• Ollibolli

Ned i vikt 6 kg

Hej!

Ok, nu känner jag att det är dags att ta tag i de sista gravidkilona på riktigt! Har 6 kg att gå ner. Väger nu 68 kg och är 169 cm lång. Vill alltså gå ner till 62 kg, som är min idealvikt.
    Hur ska jag äta för att göra detta snabbast?

Just nu äter jag typ såhär:

Frukost: 1 port havregröt med äppelmos på. 1 ägg till ELLER en grov macka med liiite smör och skinka.

Lunch: 1 laxfilébit med 2 kokta potatisar, broccoli och andra grönsaker. Eller en bit ugnsstekt kycklingfilé med fullkornspasta/quinoa och grönsaker. Eller köttfärssås med fullkornspasta. Hoppas ni är med. Undviker alltså fett från mejeriprodukter och fett kött. 

Mellanmål: 1 banan. Eller avocado och nötter. Eller lättyoghurt med bär och nötter. Eller en fullkornsmacka med lite smör och skinka och paprika t.ex.

Kvällsmat: Samma som lunch.

Ibland tar jag något litet på kvällen, typ som det jag äter till mellanmål.

Hinner tyvärr inte träna så mycket än. Promenerar ungefär 40 minuter om dagen när jag ska somna lilleman i vagnen. Utöver det kör jag lite lätt styrketräning ungefär 2 ggr i veckan.

Tror ni att detta kan funka? Har ätit så här i en vecka nu, fuskat lite med fika på helgen dock.....
    Känner mig inte direkt hungrig, men däremot så sjuuukt sugen på allt! Antar att detta går över efter ett tag, man måste ju vänja sig vid att inte äta en massa socker och fett.

• Svar på tråden Ned i vikt 6 kg
  • Ellindra

Jag hade nog inte gått ner i vikt av det, om jag inte tränade vill säga.

• Ollibolli
    Ellindra skrev 2014-05-20 19:13:46 följande:
    Jag hade nog inte gått ner i vikt av det, om jag inte tränade vill säga.
    Ok, vad hade du gått ner av? :)
  • Ellindra

Jag har tyvärr lite svårt att gå ner i vikt. Jag äter lite som dig fast endast gröt till frukost med sockerfri mos och lite lättmjölk. Några mellanmål har jag inte. Till laxen har jag spenat och ingen potatis till det ena målet. Tränar gör jag nästa varje dag. Jag går ner i vikt men önskar att jag kunde äta mer och ändå gå ner i vikt. Men jag håller med om att man är sugen! Jag saknar pizza :)

• Ellindra

Jag har tyvärr lite svårt att gå ner i vikt. Jag äter lite som dig fast endast gröt till frukost med sockerfri mos och lite lättmjölk. Några mellanmål har jag inte. Till laxen har jag spenat och ingen potatis till det ena målet. Tränar gör jag nästa varje dag. Jag går ner i vikt men önskar att jag kunde äta mer och ändå gå ner i vikt. Men jag håller med om att man är sugen! Jag saknar pizza :)

• Ollibolli

Ok, jag förstår. Jag tror inte att jag har så väldigt svårt att gå ner i vikt. Efter förra graviditeten trillade kilona av mig sakta men säkert trots att jag åt som jag alltid gjort. Men den här gången har jag stannat på 68 kg. Har ätit så här nu i 1,5 vecka och gått ner 1,5 kg. Hoppas att det fortsätter så här Glad

Hade jag ätit så lite som dig hade jag varit vrålhungrig!!! Hade blivit alldeles yr och svimfärdig och inte orkat ta hand om barnen....! 

• Plärtan

Hej!
    Jag har ungefär samma vikt/längd som dig och försöker också gå ner ett par efterhängsna "mammakilon".

Om jag var som du hade jag slopat alla mackor, ätit spenat/grönsaker/sallad med protein (lax eller kyckling) till lunch, minskat lite på mellanmålet och hoppat över kvällsmellanmålet.

Jag äter såhär för att gå ner i vikt:

Frukost: Smoothi gjord på bär, naturell yoghurt, vatten och liten banan. Kaffe,
    Lunch: Grönsakssoppa med ett kokt ägg/ magert protein (ofta kyckling) med massa grönsaker och sallad/ keso med hackat äpple och nötter/ omelett
    Mellanmål: En avokado/ en naturell riskaka/ äpplebitar med ekologiskt jordnötssmör
    Middag: Lagad mat men fyller halva tallriken med grönsaker och skippar potatis/ris/pasta helt.

Svar på tråden Ned i vikt 6 kg