• Nipus81

Vilken är bästa bältesstolen och framför allt, varför? (2014)

Har idag en 9-3x och ska byta till bältesstolar för våra tvillingflickor för det är dax att vända dem framåt. Tar gärna emot tips och förslag på vilka stolar man ska kolla på och varför. Vad har ni för stolar och vad är det för för- resp. nackdelar med den? Tacksam för många svar. :)

• Svar på tråden Vilken är bästa bältesstolen och framför allt, varför? (2014)
  • Sisisisi

Jag gillar besafe bäst men är nöjd med britax oxå. De har allt jag vill ha :)

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Mumin80

Hur gamla är barnen? Barn ska åka bakåtvända till minst 4 års ålder, men det finns inget som säger att man "måste" vända dem på fyraårsdagen, utan bakåtvänt är ALLTID säkrast (även för vuxna ). Så det är egentligen först när dom vuxit ur sina stolar på längden (kanten på bilbarnstolen når till barnets öron ungefär), som det är dags att vända barnen  

Vi har en Britax two way (bakåtvänd) och den kan nog dottern på ca 4,5 år få åka i tills hon är åtminstone 5-5,5 år...

• Nipus81
    Mumin80 skrev 2014-05-19 13:02:23 följande:
    Hur gamla är barnen? Barn ska åka bakåtvända till minst 4 års ålder, men det finns inget som säger att man "måste" vända dem på fyraårsdagen, utan bakåtvänt är ALLTID säkrast (även för vuxna ). Så det är egentligen först när dom vuxit ur sina stolar på längden (kanten på bilbarnstolen når till barnets öron ungefär), som det är dags att vända barnen  

Vi har en Britax two way (bakåtvänd) och den kan nog dottern på ca 4,5 år få åka i tills hon är åtminstone 5-5,5 år...

Hej, tack för att du tog dig tid att svara men min fråga gäller inte när barnen ska vändas eller inte utan vilken stol ni har och vilka fördelar resp. nackdelar den har. Framåtvända bältesstolar är det jag är intresserad utav. Recaro vet jag tillverkar bra stolar men hur är deras bältesstolar? Ska det vara tyg/skinn/plast? Fördelar med det resp. nackdelar. Hur bekväma är de? Blir tyg skitigt? Skinn varmt/kallt?
  • HokusPokus

Vi planerar också att vända vår äldsta tjej snart. vi har en two way idag. Jag vill också veta vilken framåtvänd som är bäst och varför. Mina krav är att den ska vara så säker som möjligt (såklart) och att den ska klara långa barn (men det kanske alla gör?) sen vill jag att den ska kunna fästas med isofix så man slipper komma ihåg att låsa fast den tomma stolen när barnet inte sitter i stolen.

• Nipus81
    HokusPokus skrev 2014-05-22 09:42:14 följande:
    Vi planerar också att vända vår äldsta tjej snart. vi har en two way idag. Jag vill också veta vilken framåtvänd som är bäst och varför. Mina krav är att den ska vara så säker som möjligt (såklart) och att den ska klara långa barn (men det kanske alla gör?) sen vill jag att den ska kunna fästas med isofix så man slipper komma ihåg att låsa fast den tomma stolen när barnet inte sitter i stolen.

Precis, Isofix (el liknande) måste vara smart när barnen inte är med och man slipper fästa stolen när man kör.
  • cosinus

Väldigt individuellt vad man har för barn och bil skulle jag säga.

Vi har bara britax. 3 stycken av en sort som heter britax kid och en som heter britax kid plus. De som heter bara kid köptes för att de var smala och vi behövde få in många i bredd bak. Den som heter kid plus köptes för att vi var så nöjda med kid-stolarna att vi ville ha liknande men då hade de slutat tillverkas. Den är bredare, klarar bredare barn och tror jag lite längre barn än kid. Men för oss spelar det ingen roll. Våra barn är små och vår 10-åring rymms fortfarande utan problem i de som bara heter kid.

Kidstolarna verkar vara sköna att sitta på för barnen har aldrig klagat (som de ibland gjort om de suttit på billiga kuddar) och har jättebra nackstöd när de somnar på långa resor.

• HokusPokus

Ahh ja nackstöd som funkar bra om barnet somnar är också bra att tänka på. För vår del är inte bredden så viktig. Tjejen är ganska liten men lång, och bilen är stor och måste bara rymma två stolar.
    Vi har alltid haft britax och varit nöjda så jag ska nog kolla upp den tack!

Svar på tråden Vilken är bästa bältesstolen och framför allt, varför? (2014)