• Lilla fjunet

Var är Alfons Åbergs mamma?

Ja som rubriken lyder.
    Fick i dag frågan av min son på 4 år.
    Mamma varför har Alfons ingen mamma och var är hon?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Var är Alfons Åbergs mamma?
  • Hmpf

Var är Alfons mamma?
    Det är ingen som riktigt vet … Hon kanske är ute och handlar, är i tvättstugan, på semester eller så är dom skilda eller hon kanske till och med är död. Det är upp till var och en att själva fantisera om var hans mamma är.

www.alfons.se/vanliga-fragor/

• Styrox

Av googlingen "alfons åberg mamma" får jag upp detta som första träff:
    Vanliga frågor

Var är Alfons mamma?
    Det är ingen som riktigt vet … Hon kanske är ute och handlar, är i tvättstugan, på semester eller så är dom skilda eller hon kanske till och med är död. Det är upp till var och en att själva fantisera om var hans mamma är.

Från www.alfons.se/vanliga-fragor/

• gemigsinnesro
    boundforglory skrev 2014-05-29 23:55:09 följande:
    Lite sjukt att man tar för givet att hon är död faktiskt.
    Du tycker det? När man plöjt igenom alla Alfonsböcker som finns och det aldrig är någon mamma som figurerar i böckerna.  Tja personligen tycker jag det är sjukare att en mamma som faktiskt lever skulle välja att vara så totalt frånvarande i sitt barns liv.
  • boundforglory
    gemigsinnesro skrev 2014-05-30 21:56:25 följande:
    Du tycker det? När man plöjt igenom alla Alfonsböcker som finns och det aldrig är någon mamma som figurerar i böckerna.  Tja personligen tycker jag det är sjukare att en mamma som faktiskt lever skulle välja att vara så totalt frånvarande i sitt barns liv.
    Det jag reagerar på är att man tänker sig att mamman är död bara för att det är pappan som syns mest och spenderar tid med Alfons, väldigt sexistiskt.
    De kanske har varannan vecka? Eller så är mamma i rummet brevid. Det är inte så att böckerna täcker upp flera år i hans liv utan snarare bara några kort stunder.
  • HåkanHjulhålt

Det här har redan diskuterats otaliga gånger. Detta har man kommit fram till 2005:
    Alfons mamma var sprutnarkoman och sög gubbkuk mot betalning för att supporta sitt heroinmissbruk. Sedan avled hon av AIDS. Huruvida det var gubbkukarna, eller om det var begagnade knarksprutor som gav Alfons mamma HIV tvista de lärde om...

• gemigsinnesro
    boundforglory skrev 2014-05-30 22:06:51 följande:
    Det jag reagerar på är att man tänker sig att mamman är död bara för att det är pappan som syns mest och spenderar tid med Alfons, väldigt sexistiskt.
    De kanske har varannan vecka? Eller så är mamma i rummet brevid. Det är inte så att böckerna täcker upp flera år i hans liv utan snarare bara några kort stunder.
    Fast alla böcker om Alfons täcker ju upp över flera år av hans liv. Nej jag tänker mig inte att mamman är död just bara för att pappan tar hand om Alfons hela tiden. Jag är själv uppväxt med en pappa som tagit väldigt mycket ansvar för sina barn. Det som fått mig att tro att hon är död är att hon helt enkelt aldrig är närvarande. Även om föräldrarna är skilda och har varannan vecka så firas väl kanske födelsedagskalas ihop. Någon överlämning kanske borde skett. Något litet telefonsamtal, någon liten fråga om mamma, ja NÅGOT helt enkelt som pekar på att de finns en mamma i livet.
Svar på tråden Var är Alfons Åbergs mamma?