• Anonym (Undrar)

Svårt att kissa

Är gravid i v 12. Har sedan ca 2 veckor haft svårt att kissa. Det svider inte, och känns inte som uvi utan det är mer det att jag måste ta i jättemycket för att jag ska kissa. På morgonen då jag har sovit är det som svårast, då måste jag sitta på toaletten i flera minuter innan det kommer nåt. Är opererad för livmoderhalscancer i januari och de fem första dagarna efter op upplevde jag samma sak och fick hemmakateter att tömma mig med den första veckan, men sedan har det blivit bättre. Har sedan dess inte haft en jättestark stråle, men jag har inte behövt ta i för kung och fosterland som jag upplever att jag måste göra nu. Vet att jag tömmer mig åtminstone, för jag har testat att använda hemkatetern då jag misstänkte att jag kanske inte får ut allt då det är på det här viset. Vad kan det vara?

• Svar på tråden Svårt att kissa
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! Det du beskriver drabbar ca 1/4000 gravida kvinnor. Det är just i vecka 12-14 som livmodern trycker på urinledaren. Det brukar avta när livmodern växer ur lilla bäckenet. SKulle du inte kunna tömma dig kan man behöva sätta kateter i en vecka för att avlasta blåsan. Kan du inte kissa alls måste du söka akut. Lycka till

Svar på tråden Svårt att kissa