• Anonym (mamma)

Pappan vill inte lämna ut sin adress

För att göra en lång historia kort och inte lämna ut för många detaljer:

Jag har ensam vårdnad om två barn i lågstadieåldern. De har umgänge med sin pappa varannan helg. Han är inte folkbokförd på den adress där han egentligen bor (hur jag vet det är inte relevant), jag vet vilken stad det gäller men inte adressen. Han har vägrat att lämna ut den adress där han egentligen bor, och där barnen befinner sig under umgänget. Jag vill gärna ha adressen, bara för att kunna veta var de är helt enkelt, framför allt om det skulle hända något. Hämtning och lämning sker hemma hos mig, och jag har aldrig varit hemma hos honom där han bor nu (han har flyttat runt en del).

Hur ska jag göra? Visst måste jag kunna få veta var barnen är, rent juridiskt, då det är jag som är ensam vårdnadshavare? Det handlar ju inte om att jag vill bråka eller så med honom, bara kunna vara trygg i att veta var barnen är. Någon som har något bra förslag?

• Svar på tråden Pappan vill inte lämna ut sin adress
  • Anonym (Hm)

Knepig kille. Du råkar inte ha en iphone som du kan skicka med barnen en helg? Det finns ju nån app som man kan spåra telefonen med =) (Skulle kunna funka annars har jag ingen susning)

• Anonym (sambo)

Fråga barnen? Går de i lågstadiet så har väl de koll?

• Papito

Nej, dra inte in barnen i konflikten. Ring Familjerätten och fråga vad som gäller.

• Anonym (Gps)

Hitta min iPhone är inte alltid tillräckligt noggrann. När jag använde den sist visad den fel på 750 meter men den ger en bra start.

Det finns gps transponder att köpa för att spåra bagage. De är små. Kolla på nätet. Missvisningen är densamma dock.

• Anonym (mamma)

Har inte varit inloggad sen igår, så har inte kunnat svara förrän nu.
    Nej, jag vill helst inte dra in barnen i det här om jag kan undvika det. 
    Kanske ska börja med att ringa Familjerätten på måndag som någon skrev, tack för tipset. 

• cirpen

Litar du inte på att barnen har det bra där?
    Skulle det händanågot får du väl reda på då var de bor?

Är han olämplig som vårdnadshavare så gör man en orosanmälan.

Mitt x ville också veta var jag bodde. Jag sa att det har du inte med att göra.
    I hans fall handlade det bla om kontrollbehov.

• Anonym (mamma)
    cirpen skrev 2014-05-17 19:01:41 följande:

I mitt fall handlar det absolut inte om något kontrollbehov, tråkigt att du har upplevt det dock. Vår relation är över sedan länge (på mitt initiativ) och jag har inget intresse av att veta vad han gör eller befinner sig i övrigt. Det finns annat som gör att jag har en viss oro, ja, ganska specifika detaljer som jag känner att jag inte riktigt vill lämna ut här pga risken att bli identifierad. Visst kan jag göra en orosanmälan, och jag tänker i de banorna, men jag tror att han varken kommer att lämna ut sin adress till mig eller socialtjänsten.
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (mamma) skrev 2014-05-17 23:37:34 följande:
    I mitt fall handlar det absolut inte om något kontrollbehov, tråkigt att du har upplevt det dock. Vår relation är över sedan länge (på mitt initiativ) och jag har inget intresse av att veta vad han gör eller befinner sig i övrigt. Det finns annat som gör att jag har en viss oro, ja, ganska specifika detaljer som jag känner att jag inte riktigt vill lämna ut här pga risken att bli identifierad. Visst kan jag göra en orosanmälan, och jag tänker i de banorna, men jag tror att han varken kommer att lämna ut sin adress till mig eller socialtjänsten.
    Jag utgår ifrån att du tror att han vistas med barnen på en adress där han inte är folkbokförd, för om så vore är det ju bara att söka på www.birthday.se !!
  • Anonym (KLM)
    cirpen skrev 2014-05-17 19:01:41 följande:

Fast det här snacket ger jag inte mycket för.

Visst finns det undantagsfall där exet går över gränsen men i dem allra flesta fallen är det bara ett löjligt argument.

Självklart har den andra föräldern rätt att veta var barnen befinner sig.

Det finns alldeles för många som blandar ihop allt och slänger sig med personliga-integriteten-kortet.

Jag är ledsen men har man barn med någon så får man acceptera att, om inget extremt inträffar, får man göra avkall på sin egna känsla (oftast är det en vanlig reaktion när man avslutar en relation, man vill inte ha det minsta med den andre att göra) och acceptera att man faktiskt har skyldigheter.....en av dem är att låta den andra föräldern veta var barnen befinner sig.
  • cirpen

Klm:
    Jag kan bara skriva från mina erfarenheter.
    Detvar inte alls självklart.

Nu måste han ha förföljt mig för han fick reda på adressen ändå..

Har ts gubbe ingen socanmälan på sig kanske det räknas som samarbetssvårigheter om han inte vill säga?

Bästa är väl att ringa soc och fråga?

• Anonym (P)

Man har ingen rättighet att veta var barnen befinner sig under umgänge. Det kan vara på sin plats att lära sig släppa på kontrollbehovet.

• Anonym (KLM)
    Anonym (P) skrev 2014-05-18 09:01:06 följande:
    Man har ingen rättighet att veta var barnen befinner sig under umgänge. Det kan vara på sin plats att lära sig släppa på kontrollbehovet.

Man är fortfarande förälder och har lika mycket rättigheter och skyldigheter när barnet är hos den andra föräldern. Att barnet inte är hos en av föräldrarna är för att det ska få träffa båda, alltså en rent praktisk lösning eftersom föräldrarna inte kan/vill bo ihop.
  • Anonym (P)
    Anonym (KLM) skrev 2014-05-18 10:00:50 följande:

Man är fortfarande förälder och har lika mycket rättigheter och skyldigheter när barnet är hos den andra föräldern. Att barnet inte är hos en av föräldrarna är för att det ska få träffa båda, alltså en rent praktisk lösning eftersom föräldrarna inte kan/vill bo ihop.
    Man har ingen skyldighet att informera om var man är med barnen.
  • Anonym (KLM)
    cirpen skrev 2014-05-18 07:33:49 följande:
    Klm:

Jag kan bara skriva från mina erfarenheter.

Detvar inte alls självklart.

Nu måste han ha förföljt mig för han fick reda på adressen ändå..

Har ts gubbe ingen socanmälan på sig kanske det räknas som samarbetssvårigheter om han inte vill säga?

Bästa är väl att ringa soc och fråga?

Det finns givetvis undantag där man är så illa tvungen att göra så (alldeles för många, tyvärr).....men rent generellt menar jag.
Svar på tråden Pappan vill inte lämna ut sin adress