• MariaEyre

Min 16 mån vägrar somna på kvälken

Är det någon som har något bra tips innan jag blir knäpp?
    Min son på 16 månader har så svårt att komma till ro på kvällarna. Det har fungerat hyfsat fram tills för ca 3-4 veckor sen.
    Jag eller min man brukar ge välling och mysa en stund i vår säng, sen lägger vi W i sin säng, säger godnatt och försöker gå ut ur rummet. Men när man gör det blir han jätteledsen, kastar napp och nalle på golvet. Så fort vi går in och sätter oss en stund på golvet blir han skitglad och bara busar i sängen. Det tar 1-1,5 timme ibland innan han somnar... Hur ska jag göra? Jag vägrar tro på att det enda sättet att få barn att somna själva är att skrika sig till sömns. För det är bvc tips, att han måste lära sig

• Svar på tråden Min 16 mån vägrar somna på kvälken
  • Ciliaja

Dagsvilan på en sån liten stör inte nattsömnen, snarare tvärtom...

Prova sätt på lite lugn musik, sitt med han i rummet men prata inte.

• Alexi

Sitt med i rummet men sitt helt tysta och strunta i honom medan han stökar runt. Ha en ljudbok eller något att surfa på under tiden så tålamodet inte tryter. Agera bara om han blir ledsen, då kramas ni och lugnar, sen lägger ni ner i sängen igen.

Försök inte gå ut ur rummet om det inte funkar, det kan ni vänta med några år.

• Ellie

Det hände oss också, strax efter 14 månader. Vi har alltid varit med henne hela tiden tills hon somnar, men omkring den åldern så satte hon igång att busa i sängen. Kröp, sprang, hoppade, sjöng mm. Vi lät det hålla på men deltog inte i leken. Det fick ta runt 1 timme att somna. Det blev bättre efter 18-19 månader och återgick till ca 20 min att somna. Nu är hon 2 år och det tar omkring 40 min :)

• MariaEyre

Jag brukar sitta på golvet i hans rum, utan att titta eller prata med honom. Han kan hålla på och busa/stöka runt i över en timme... jag har inte haft bekymmer med att vara med honom tills han somnar, tvärtom ser jag det som en mysstund ???? problemet är bara att han ska bli storebror vid årsskiftet, och då kommer jag inte kunna sitta så länge...

• Natulcien

Nej, skrika sig till sömns ska inget barn behöva göra. Så märkligt att BVC ger ett sånt förlegat och oempatiskt råd..?

Är han verkligen trött när ni nattar? Kanske sover han för mycket på dagen? Kanske ligger sista sovpasset för sent på dagen?

Vi har aldrig haft spjälsäng till sonen eftersom det verkar så jobbigt att natta då. Vi har istället haft en fullstor madrass på golvet, och så har vi legat bredvid honom tills han somnar.
    Kanske ni kan ligga bredvid i er säng och sen lyfta över honom?

• LillfisenE

Min förstfödda vart sån och då hjälpte det att ta bort en av de (då två) dagsvilorna.

• MariaEyre

Han sover bara en gång på dagen, ca 11-13.30 sen lägger vi honom ca 19 på kvällen, och då är han trött. Men så fort han har druckit välling så är det som om någon har tryckt på speedknappen... vi gjorde så länge, att vi låg med honom i vår säng tills han somnade och sen lyfte vi över honom. Men efter ett tag kunde vi lugga 1-1,5 timme tills han somnade....

• MariaEyre

Han sover bara en gång på dagen, ca 11-13.30 sen lägger vi honom ca 19 på kvällen, och då är han trött. Men så fort han har druckit välling så är det som om någon har tryckt på speedknappen... vi gjorde så länge, att vi låg med honom i vår säng tills han somnade och sen lyfte vi över honom. Men efter ett tag kunde vi lugga 1-1,5 timme tills han somnade....

