• enfittbärareshandbok

Jag ska skriva en handbok för tjejer, behöver era historier!

Hej! Visste inte riktigt var jag skulle posta detta men hoppas detta blev okej. 

Efter mina 5 år som tjej med gynekologiska problem som jag fortfarande har utan vidare hjälp från vården så bestämde jag mig för att skriva en bok om detta. Vi är många tjejer som lider i tystnad av både svamp, urinvägsinfektioner, vestibulit, bakteriell vaginos och så vidare. Jag hade själv önskat när jag var 15 år och mina problem startade att en sån här bok ska finnas så nu skriver jag den själv för att hjälpa kvinnor i alla åldrar! 

Under mina problemtider har jag googlat och hamnat här i en del olika trådar om kvinnoproblem som många av er haft och har så därför valde jag att söka efter era berättelser här som jag då ska använda som research och undersökningar för boken. Boken kommer innehålla både fakta och undersökningar samt mina och andras berättelser och tips. Jag kommer att ta kontakt med en gynekolog som kan bekräfta att all fakta är rätt och riktig!

Detta sker såklart anonymt, skaffade en gmail för bokens syfte där jag verkligen skulle uppskatta era mail om er historia! Mailen är enfittbarareshandbok@gmail.com och dessa frågor är det jag tänkte mig. Ni behöver inte svara på allt om ni inte vill och kommer ni på fler aktuella frågor får ni även svara på dessa och skriva fler frågor här i tråden!

- Hur gammal är du? 
    - Har du nån gång haft en gynekologisk sjukdom eller gynekologiska problem? Vilken/vilka? Vid vilken ålder?
    - Tror du att dina gynekologiska sjukdoma/problem haft samband med varandra? 
    - Har du sökt vård för dina problem? Vilken hjälp fick du av vården och hur lång tid tog det?
    - Hur behandlades dina problem? Blev du bra?
    - Tror du att risk för problem ökar/minskar om man har samlag, om man är gravid, efter förlossning, äter p-piller, använder kondom?
    - Har du några andra sjukdomar (som kanske omedvetet kan påverka dig gynekologiskt)?
    - Har du haft sexuellt överförbara sjukdomar? Hur säkerhetsställdes diagnosen? Hur behandlades du?
    - Har du några tips på huskurer, mirakelmedel och metoder eller liknande för olika gynekologiska sjukdomar och problem? 

Skulle bli superglad om ni ville hjälpa mig att göra denna boken som vi allihopa kommer att få nytta av!!
    Vill alltså ha svaren på MAILEN! Skicka ert mail till enfittbarareshandbok@gmail.com

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-19 14:33
    Glömde frågan
    - Hur har det påverkat ditt samliv med din partner/ditt övriga sexliv?

• Svar på tråden Jag ska skriva en handbok för tjejer, behöver era historier!
  • Mamori

Jag tror att du skulle få mycket fler svar om du tog emot anonyma svar här. Alla (tex jag) vill inte maila med sin personliga mail om så känsliga saker. Varför behöver du svaren via mail? Glad

• enfittbärareshandbok
    Mamori skrev 2014-05-19 14:43:54 följande:
    Jag tror att du skulle få mycket fler svar om du tog emot anonyma svar här. Alla (tex jag) vill inte maila med sin personliga mail om så känsliga saker. Varför behöver du svaren via mail? Glad
    Tänkte att det var smidigast att ha allt samlat på ett ställe och tänkte tvärtom att folk kanske inte ville skriva sina historier öppet här men absolut, kan såklart ta emot svar här också! Insåg inte att man kunde skriva anonymt.

Förstår att man kanske inte vill blotta sin privata mail, tänkte inte riktigt på det! 
  • Anonym (J)

Ursäkta, men "En Fittbärares Handbok"....?

• enfittbärareshandbok
    Anonym (J) skrev 2014-05-19 14:58:32 följande:
    Ursäkta, men "En Fittbärares Handbok"....?
    Smått ironisk och tillfällig titel. Det var väl inte titeln som var huvudsaken för tillfället!
  • Mamori
    enfittbärareshandbok skrev 2014-05-19 14:49:11 följande:
    Tänkte att det var smidigast att ha allt samlat på ett ställe och tänkte tvärtom att folk kanske inte ville skriva sina historier öppet här men absolut, kan såklart ta emot svar här också! Insåg inte att man kunde skriva anonymt.

Förstår att man kanske inte vill blotta sin privata mail, tänkte inte riktigt på det! 
    Okej vad bra, då kan jag skriva här :)

- Hur gammal är du? 
    33 år

- Har du nån gång haft en gynekologisk sjukdom eller gynekologiska problem? Vilken/vilka? Vid vilken ålder?
    Jag fick vestibulit när jag var 16 och hade det i 10 år.

- Tror du att dina gynekologiska sjukdoma/problem haft samband med varandra? 
    Jag fick en svampinfektion som jag tror utlöste vestibuliten i samband med p-piller, receptfria svampläkemedel och sex då jag inte riktigt var sugen.

- Har du sökt vård för dina problem? Vilken hjälp fick du av vården och hur lång tid tog det?
    Ja, flera gånger. Först fick jag höra att när jag får barn så går det över. Inte roligt för en 16åring. Sedan fick jag prova antioxidantsalva, akupunktur och samtalsterapi hos sexolog. Fick även höra av första att sex hjälpte, vilket var helt galet fel.

- Hur behandlades dina problem? Blev du bra?
    Antioxidantsalvan lindrade lite för stunden, dvs minskade svidandet, men påverkade inte på lång sikt. Det andra hade ingen effekt.

- Tror du att risk för problem ökar/minskar om man har samlag, om man är gravid, efter förlossning, äter p-piller, använder kondom?
    Ja, alla de sakerna ökar säkert risken.

- Har du några andra sjukdomar (som kanske omedvetet kan påverka dig gynekologiskt)?
    Nej

- Har du haft sexuellt överförbara sjukdomar? Hur säkerhetsställdes diagnosen? Hur behandlades du?
    Nej, om inte svamp gills. Jag kan ha smittat min pojkvän med det någon gång. Men annars inte.

- Har du några tips på huskurer, mirakelmedel och metoder eller liknande för olika gynekologiska sjukdomar och problem? 
    Ja, att få barn. Det botade min vestibulit. Men det är ju ganska extremt. Antioxidantsalvan hjälpte som sagt för stunden. Jag borde också låtit bli att ha sex över huvud taget när jag hade vestibulit för det förvärrade massor. Undvik p-piller och receptfria svampmedel. Får man svamp så bör man ta diflucan eller vad det heter som man tar oralt.

- Hur har det påverkat ditt samliv med din partner/ditt övriga sexliv?
    Otroligt mycket. Vi hade ju sex även under vestibuliten trots stora smärtor för att vi hört att det blir bättre av det. Det blir värre. Än idag när jag är botad så sammanknippar jag min partner med smärta och kan knappt ha sex med honom trots att jag älskar honom. Blir inte våt och kroppen säger nej bara jag känner lukten av honom. Går däremot bra med andra män.
  • Anonym (What?)

Skulle aldrig skriva öppet här med mitt nick...En del kan ju känna igen en menar jag 😳

• Mamori
    Anonym (What?) skrev 2014-05-19 16:09:14 följande:
    Skulle aldrig skriva öppet här med mitt nick...En del kan ju känna igen en menar jag
    Jag har en ganska anonym profil här så är inte så orolig. Dessutom är jag rätt öppen med de problem jag haft också så det är som ingen hemlighet för mig.
Svar på tråden Jag ska skriva en handbok för tjejer, behöver era historier!