• Anonym (vart)

Vart börja för att få utredning? mellansverige. Extremt lång väntetid överallt!

Det är ju ett halvårs väntetid nästan överallt. Och sen lär det bli ännu mer väntan på resultaten, m.m. 

Var fick ni era utredningar gjorda, har ni några tips på kliniker i Mellansverige där det kan finnas tider??

• Svar på tråden Vart börja för att få utredning? mellansverige. Extremt lång väntetid överallt!
  • Anonym (Var?)

Mellansverige för mig som f.d norrlänning är just mitten av SverigeFlört ,men jag antar du menar längre söderöver runt Sthlm och där? Man börjar ju med gynkliniken på ens sjukhus,men du menar alltså att väntetiden är ett halvår där med!? Här var det noll väntetid,vi fick komma direkt. Alla privata då-samma där? Kollat lite längre bort som t.e.x Uppsala,Västerås eller nåt? Då kostar det mycket mer,men slipper ni väntetiden kan det ju vara värt det. Sen man väl börjat tar utredningen inte mer än max 2 månader såvida man inte spolar äggledarna också. Det är ju bara hälsosamtal,blodprover vid 2 tillfällen för dig och spermaprov.

• Helenmedh

Alltså VAD är mellansverige? Väääldigt stort begrepp. Vi bor i Härnösand som är några mil från mitten av Sverige. Gick hos Fryklunds på utredning. 
    Finns massor med privata kliniker som inte har väntetid, vi fick vänta tills nästa äl för att komma in. 

• Anonym (vart)

Ja jag bor i Stockholm, men jobbar i Uppsala och släkten bor i Örebro :) så jag är flexibel.

Ok, men privata kliniker då?? Ska leta nummer nu och ringa imorgon. Tack! 

• Anonym (Var?)

På rak arm kan jag bara 2 privata: Sofiahemmet och Carl-von Linne´kliniken i Uppsala. Finns säkert många små gynkliniker där de gör utredningar också.

• Anonym (vart)
    Anonym (Var?) skrev 2014-05-18 18:38:51 följande:
    På rak arm kan jag bara 2 privata: Sofiahemmet och Carl-von Linne´kliniken i Uppsala. Finns säkert många små gynkliniker där de gör utredningar också.
    Tack! Kan man ringa direkt till t.ex Sophiahemmet? Eller krävs remiss......
  • Anonym (Var?)
    Anonym (vart) skrev 2014-05-18 18:49:33 följande:
    Tack! Kan man ringa direkt till t.ex Sophiahemmet? Eller krävs remiss......

Nej,det är privat så då man ringer direkt. Finns fler IVF-kliniker också,minns bara inte namnen på alla. Kolla annars på www.fertilitetsguiden.nu - där finns alla uppräknade tror jag.
  • Anonym (vart)
    Anonym (Var?) skrev 2014-05-18 18:53:38 följande:

Nej,det är privat så då man ringer direkt. Finns fler IVF-kliniker också,minns bara inte namnen på alla. Kolla annars på www.fertilitetsguiden.nu - där finns alla uppräknade tror jag.
  • julii
    Anonym (vart) skrev 2014-05-18 16:56:17 följande:
    Ja jag bor i Stockholm, men jobbar i Uppsala och släkten bor i Örebro :) så jag är flexibel.

Ok, men privata kliniker då?? Ska leta nummer nu och ringa imorgon. Tack! 

Hej. Jag har precis börjat min och min mans utredning i örebro. Fick en tid till gyn undersökning o blodprover ca 3 veckor efter att jag ringt dom första gången. Fick pergotime utskrivet på första besöket. För min man tog det ca 5- 6 dagar att få en remiss på spermaprov, vi ska åka o lämna det nu i veckan. Jag tycker att det har rullat på i bra tempo. Dom är lätta att få tag på och väldigt hjälpsamma. Detta är dock inte privat :)
  • Anonym

Västerås lasarett har inga långa köer. Vi fick komma dit 3 veckor efter första kontakten via telefon.

• Bergamott83

Jag ringde den 11 augusti till fertilitetskliniken i Västerås. Den 25 augusti fick vi komma dit på första samtal och ta prover. Den 11 september för att lämna prover för båda och den 17 september fick vi träffa läkaren som undersökte och gick igenomprovsvaren och godkände IVF som vi nu står på väntelista inför. Jag tycker att det har gått jättesnabbt. Läkaren trodde att vi skulle få komma på gruppträff och infomöte i oktober/november och sätta igång efter det. 
    Så i västerås går det fort. 

• Ra1234

Hej vi har änsöket i svarige och vi bor till sammans vi har fått ett brev (Frågeformulär om nyetablerade förhållande) snälla nån förstår vad är det för att vi bo har redan jag vet ingenting vf vi har fått såna brev ..snälllllaaaa svar vad är det?

Svar på tråden Vart börja för att få utredning? mellansverige. Extremt lång väntetid överallt!