• Sinik

Hur tidigt kan en bebis börja prata?

Min sexmånadersbebis säger "mamma" sedan några veckor tillbaka. Jag har trott att hon jollrar - och inte gjort så stor affär av det. Ibland blir det förstås "mamamama", men ganska ofta lyckas hon få till just "mamma".  Vi har skrattat och varit ironiska och sagt "att tänk vad duktig hon är som kan säga mamma".  På skoj alltså. 

Men nu har det börjat bli allt mer tydligt att det är medvetet, hon kan tex säga "mamma" om vi ber henne. Man riktigt ser att hon tar sats och formar ljudet med läpparna. Och i dag hörde jag tydligt hur hon ropade "mamma" från sovrummet när hon hade vaknat efter vilan. Det var nästan lite läskigt, två gånger gjorde hon det. 

Inte kan en sån liten börja prata, väl? Har två äldre barn som båda varit tidiga med talet, de sa sina första ord vid åtta-nio månaders ålder: "dä" och "titta". Sen kom vovov, mamma, pappa och några fler ord runt tio-elva månader. 

Men jag trodde det var fysiskt omöjligt att prata så tidigt som sex-sju månader? Någon som vet hur tidigt en bebis kan börja säga sina första ord?

• Svar på tråden Hur tidigt kan en bebis börja prata?
  • Judiths

Jag vet inte hur tidigt man kan prata, min egen dotter sa nog första orden runt 10 månader. Däremot har jag läst i min babybok att jag sa flera ord vid åtta månader (mamma, pappa, titta, lampa, när o s v) så helt omöjligt är det nog inte att vara så tidig som din dotter.

• Kattflickan

Min dotter började säga mamma, babba ( pappa) och Hej vid 6 månaders ålder, så det är visst möjligt, men tidigt. Sen kom titta och där vid 9 månader. Sen hände inget fram tills nyligen, då hon började säga bus, puss, bä och bajs. Hon är nu 14 månader. Under tiden då hon inte sa några nya ord har hon lärt sig betydelsen av massor av ord och lärt sig gå.

• Anni Me

Min dotter sa oxå mamma vid den åldern, det är tidigt men fullt möjligt. Hennes spelutveckling har fortsatt i rasande takt och hon är jätte tidig med talet, är snart 1 1/2 år och pratar 3-4 ords meningar, sjunger hela sånger och säger runt 100 ord. Har inget att jämföra med då det är mitt första barn, men har förstått att det är jätte tidigt.

• Flisan79

Min första dotter sa mamma, titta och ett eget ord "gogeli" när hon va 6 månader. Pappa sa hon vid 7 månader.

Sen rullade det på precis som ovanstående.

• Snällspiken

Grattis! Enjoy! Min dotter pratade inte när hon var 6 månader men hon började medvetet härma mig exakt vid den tidpunkten, hon sa "atschi!" varje gång någon nös (nyste..?), så det kändes onekligen som om hon fick kontroll över tungan då.
    Vid åtta månader började hon säga riktiga ord, vid 1,5 år pratade hon meningar med 5-10 ord. Sonen var lite senare av sig men kom ikapp och sa ordentliga meningar vid 1,5 år. 

Det känns som om 6 månader och 1,5 år är någon sorts magisk gräns för många "tidiga" barn..?

• Sinik

Kul att så många svarat och berättat om sina tidiga bebisar. Jag kan inte riktigt tro att hon redan "pratar" , men samtidigt är det uppenbart att hon kommunicerar med det där ljudet, så vad ska man kalla det då?

Mamma verkar dock betyda hjälp/kom/lyft upp mig/får jag den där saken, lite alla möjliga uppmaningar. Men så var det när min förstfödda började säga mamma också (runt tio-elva månader.)

• Carolina01

Båda mina sa mamma och pappa kring 6mån, min äldsta talade 3ords meningar vid 1år. Så det är möjligt att börja prata tidigt:)!

• Voodoodoll

Min dotter sa hej, pappa och mamma vid 5 månaders ålder, så det är allt helt möjligt. :)

• Sinik

Tänkte uppdatera denna tråd: Min dotter är nu åtta månader och har börjat säga "titta" och "dä" också. Hon tog en paus i att säga "mamma" ett tag , men nu har hon börjat igen. Det betecknar fortfarande det mesta hon vill alltså typ "hjälp" mer än att det är ett namn på mig som person. 

• Mamma till 5 underbara barn

Jag vet faktiskt inte ( fast jag har 5 barn) men enligt min moster så kunde jag 2 ords meningar vi 10 månader och svarade även i telefonen ! Sen kunde jag inte gå förrän jag va 14-15 månader. Min 8 månaders dotter ( blev 8 mån 16/7) säger min mamma eller min mamamma sen om de e medvetet eller inte vet jag inte . Min 4a började prata tidigt ocj rent direkt men va nog ändån närmare året.

• FrauCasio

Mitt barn kunde säga mamma, pappa, syster redan i magen ;)

• Sinik
    FrauCasio skrev 2014-07-27 19:27:22 följande:

?

Inte i pungen då ?
  • Jolita

Enligt mina föräldrar sa jag både mamma och pappa vid den åldern, så självfallet är det ingen omöjlighet :)

Man vet aldrig när man kan behöva ett schysst järnrör
  • Barbamama08

Jag hade tydligen massa egna sammansatta ord för att beskriva saker redan vid 10 mån, så jag måste ju ha börjat med enkla ord ganska tidigt. Ser man det ur ett evolutionärt perspektiv är det ju inget konstigt alls, och uppenbarligen en möjlighet. Sedan tror jag att barn som har äldre syskon börjar prata tidigare.

Svar på tråden Hur tidigt kan en bebis börja prata?