• Sophie13

Är detta "normal" sömn för en 1 åring?

Hej! Jag har en snart 1 åring som jag tycker sover alldeles för lite men det är stört omöjligt att få henne att sova mer. Tänkte om det fanns fler i samma sits med tips. Normalt somnar hon kl 8 på kvällen och vaknar kl 5. Runt 8 somnar hon enbart om hon inte sovit mer än en 1 h under dagen. Jag tycker att hon borde vara dödstrött på kvällen men ändå kommer hon inte till ro. Eftermiddagarna är även väldigt gnälliga men hon vill inte sova då, har försökt både med sele, vagn och välling. Fler som har ständigt vakna 1 åringar? Kan tillägga att nätterna är rätt oroliga, hon vaknar 3-4 ggr per natt.

• Svar på tråden Är detta "normal" sömn för en 1 åring?
  • PennyLane

Hej! Om det är normalt eller inte kan jag inte uttala mig om, men jag tycker det låter som för lite sömn. Min minsta tjej har precis fyllt ett år och hon somnar kring 18-18.30 och sover till 5.30 eller 6.00 med några mindre uppvak. Hon sover också ca 1-1,5 timme kring 9-tiden på fm och ca en timme till vid 14-tiden.

• finskatjejen

Låter som väldigt lite sömn! Vår 1-åring sover från 19-07 och på dagen ca 1,5 h. Han har inte vaknat på nätterna sen han var 5 mån. Vår pojke är mycket kvällstrött och lägger man inte honom kl 7 blir han övertrött och somnar inte bra...

• Sophie13

Ja, jag ska ta upp det med bvc igen. Det tär även på oss föräldrar men självklart är det viktigaste att hon får tillräckligt med sömn och det tror jag inte hon får. Men hon är envis och vägrar verkligen. Så era sover 2 ggr på dagen? Min sover cirka 45 min-1h mellan 10-11 och det är tyvärr allt.

• Dixie
    Sophie13 skrev 2014-05-19 19:32:57 följande:
    Ja, jag ska ta upp det med bvc igen. Det tär även på oss föräldrar men självklart är det viktigaste att hon får tillräckligt med sömn och det tror jag inte hon får. Men hon är envis och vägrar verkligen. Så era sover 2 ggr på dagen? Min sover cirka 45 min-1h mellan 10-11 och det är tyvärr allt.
    vid 1års ålder började mina barn sova endast en gång per dag - men då senare på dagen - kanske det kan vara ett tips, att försöka få middagssömnen efter lunch! 
  • DraussenIstFeindlich

Man brukar ju säga "sömn föder sömn" och det uttrycket stämmer väldigt bra på vår 1-åring iaf. Det räcker med en dålig natt så sover han dåligt och för lite flera dagar i sträck sen, och är då grinig och lättirriterad hela dagarna... Ett normalt dygn så sover han mellan 19-06 ungefär, sen mellan 11-13 på dagen. Fungerar jättebra för oss. Du kan väl pröva att lägga henne en stund runt niotiden på morgonen (eftersom du sa att hon vaknade vid fem) och vila/sova lite? I bästa fall kommer hon till ro och sover en stund, och kan sen kanske sova en stund på eftermiddagen också. Och sen mixtrar ni med tiderna och hur långa sovstunderna blir tills ni hittat ett system som passar er? Om hon har svårt att komma till ro i spjälsängen så kan du ju lägga dig med henne en stund i er säng, det blir mer avkoppling i det. Och inte samma press, liksom. Funkar bra för oss när sonen har svårt att komma till ro...

• Sagolina

Vår son blir 11månader i veckan och ibland tycker jag också att han sover lite.

För det första är han kvällspigg, somnar oftast 21-22 och sover till 6-7 med några mindre uppvak. På dagen sover han sen 1,5h på förmiddagen och 45min-1h på eftermiddagen om han får sova ute. Sover han inne blir det 45min+30min eller så...

Han sover ju ändå mera än din lilla, förstår att du funderar!

Men jag tänker som så att så länge han mår bra och är glad får han tillräckligt med sömn. Och sömnen har nog blivit bättre nattid (ännu för ungefär en månad sen var det väckning 5-15ggr/natt..) nu när han rör sig mera på dagarna. Hoppas på att det blir ännu lite bättre, kanske tidigare kvällar, när han börjar gå

Svar på tråden Är detta "normal" sömn för en 1 åring?