• Anonym (vad gänder)

åkt dit för rattfylla!!

Hej 

Min sons pappa har åkt dit för rattfylla, har tidigare tydligen setts köra påverkad och vittne har ringt till polisen.
    Vad händer nu? Vi bor inte tillsammans och har inte ngn relation eller så men han är min sons pappa.

Vi har varit till socialen och pratat och min son bor ju självklart hos mig nu, finns inget annat. Är så förtvivlad över det som hänt . Hur kan man?? 

Han nekar till allt, men det är ju redan bevisat...

Nu ska socialen avgöra om de ska starta en utredning eller inte, vad händer då? Kommer dom då utreda mer ingående min sons pappas missbruk och sånt?

Jag är så fruktansvärt ledsen och besviken på honom att han har utsatt andra och sig själv för detta. 
    Min son mår bra, vi pratar varje dag och jag är öppen med vad som har hänt för det är klart att min son har märkt att ngt inte är bra med pappa. Det är så hemskt...

Kan ngn som vet vad som händer vid en rattfylla, förklara för mig processen? Jag har försökt att läsa, fråga etc men har svårt att förstå.

• Svar på tråden åkt dit för rattfylla!!
  • Rosebud

För många som ertappas är det en tragedi. För några en väckarklocka. Den sociala skammen
    och de praktiska konsekvenserna att leva utan körkort hade nog varit tillräckligt straff för de flesta
    i sht om man bor i landsorten.
    Det brukar bli ganska kännbara böter redan vid låga promillehalter och man behöver inte vara 
    dyngrak eller orsaka nån olycka för att straffet skall bli fotboja( fängelse) under en månad.

Dessutom har man ju visat bristande omdöme så brottet kan få konsekvenser på en rad andra 
    områden i tillvaron. Det kan gälla vårdnaden om barn, vapeninnehav, förtroendeuppdrag, anställningar
    och annat som kräver ansvar.

Lagstiftningen på området är helt ärligt tuffare än verkligheten. Det finns inga undersökningar eller
    belägg som visar på nån ökad olycksrisk vid låga promillehalter upp till 0,5.
    Däremot ökar risken ganska rejält och brant vid halter däröver.Det har skett en stegvis skärpning
    av lagen och numera benämns förseelserna rattfylleri eller grovt rattfylleri. Den gamla benämningen rattonykterhet är borta.

Låga värden, strax över 0, 2- gränsen, brukar medföra böter och varning. Högre upp blir det återkallat 
    körkort där spärrtiden är baserad på hur berusad man varit. Grovt rattfylleri, dvs över 1 promille, brukar
    innebära att man får ta nytt körkort . 

Svar på tråden åkt dit för rattfylla!!