• Anonym (Släkting)

Flicka i familjehem.

Någon socionom eller annan person mer erfarenhet som vill dela med sig.

För 3 år sedan föddes en flicka. Mamman kunde inte tahand om henne och någon pappa fanns inte med i bilden. Flickan togs om hand enligt LVU bara 1månad gammal. Hon kom till en familj som inte hade några egna barn och som sedan dag 1 har älskat henne som sin egen dotter.

Nu 3 år senare dycker en pappa upp och vill ha vårdnaden!

Kan detta verkligen gå igenom? Jag tänker på flickan och hennes familj hela tiden.. Hon har en underbar mamma o pappa redan. En förskola som hon älskar med massa kompisar. Att någon vill flytta henne därifrån får mig att rysa! Stackars barn,.. Vad jag förstått så kan detta gå igenom sålänge pappan blir godkänd av utredningen!!

Borde man inte se till barnets bästa? Hur kan det bästa för henne vara att flytta från de hon alltid känt som sina föräldrar?

• Svar på tråden Flicka i familjehem.
  • Anonym (U)

Alla barn har rätt till sina föräldrar och om pappan inte har vetat att han var pappa så har han inte haft möjlighet att söka vårdnad förrän han fått veta det.

• Anonym (Släkting)

Det förstår jag också. Men enligt mig är förälder inget man är, det är något man blir. Och att rycka upp ett barn från de hon alltid känt som sitt hem känns inte som det bästa för barnet? Är man förälder vill man väl sitt barns bästa? Att pappan inte känt till den här flickan finner jag ytterst tveksamt.

Anonym (U) skrev 2014-05-15 21:40:22 följande:
    Alla barn har rätt till sina föräldrar och om pappan inte har vetat att han var pappa så har han inte haft möjlighet att söka vårdnad förrän han fått veta det.

• Anonym (nn)

Att hon ska ha en möjlighet att bygga upp en bra relation till pappan, det är jag helt med på. Men hur bra är det egentligen för en treåring att tas ifrån de enda föräldrar hon någonsin känt?
  • Anonym

Men pappan är inte barnets förälder i barnets ögon. Hennes rätt borde vara att få stanna hos sina psykologiska föräldrar. De som vaggat, tröstat och älskat henne sedan hon var alldeles ny. Bryr sig soc och rätten om barnet och dess psykiska hälsa och trygghet får det stanna där det är och ha umgänge med biopappan då och då. Tyvärr finns det dock många myndighetsidioter som inte förstår det här med BBIC och utan att blinka kan förstöra ett barns liv så det finns inga garantier.
  • Anonym (Släkting)

Precis det här jag menar!! Och jag anser att är han nu en sån bra pappa som han själv verkar tro så borde han väl också inse att man inte bara kan ta ett barn från sin "mamma och pappa"

Jag är ganska nära biologisk släkting till denna flicka och har haft jättebra kontakt med henne och hennes familj sen hon flyttade dit. Jag känner så för hela familjen och vet inte vad man kan göra. Han flickan inga rättigheter?

Just nu köra hon hit och dit flera gånger i veckan. Dels för umgänge med biologiska mamman och dels nu för umgänge med sin nyfunna pappa och hans släktningar. Flickan är märkbart påverkad av allt detta :(

Anonym (nn) skrev 2014-05-15 21:46:41 följande:
    Att hon ska ha en möjlighet att bygga upp en bra relation till pappan, det är jag helt med på. Men hur bra är det egentligen för en treåring att tas ifrån de enda föräldrar hon någonsin känt?

• Anonym (Släkting)

Tycker du att jag som släkting ska ligga på och ringa soc. Meddela min åsikt? Kan det hjälpa?

Anonym skrev 2014-05-15 21:48:23 följande:
    Men pappan är inte barnets förälder i barnets ögon. Hennes rätt borde vara att få stanna hos sina psykologiska föräldrar. De som vaggat, tröstat och älskat henne sedan hon var alldeles ny. Bryr sig soc och rätten om barnet och dess psykiska hälsa och trygghet får det stanna där det är och ha umgänge med biopappan då och då. Tyvärr finns det dock många myndighetsidioter som inte förstår det här med BBIC och utan att blinka kan förstöra ett barns liv så det finns inga garantier.

• Långbenopluto
    Anonym (Släkting) skrev 2014-05-15 21:53:07 följande:
    Tycker du att jag som släkting ska ligga på och ringa soc. Meddela min åsikt? Kan det hjälpa?

Nej, det hjälper inte att du ringer.

OM pappan får flickan så kommer det ta lång tid innan hon flyttar. De ska ju lära känna varandra först.
  • Anonym (Släkting)

Tyvärr skrämmer det mig ännu mer. Jag har själv en tjej på 4år. Tanken på att hon skulle behöva lämna oss känns ju ...

Korpen skrev 2014-05-15 22:03:22 följande:
    Nej, det hjälper inte att du ringer.

OM pappan får flickan så kommer det ta lång tid innan hon flyttar. De ska ju lära känna varandra först.

• Anonym (tveksam)

Pappans möjligheter att få vårdnaden handlar ju om massor av omständigheter ..... hur kommer det sig att han "vaknar till" nu? Varför ställde han inte upp i det första skedet?
    Sedan är ju detta en katastrof förstås, för alla inblandade .... Familjer utan biologiska barn borde kanske inte få ta hand om bebisar som familjehem för i det uppdraget ligger alltid en separation på lut!!

• Anonym
    Anonym (tveksam) skrev 2014-05-16 00:02:45 följande:

Pappans möjligheter att få vårdnaden handlar ju om massor av omständigheter ..... hur kommer det sig att han "vaknar till" nu? Varför ställde han inte upp i det första skedet?
    Sedan är ju detta en katastrof förstås, för alla inblandade .... Familjer utan biologiska barn borde kanske inte få ta hand om bebisar som familjehem för i det uppdraget ligger alltid en separation på lut!!

Det är irrelevant om paret har biobarn eller inte. Det är lika hemskt att ta ifrån barn deras psykologiska föräldrar för det. Det pågår idag en statlig utredning som tittar på det här, hur man bättre tillvaratar BARNENS rätt. Vad man kan göra i det här fallet är kanske att koppla in någon som är expert på anknytning som kan klargöra för de inblandade vilket skada det skulle åsamka barnet att tvingas separeras från sina föräldrar. Barn är för övrigt inte ägodelar och bör inte behandlas som sådana.
Svar på tråden Flicka i familjehem.