaha okej..så jobbet får alltså säga att det inte är okej. Verkar lite konstigt...för vi säger om vi hade haft ett gemensamt barn också och båda råkade va sjuka samtidigt så hade min sambo varit tvungen och vabba

Ja. Man har olika rättigheter, och skyldigheter, som vårdnadshavare. Du kan vabba för ditt barn rent juridiskt, och din sambo kan vabba för sina. Ett eller båda b

Mina barn har aldrig varit sjuka samtidigt, men inte kan man väl få dubbel ersättning om båda är sjuka? Man får väl för förlorad dagsinkomst oavsett hur många sjuka barn man har hemma? Vet som sagt inte...
  • WiJu

Är båda sjuka kan du ju ta vab för ert gemensamma barn. Då är det inga problem.

Sambon kan ta för vilket som.

Man kan ju ändå bara få för ett barn.

Kanske om ena ligger på sjukhus och andra hemma att båda kan ta, men jag vet inte?

• Bemsan

Men är det helt säkert att arbetsgivaren kan neka en VAB för ens bonusbarn?

• Brumma
    Bemsan skrev 2014-07-04 21:46:54 följande:

Men är det helt säkert att arbetsgivaren kan neka en VAB för ens bonusbarn?

Ja. De enda som arbetsgivaren inte kan neka är barnets vårdnadshavare.
Svar på tråden hur ska jag göra?