• Sugarpiehoneybunch

Mens 5 veckor efter förlossningen?

Det är ganska precis 5 veckor sen som våran dotter föddes.
    Avslaget försvann nästan helt för en vecka sen, blödde så lite att jag inte behövde ha någon binda.
    Nu för 2 dagar sen började jag få mensvärk och blöder rejält igen, precis som vid mens.
    Kan det redan vara mensen som har kommit?
    Och kan jag använda tampong nu?
    Avskyr bindor och har haft det enda tills nu, vill så gärna använda tampong igen..

Kan tillägga att jag inte ammar alls och att dottern kom med kejsarsnitt.

• Svar på tråden Mens 5 veckor efter förlossningen?
  • Baktakt

Kan säkert vara mens. Har du varit på efterkontroll och fått besked att allt ser bra ut borde tampong vara ok.

• Det vackraste

Det är förmodligen mensen ja.
    Förra gången fick jag mens efter 6 veckor och 5 dagar.
    Då hade jag inte heller ammat något. 
    Fick ägglossning 17 dagar efter det (9 veckor efter förlossningen) och blev gravid igen.
    Nu är vi 35+3 och har bf om en månad. 

• Det vackraste

Jag skulle inte använda tampong före det gått minst sex veckor efter förlossning.
    Men det är pga att jag fick livmoderinfektion fem veckor efter tredje födseln...

• Sugarpiehoneybunch

Jag pratade med min barnmorska. 
    Hon sa att det är definitivt mensen jag har fått nu, och att jag kan använda tampong om jag vill, men tänka på att vara noga med hygienen och byta ofta. 
    Så då borde det väl inte vara nån fara? Jag menar, tvättar man händerna noga med tvål både innan och efter man satt i den och dessutom inte har tampong på natten så borde det ju vara okej..? Glad

• Lexikon

Jag hade ägglossning två veckor efter förlossningen med första, och fick således mens fyra veckor efter förlossningen. Trots helamning och att jag donerade mjölk till neo.

Så man kan absolut få tillbaka mensen jättefort, även om man ammar.

Inför förlossningsfrihet i HELA Sverige! www.facebook.com/&ref=ts
  • Det vackraste
    Lexikon skrev 2014-06-01 13:37:13 följande:
    Jag hade ägglossning två veckor efter förlossningen med första, och fick således mens fyra veckor efter förlossningen. Trots helamning och att jag donerade mjölk till neo.

Så man kan absolut få tillbaka mensen jättefort, även om man ammar.
    Första mensen efter förlossning brukar inte föregås av ägglossning.
    90% får ingen äl före första blödningen/mensen.
    Iaf inte om den kommer inom tre mån.
    Men ja händer väl i enstaka fall. 
    VET du säkert att du hade ägglossning två veckor efter förlossningen? 
    För låter extremt tätt inpå...
    Att blödning kan komma fyra veckor efter är inte så ovanligt och sen äl två veckor efter det, dvs sex veckor efter förlossningen. 
    Men ägglossning två veckor efter har jag inte hittat någonstans trots att jag letat som en tok förra sommaren om uppgifter om det.
    Men säger du det så...

Jag testade med äl-test varje dag from tre veckor efter förlossning förra året (hade inte ammat en enda gång) men fick vare sig positivt på dem eller några tecken på ägglossning.
    Brukar ha mycket tecken och tydligt utslag. 
    Sex veckor och fem dagar efter förlossningen kom första mensen däremot och tio dagar efter det började massa tecken på äl komma och på cykeldag 16 positivt på äl-test.

Jaja i vilket fall så skulle jag med min erfarenhet av svår infektion i livmodern pga samlag fem veckor efter förlossning inte våga använda tampong förrän åtta veckor gått och vill avråda före sex veckor...
  • Lexikon
    Det vackraste skrev 2014-06-01 16:01:03 följande:
    Första mensen efter förlossning brukar inte föregås av ägglossning.
    90% får ingen äl före första blödningen/mensen.
    Iaf inte om den kommer inom tre mån.
    Men ja händer väl i enstaka fall. 
    VET du säkert att du hade ägglossning två veckor efter förlossningen? 
    För låter extremt tätt inpå...
    Att blödning kan komma fyra veckor efter är inte så ovanligt och sen äl två veckor efter det, dvs sex veckor efter förlossningen. 
    Men ägglossning två veckor efter har jag inte hittat någonstans trots att jag letat som en tok förra sommaren om uppgifter om det. smile2.gif
    Men säger du det så...

Jag testade med äl-test varje dag from tre veckor efter förlossning förra året (hade inte ammat en enda gång) men fick vare sig positivt på dem eller några tecken på ägglossning.
    Brukar ha mycket tecken och tydligt utslag. 
    Sex veckor och fem dagar efter förlossningen kom första mensen däremot och tio dagar efter det började massa tecken på äl komma och på cykeldag 16 positivt på äl-test.

Jaja smile1.gif i vilket fall så skulle jag med min erfarenhet av svår infektion i livmodern pga samlag fem veckor efter förlossning inte våga använda tampong förrän åtta veckor gått och vill avråda före sex veckor...
    Ja, känner av ägglossningen så den startade verkligen direkt. Hade hoppats på att bli utan med tanke på all mjölk och amning men tyvärr inte.
    Inför förlossningsfrihet i HELA Sverige! www.facebook.com/&ref=ts
Svar på tråden Mens 5 veckor efter förlossningen?