• Popiolo

Låta dottern åka?

Min dotter sedan ungefär 2 månader tillbaka pratat med en kille via kik, skype och facebook. Vi kan kalla denna pojken Linus. Dem började prata och de är lika gamla, 15 år , och ska båda fylla 16. Linus bor i en Uppsala, ungefär 2 timmar bort. 

Efter att de båda har pratat med varandra under 2 månader så har de nu kommit fram till att de vill träffas och hitta på något, och att min dotter kan åka till Uppsala över dagen för att träffa denne Linus. Hans föräldrar tycker att det är helt okej att hon kommer och hälsar på över dagen, och på kvällen tar hon tåg hem.

Nu till problemet : Jag vet inte om jag vill att hon ska åka, eftersom att jag aldrig har träffat Linus, dock har jag varit med när hon pratat i Skype med honom och pratat med hans föräldrar. Sa till dottern att jag helst inte vill att hon ska åka, då hon inte kommer ha någon vuxen som hon faktiskt känner samt kan lita på i närheten. 

Hade ni låtit eran snart 16 åriga dotter åka till en så pass stor stad som Uppsala ensam för att träffa en kille hon aldrig träffat innan, eller hur hade ni försökt lösa det hela? Tips på hur man kan göra mottages gärna.

• Svar på tråden Låta dottern åka?
  • Mozzy

Följ med då? Det är inte dyrt att åka till Uppsala och du kan gå 20 meter bakom dem för att kolla att de är okej om det känns så viktigt.

• Snuttan80

Kan inte han komma till er istället? El om du kan prata med hans föräldrar om hon ska åka dit

• fluu

Eftersom de inte träffats förut så hade jag skjutsat, tagit en dag på stan/gått på bio/hälsat på en vän i stan om jag hade en sådan. De kan ju upptäcka att de inte alls trivs ihop IRL och som sagt så känner de inte varandra och du känner inte pojkens föräldrar.
    Så så hade jag gjort. Plus att jag hade krävt att hon alltid svarade på sms och svarade i telefonen om jag ringde OCH så hade jag hämtat hos föräldrarna på kvällen för att hälsa och känna av hurdana de och pojken är.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Popiolo
    fluu skrev 2014-05-18 17:53:55 följande:
    Eftersom de inte träffats förut så hade jag skjutsat, tagit en dag på stan/gått på bio/hälsat på en vän i stan om jag hade en sådan. De kan ju upptäcka att de inte alls trivs ihop IRL och som sagt så känner de inte varandra och du känner inte pojkens föräldrar.
    Så så hade jag gjort. Plus att jag hade krävt att hon alltid svarade på sms och svarade i telefonen om jag ringde OCH så hade jag hämtat hos föräldrarna på kvällen för att hälsa och känna av hurdana de och pojken är.
    Tyvärr har jag inte bil eller körkort och kan därför inte skjutsa henne
  • fluu
    Popiolo skrev 2014-05-18 18:04:58 följande:
    Tyvärr har jag inte bil eller körkort och kan därför inte skjutsa henne
    Om du åker med på tåget då? Eller kanske hennes morfar kan vara stand in eller om ni åker med en kompis och så har du och kompisen en rolig dag för er själva i Uppsala?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Madraykin

Jag flyttade hemifrån som 16-åring pga långväga studier, och vi är många som gjort just detta. Enough said...

• mpermper

Jag hade lätt låtit henne åka. Du har ju pratat med föräldrarna - kändes de som potentiella yxmördare eller vad?
    Skämt åsido - under förutsättning att föräldrarna kändes OK - det är ju bara en resa över dagen och hon fyller 16 år, hon är stor och måste få beredas möjlighet att få växa som människa. Låt henne få åka för 17.

Uppsala är förvisso Sveriges fjärde stad, men så stor är den inte.

Svar på tråden Låta dottern åka?