• Lillifee

Min man mutar vår 4-åring med choklad

Vår dotter måste ta medicin flera gånger i veckan och ikväll var det stora protester! Jag blir sååå arg när han mutar med en stor bit choklad som intogs strax före kl 20, precis innan läggdags! Han är som en zombi pga den höga arbetsbelastningen med mycket jobb,  två krävande barn, hushållsarbete m.m. så han tar väl den enkla vägen (iaf kortsiktigt). Jag är lika trött jag men detta känns inte ok.  Det var min tur att lägga henne men jag blir så irriterad att han får lägga henne istället (tänker inte lägga en sockerstinn dotter bara för min man tar ett sånt dåligt beslut!). Hur skulle ni andra reagerat? Kan tillägga att detta inte är första gången han tar till såna här "metoder".

• Svar på tråden Min man mutar vår 4-åring med choklad
  • Drottningen70

Måste hon alltså ta medicin under en lång period?

• LängtansMirakel

Jag fick alltid en bit choklad efter att jag tog medicin när jag var liten (/tig flytande) och ser inga som helst problem med det. Snarare tvärtom att det är en bra grej att man får något riktigt gott när man tagit medicin som troligtvis inte är god, snarare äcklig.

• Mammat3

Vad är det för någon medicin då? Jag har alltid gett mina en liten bit choklad när de har ätit antibiotika just för att slippa den hemska eftersmaken. Jag tycker det är en rätt bra lösning för att de ska ta medicinen men som sagt det är ju under en kortare period

• mammalovis

Det beror väl på vad det är för medicin tycker jag. Min äldsta på 3,5 år inhalerar flera gånger om dagen när hon får förkylningar med kraftig hosta. Där har hon själv insett att det för något gott med sig, så där finns ingen pardon eller mutor.

Däremot fick hon en liten bit choklad (en ruta) när hon tog Kåvepenin. Då det handlar om medicin som smakar fruktansvärt illa under en kort period kan jag ändå tycka att det är okej. Vi hade fullt sjå med att få henne att behålla den ändå, då hon kan framkalla hosta så hon kräks. De 5 dagarna med 3 doser var en pina. Däremot skulle jag inte ge en chokladkaka på 35 gram så nära läggdags.

När hon fick en mugg med Betapred i somras lyckades vi muta henne med att stoppa en peng i kassaapparaten för varje klunk hon tog. Hon hatade då allt som var sött, så det var en kamp med stor dosspruta.

Så försök hitta en muta som ändå är okej, om medicinen inte smakar illa tänker jag. En extra godnattsång, klistermärke eller dylikt.

• anyXX

Tycker du överreagerar. Vi brukar muta våra barn med en eller två rutor choklad när de måste ta medicin under en begränsad period som tex penicillin. Hellre muta än tvinga i dem tycker jag, för mig vore det mycket värre. Av en bit choklad, såvida det inte är en hel chokladkaka!, blir barnet knappast "sockerstinn". Och är det precis innan läggdags ska ju tänderna ändå borstas direkt.....

flicka 2008 & pojke 2010
  • Mumin80

Tycker att du ska passa på och läsa t.ex. Ross Greenes Explosiva barn, Martin Fosters Fem gånger mera kärlek och några andra böcker där till (kanske gå in på Bo Hejlskovs hemsida och blog). Att "vara konsekvent", "ta fighten" och "sätta gränser" är förbaskat överskattat. 

Vår dotter får medicin varje kväll, två tabletter som hon sväljer tillsammans med lite fruktsoppa eller kräm. Sockerpåslaget av kvällsvällingen är antagligen större än av krämen... Och det är förresten en myt att barn blir speedade av socker Däremot märker jag att mina blir jättejobbiga när dom är hungriga ( www.svd.se/nyheter/idagsidan/sex-halsomyter-du-ska-omvardera_8466124.svd ). Så hos oss är det viktigare ATT dom äter än VAD dom äter. Även om det innebär glass till mellis nu som då, som dom iaf äter och blir lite mätta och får energi av, än att dom inte äter nåt och får LÅGT blodsocker och är hungriga  

• Tjugoåtta

Jag kan visserligen förstå dig, TS, men samtidigt är det viktigt att acceptera att ens partner inte har exakt samma värderingar och åsikter som en själv. Så länge min man inte utsätter vår son för någon kränkande behandling eller gör något som är direkt farligt, så får han uppfostra sonen på sitt sätt medan jag gör på mitt. Sen diskuterar vi det självklart och förklarar hur vi tänker för varandra, men inte med attityden "mitt sätt är det enda rätta och det du gör är helt fel". I slutändan tror jag det är viktigt för barnen att se att vi människor är olika och resonerar väldigt olika, och att världen inte bara är svart och vit utan att det finns väldigt många nyanser däremellan.

• Prospero
    anyXX skrev 2014-05-19 21:58:59 följande:
    Tycker du överreagerar. Vi brukar muta våra barn med en eller två rutor choklad när de måste ta medicin under en begränsad period som tex penicillin. Hellre muta än tvinga i dem tycker jag, för mig vore det mycket värre. Av en bit choklad, såvida det inte är en hel chokladkaka!, blir barnet knappast "sockerstinn". Och är det precis innan läggdags ska ju tänderna ändå borstas direkt.....
  • Wanja3

Går det inte att muta med typ en 5 kr istället.
    Det mutar jag min 4 åring med och gjort det sen han var liten. (öronbarn.)
    Dagis är så imponerade av att han bara tar muggen och dricker och säger till att säg till mamma att jag tog den fint
    så jag får min peng.
    Och för mig känns det jätteskönt att det går så bra så man slipper tjata.

• fluu

Hade det handlat om varje vecka under en lång period hade jag inte tyckt om det. Inte för att min unge påverkas av socker något vidare, men ändå.
    Under en kort period hade jag inte brytt mig. Min dotter får alltid en kaka och dricka när vi varit på sjukhuset. Även om besöket inte gäller henne.
    Hon har i större delen av sitt liv sprungit på sjukhus besök ganska ofta och blev till slut jättestressad bara av att gå in på sjukhuset så löftet om kaka får henne att inte bara förknippa sjukhuset med något negativt och jobbigt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • YokohamaNr2

Tycker inte heller det är speciellt fel att muta med choklad, och om det är så jobbigt för dig att det är precis innan läggdags så kan ni väl inta medicinen lite tidigare, kanske i samband med middag så kan chokladen bli muta och efterätt

Svar på tråden Min man mutar vår 4-åring med choklad