• Emmadee

Frustrationen att vara ensam förälder i relation med ny partner

Jag har en underbar son på 6 år och han har en pappa som verkligen bryr sig om honom, men det geografiska avståndet gör att jag har blivit ensam förälder. När vi först delade på oss var det varannan vecka som gällde och det fungerade bra. Men på grund av omständigheter i livet flyttade vi åt varsitt håll geografiskt. Så här sitter jag nu med det stora ansvaret för sonen. För det mesta klagar jag inte, men ibland känns ansvaret överväldigande. Speciellt som jag har en ny sambo som inte intresserar sig speciellt mycket för min son och som inte själv har några barn. Han lever sitt bekymmerslösa barnfria liv medan jag drar ett stort lass med allt vad ansvar heter. Visst han hämtar på fritis ibland och tar hand om sonen om jag måste iväg. Men mer än så är det inte och jag kräver inte det av honom. Det är ju inte hans barn. Men jag blir frustrerad ibland och trött över att alltid behöva rodda allt runt sonen. Och ibland tycker jag att det var lättare att vara ensamförälder utan sambo. När det bara var sonen och jag. Hur har andra det?
    Startar den här tråden för att få gnälla av mig lite och få höra hur andra har det..
    Och jag älskar min son och att vara hans mamma , och vi har unga större problem.

• Svar på tråden Frustrationen att vara ensam förälder i relation med ny partner
  • ronaldino

Om din nya sambo vill vara barnets pappa dvs den som också tar hand om det under uppväxten får ni ju dela ansvaret lika. Annars får han finna sig i att inte vara med lika mkt. Ska han då leva lite vid sidan av er och bara ses när det är nåt roligt?

Om det är på riktigt och ni ska vara tillsammans gifta er vad vet jag då måste ni väl börja leva som en familj också !?

• mammalovis

Jag kan känna igen känslan, då jag har en tös på 3,5 år. Hennes pappa kommer och går och försvinner i perioder. När det fungerar så ses de 2 timmar varannan söndag med fler timmar de få gånger farmor hälsar på.

Jag har en ny sambo, som också har barn sedan tidigare på 9 år, men varannan helg.

Sedan har vi en bebis som snart blir ett år. Vad gäller bebisen delar vi på ansvaret. Då jag är föräldraledig försöker jag få dem att umgås så mycket som möjligt på kvällar och helger, vilket sambon egentligen inte säger nej till.

Med min stora tjej turas vi om med läggningen varannan kväll då hon är ytterst mammig och helst vill att mamma ska göra allt. Däremot är det jag som går till biblioteket, på teater, till lekparken, läser böcker mm med min tös.

Med sambons dotter frågar jag nog lika ofta om läxor och när hon duschade senast. Oftast är det jag som serverar frukost och ser till att alla barnen har borstat tänderna och håret samt klätt på sig, innan sambon ibland ens kommit ur sängen.

Sambon lagar i princip all mat, medan jag sköter min och mina barns tvätt (bor i hyreshus utan hiss med tvättstuga i källaren ), dammsuger, planerar mest mat, handlar och håller koll på barnens tider, kläder i aktuell storlek, leksaker mm.

Så ibland blir jag väl extra sur då han har mer fritid och lätt kan åka iväg utan att ibland ens fråga. I helgen var han borta torsdag till söndag med Hemvärnet och bebisen passade på att ha bajsfest i sängen två gånger, så allt behövde tvättas. Då är det inte roligt utan egen tvättmaskin med 5 omgångar framför sig och bebisen i selen om det inte går tajma med middagsvila.

Nu är sambon hemma igen, så jag får lite vuxet sällskap och tid att ventilera dagens konflikter med ett trotsande barn, samt lite andrum förstås.

Svar på tråden Frustrationen att vara ensam förälder i relation med ny partner