• Annabola

Arbeta extra

Hej,

Jag är föräldraledig och tar ut ersättning om 5 dagar (är inne på min första lediga månad, men har ansökt för totalt 2 månader än så länge). Till min fråga, så arbetar jag lite extra under kvällarna för min arbetsgivare som jag är ledig ifrån. Detta gör jag på timme (är tillsvidareanställd på 100% annars) när barnets pappa är hemma och tar hand om barnet. Måste jag anmäla detta till Försäkringskassan? Då jag kanske arbetar någon timme/dag undrar jag hur eller om jag måste meddela detta på något sätt?

Tacksam för svar,
    Anna 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-20 22:51
    Glömde nämna att när jag arbetar på timme så är det hemifrån via datorn som jag arbetar, om det spelar någon roll :)

• Svar på tråden Arbeta extra
  • Försäkringskassan

Hej,

Vart ifrån och när på dygnet du arbetar spelar ingen roll du kan inte arbeta en dag och samtidigt ta ut hel föräldrapenning.  Så de dagar du arbetar måste du gå in och ta bort minst den motsvarande tiden du arbetat för den dagen. Är ditt barn under 1 år kan du välja att ta bort hela dagen för den dagen du arbetat någon timme eftersom du kan ta ut så lite eller mycket föräldrapenning du vill utan att det påverkar din SGI(sjukpenninggrundande inkomst) Från det att ditt barn fyllt ett år måste man tänka på att arbete och föräldrapenning tillsammans ska motsvara en sysselsättningsgrad på minst 5 dagar i veckan om man vill skydda sin SGI.

Hälsningar

Carola, handläggare

Svar på tråden Arbeta extra