• Anonym (Emma)

byta jobb - förlora SGI?

Hej.

Det är så att jag har jobbat i 5 månader nu och har ett tag kvar till BF som gör att jag uppfyller kraven för en inkomstbaserad fp.

Men om jag skulle byta jobb (utan något uppehåll) hur beräknas då sgi'n ut eller förklarar jag den helt? Enligt försäkringskassan ska min SGI räknas ut på dom sex senaste månadslönerna. Men om jag byter jobb mitt i allt beräknas SGI efter både mitt nya och gamla jobb?

• Svar på tråden byta jobb - förlora SGI?
  • Försäkringskassan

Hej

Det beror på om det nya jobbet är en stadigvarande anställning på minst 6 månader. Är den det så beräknas inkomsten på den lönen. Är det en tillfällig anställning så räknar vi inte på den inkomsten. Då är det din nuvarande inkomst som räknas,(om den är stadigvarande eller på minst 6 månader).

För att få en inkomstbaserad föräldrapenning under de första 180 dagarna så ska 240-dagarsvillkoret vara uppfyllt. Du ska alltså ha arbetat  240 dagar fore beräknad förlossning. Det behöver inte vara ett och samma arbete.

Hälsningar
    Alex, handläggare

• Anonym (Emma)

Om inget av jobben pågår i mer än 6 månader utan endast tillsammans så uppfyller jobben 240-dagars regeln. Hur räknas sgi'n ut då? På vilken lön?

• Försäkringskassan

Hej!

En SGI baseras utifrån den senaste inkomsten från ett arbete som har pågått I 6 månader eller mer.
    Om man nyligen börjat på ett nytt arbete kan man bedöma om avsikten med arbete är att det ska pågå I 6 månader eller mer.

Hälsningar
    Isolde, handläggare

Svar på tråden byta jobb - förlora SGI?