• Vincent Vance

ljudkänslig

En väldigt stor del av min energi går åt till att jag stör mig på ljud. Skrikande barn eller fåglar som kvittrar högt är ingen fara, men folk som smaskar, knapptryckningar (t.ex. någon som skriver på mobilen eller spelar tv-spel), harklingar, folk som kliar sig mycket eller knäpper med något (en penna, t.ex.) o.s.v. driver mig till vansinne. Mitt hjärta slår hårt, jag blir alldeles varm och svettig och jag kan inte tänka på något annat. Det är väldigt svårt att bli tagen på allvar när jag pratar med folk om det, de verkar bara tycka att jag överdriver helt enkelt, men jag känner att det har blivit ett stort handikapp för att jag ska kunna fungera normalt. Jag vill bara stänga in mig hemma, ensam. Är det någon som känner igen sig och fått någon slags hjälp eller behandling för detta?

• Svar på tråden ljudkänslig
  • Jag är bara jag

Typiskt stressymtom så det är orsaken till stressen du ska bearbeta och inte ljuden i sig genom isolering.

• Vincent Vance
    Jag är bara jag skrev 2014-05-15 19:36:31 följande:
    Typiskt stressymtom så det är orsaken till stressen du ska bearbeta och inte ljuden i sig genom isolering.
    Okej, men jag har varit så sedan jag var ett litet barn. Jag har svårt att tro att jag varit konstant stressad sedan dess. 

Vet inte om det hör ihop, men jag är också extremt känslig för saker mot kroppen. Lappar, sömmar o.s.v. Är i princip bara bekväm i mjukisdress men det kan man ju inte gå omkring i hela tiden. Känns som att vara i ett kliande fängelse, liksom.
  • Mapa
    Vincent Vance skrev 2014-05-15 19:42:39 följande:
    Okej, men jag har varit så sedan jag var ett litet barn. Jag har svårt att tro att jag varit konstant stressad sedan dess. 

Vet inte om det hör ihop, men jag är också extremt känslig för saker mot kroppen. Lappar, sömmar o.s.v. Är i princip bara bekväm i mjukisdress men det kan man ju inte gå omkring i hela tiden. Känns som att vara i ett kliande fängelse, liksom.

Är exakt likadan! Vet inte vad det beror på, försöker att slappna av och klara av det istället för att fly från obehaget!
  • filifjonka

Du låter som en klockren HSP (highly sensitive person). Jag är en själv, "it takes one to know one". Googla så får du mer information.

• LadyTeague

Jag har ingen aning vad det beror på eller vad man kan göra åt det, men jag känner igen allt! Att äta ihop med mycket folk är en kamp, det går knappt att för man måste koncentrera sig något så fruktansvärt för att ens kunna sitta kvar.

Jag kan bli riktigt irriterad av alla ljud. Det händer då och då att jag äter med hörlurar i öronen för att slippa alla smaskande ljud från andra.

När folk kliar sig väldigt intensivt är jag på gränsen till kväljningar, speciellt om personen är hårig för det låter långt värre.

Att dölja ett fel med en lögn är att ersätta en fläck med ett hål
  • Vincent Vance
    filifjonka skrev 2014-05-15 19:46:40 följande:
    Du låter som en klockren HSP (highly sensitive person). Jag är en själv, "it takes one to know one". Googla så får du mer information.
    Jag känner till HSP. Vad jag vet är det mer ett personlighetsdrag snarare än en nedsättning, men det känns som ett så stort handikapp i mitt liv att HSP inte "räcker" för att beskriva det, liksom.
    LadyTeague skrev 2014-05-15 19:49:46 följande:
    Jag har ingen aning vad det beror på eller vad man kan göra åt det, men jag känner igen allt! Att äta ihop med mycket folk är en kamp, det går knappt att för man måste koncentrera sig något så fruktansvärt för att ens kunna sitta kvar.

Jag kan bli riktigt irriterad av alla ljud. Det händer då och då att jag äter med hörlurar i öronen för att slippa alla smaskande ljud från andra.

När folk kliar sig väldigt intensivt är jag på gränsen till kväljningar, speciellt om personen är hårig för det låter långt värre.
    Gud ja, jag äter alltid med hörlurar. Sover med sådana hörlurar som skyddar mot buller på arbetsplatser för att min sambo har så mycket munljud för sig när hon sover. Det är inte bekvämt.

• filifjonka

Absolut, det är mer personlighetsdrag. Eller egentligen tycker jag att den här beskrivningen som jag har hört stämmer rätt bra att man "saknar filter mot omvärlden" och att man tar in ALLA intryck. Jag vet att många hsp-personer har det så jobbigt med detta att de får äta antidepressiv medicin för att "må normalt".

Svar på tråden ljudkänslig