• Wean

7-månaders vaknar varje timme på natten

Hej alla! Vår 7-månaders pojk vaknar flera gånger per natt. Ibland så mycket som en gång i timmen. Efter detta har han svårt att somna om utan bröstet. Han känns orolig. Vi har ännu inte velat vänja av honom med att få bröstet för att somna om igen. Men vår första fråga i jakten om uppvaknanden, handlar om vad det kan vara som gör att han vaknar hela tiden. Vi får nämligen intrycket av att han fortfarande sover när han vaknar och skriker/grinar. Någon som känner igen detta, eller har andra ideer. Tacksam för tips :)

• Svar på tråden 7-månaders vaknar varje timme på natten
  • Brumma

Hej Min son vaknade en gång i halvtimmen till en gång i timmen varje natt tills han var strax över åtta månader.... O somnade ENBART om jag la honom vid bröstet... Höll på att gå under av trötthet. Vet ju inte om det funkar dör er men jag gav honom en kväll ersättning på flaska. Han sov i fyra timmar, vaknade och accepterade flaskan igen. Efter det gav jag inte bröstet en enda gång utan det rullade på. Numera, några månader senare, sover han 5-6 timmar innan han vaknar för nästa flaska. På BVC förklarade man det med att han åt lite men ofta från bröstet, så magen hann aldrig komma till ro. Kan ju vara värt att testa. Annars var jag på väg att låna boken "somna utan gråt" av en vän. Båda hennes barn har varit "snuttare" och beroende av bröstet. Båda har lärt sig att dova bra utan bröstet med hjälp av denna bok. Varken hon eller jag tror på att låta barnen gråta sig till söms så det var aldrig ngt alternativ. Nu behövde jag aldrig bojen men det kanske skulle vara ngt att kolla upp? Lycka till!

• Gisela1988

Bra tråd detta, jag har en dotter på 9 månader som vaknar ca var 2-3 timme. Hon får mat för hon vill ha och jag mår väldigt dåligt att hon inte vill/kan sova. Pratat med Bvc men får ingen hjälp. Har satt hennes säng brevid mig nu när vi ska sova för o se hur detta går. Ska nog köpa boken (:

• Lillaloppa

Jag är i exakt samma situation! Min son blir snart nio månader. Han vaknar allt från 3-7 ggr per natt, verkar inte riktigt vaken och ganska orolig och vill alltid ha bröstet för att somna om. Har varit såhär i några månader, innan dess sov han minst 5 timmar i sträck. Tyvärr tar han inte flaska, vi har försökt otaliga ggr. Vi samsover för att göra det så smidigt som möjligt, men jag börjar bli riktigt less... Än har vi inte provat oss på någon "metod" för att ändra på det, ska prata med BVC nästa vecka. Han verkar dock sova tillräckligt och är pigg och glad för det mesta.

• Flickan och kråkan

Hör till åldern. Separationsfasen - jobbig utvecklingsfas. Jag har tre barn. Äldsta var helt OK. Vaknade med 1,5-2 timmars mellanrum. Mellan vaknade var 30-60 minut. Yngsta varje timma. Yngsta är 10,5 månad. Har mer eller mindre slutat nattamma (ammar vid 04.30-05, men det räknar jag till morgon , han sover vidare till 06.30-07). Det i kombination med att han passerat värsta gör att vi har helt OK nätter nu. Vaknar ibland någon gång men då räcker det med att hålla om. Har slutat nattamma alla genom att gå upp och vagga. De har inte ätit mer dagtid efteråt så ingen matfråga huvudsakligen. Mycket uppvak och orolig sömn pga utveckling + vana att somna vid bröstet

• Wean

Jättetack för alla svar, så himla värdefullt och snällt av er Hjärta

Vi ska titta efter boken, samt prova att "vagga" istället för bröst. Alla knep är värda att prova.

Sist provade min sambo att ta honom en natt, i ett nytt försök.
    BVC ville veta om han skulle sluta tråna efter bröst, när mamma inte fanns i närheten. Men det fungerade tyvärr inte.

Början på natten verkan ha vakna mer sällan, än på vargtimmarna, när frekvensen av uppvaknaden ökar.

Som grädde på moset totalvärgrar han napp också, så vi har aldrig kunnat trösta honom med det heller tyvärr.

• Lillaloppa

Haha, så lika de kan vara! Min son har självmant slutat med nappen för ca 2 månader sedan, bara spottade ut den. Ska också prova att minska på nattamningen och se om det ha effekt. Han äter inte så mkt på dagen nu, så förhoppningsvis kan det locka fram hungern lite...

Svar på tråden 7-månaders vaknar varje timme på natten