• Alexi
    MariaEyre skrev 2014-05-18 20:26:07 följande:
    Jag brukar sitta på golvet i hans rum, utan att titta eller prata med honom. Han kan hålla på och busa/stöka runt i över en timme... jag har inte haft bekymmer med att vara med honom tills han somnar, tvärtom ser jag det som en mysstund ???? problemet är bara att han ska bli storebror vid årsskiftet, och då kommer jag inte kunna sitta så länge...
    Vid årsskiftet? Det är ju sju månader bort! Hur lång tid som helst. Dessutom har han väl en pappa som kan sitta med honom då när ni har två barn?
  • Alexi
    MariaEyre skrev 2014-05-18 21:16:00 följande:
    Men ta bort vällingen eller ge den en stund tidigare? Ge vällingen kanske kl 18 och lägga honom en timma senare?
  • Natulcien
    MariaEyre skrev 2014-05-18 21:16:00 följande:
    Vissa barn blir speedade av just välling. Har ni provat någon annan kvällsmat istället?

Sen är ju 2,5 tim ganska mycket... har ni provat att dra ner det till 1-1,5 tim?
  • MariaEyre

Nja, att ta bort välling från en 16 mån på kvällen känns rätt konstigt, och han hinner ju inte äta middag och bli hungrig igen om han ska dricka välling ca kl 18.

Han har absolut en pappa som gärna är med honom på kvällarna, men det är inte alltid vi båda är hemma. Visserligen är det långt kvar till årsskiftet, men det hindrar väl inte att man ber om tips redan nu?

Tack ändå för att du försöker hjälpa till.

• MariaEyre

Det är inte så länge sen som vi drog ner till en sovtid per dag, så det känns inte sjyst att minska mer nu.. han börjar bli trött redan vid sex på kvällen..

• Ellie
    MariaEyre skrev 2014-05-18 21:45:34 följande:
    Det är inte så länge sen som vi drog ner till en sovtid per dag, så det känns inte sjyst att minska mer nu.. han börjar bli trött redan vid sex på kvällen..
    Vad händer om ni lägger honom redan vid sex?
  • Alexi
    MariaEyre skrev 2014-05-18 21:43:43 följande:
    Nja, att ta bort välling från en 16 mån på kvällen känns rätt konstigt, och han hinner ju inte äta middag och bli hungrig igen om han ska dricka välling ca kl 18.
    Han har absolut en pappa som gärna är med honom på kvällarna, men det är inte alltid vi båda är hemma. Visserligen är det långt kvar till årsskiftet, men det hindrar väl inte att man ber om tips redan nu?
    Nej du kan absolut be om tips redan nu men min poäng med att det är sju månader kvar är att det är sju månader i din sons liv, dvs nästan lika långt som halva hans liv till. Det kan alltså hända hur mycket som helst till dess. Om ni försöker hitta sätt som fungerar nu, tex sitta bredvid sängen eller liknande, så kan ni ta en ny fundering i typ september om det fortfarande är problem att hitta ett sätt som kommer fungera med en bebis. Dock, är det ju också så att det kanske fungerar jättebra att sitta i en bra fåtölj i sonens rum och amma bebisen samtidigt.
  • Natulcien
    MariaEyre skrev 2014-05-18 21:43:43 följande:
    Varför skulle det vara konstigt att ta bort vällingen? Välling är ju inget måste. Många barn äter inte ens det. Och om det är den som är anledningen till att han blir speedad..? Prova att ge honom ersättning istället, kanske? Eller en banan?
    MariaEyre skrev 2014-05-18 21:45:34 följande:
    Om han är trött redan kl.18 så kanske han behöver sova tidigare istället? Han kanske är övertrött kl.19?

• Naaw
    MariaEyre skrev 2014-05-18 20:26:07 följande:

Varför kan du inte sitta med honom då? Jag som har tre barn och en skiftjobbande man har aldrig haft problem med barn som gråtit sig till sömns. Saga och mys med ett barn vid bröstet och en på var sida i stora sängen går utmärkt. Likaså att sitta och amma bebis på sängkanten och sjunga till stora somnat. Det går om man vill.
Svar på tråden Min 16 mån vägrar somna på kvälken