Hur tidigt kan en bebis börja prata?
Min sexmånadersbebis säger "mamma" sedan några veckor tillbaka. Jag har trott att hon jollrar - och inte gjort så stor affär av det. Ibland blir det förstås "mamamama", men ganska ofta lyckas hon få till just "mamma". Vi har skrattat och varit ironiska och sagt "att tänk vad duktig hon är som kan säga mamma". På skoj alltså.
Men nu har det börjat bli allt mer tydligt att det är medvetet, hon kan tex säga "mamma" om vi ber henne. Man riktigt ser att hon tar sats och formar ljudet med läpparna. Och i dag hörde jag tydligt hur hon ropade "mamma" från sovrummet när hon hade vaknat efter vilan. Det var nästan lite läskigt, två gånger gjorde hon det.
Inte kan en sån liten börja prata, väl? Har två äldre barn som båda varit tidiga med talet, de sa sina första ord vid åtta-nio månaders ålder: "dä" och "titta". Sen kom vovov, mamma, pappa och några fler ord runt tio-elva månader.
Men jag trodde det var fysiskt omöjligt att prata så tidigt som sex-sju månader? Någon som vet hur tidigt en bebis kan börja säga sina första ord?