• Lillarödahusetiskogen

Vaccinera,chippa och registrera själv

Tror ni inte fler hundar,katter,hästar,smådjur skulle bli vaccinerade om man fick göra det själv hemma. Jag vet att id märka med chip är tillåtet efter en kurs själv så varför inte samma med vaccinering. Skulle gå att beställa engångs dosspruta som man sedan skickar tillbaka eller lämnar in på apoteket. Efter fullbordad lurs får man rätt att utföra en vaccinering och stämpla detta. Man skall få lov att beställa vaccinet via apoteket. Det kommer då bli fler djur som vaccineras och chippas, för alltid någon som känner någon som har tagit kurserna och kan chippa o vaccinera sedan. Eller vad tror ni skulle det funka? Jag menar det funkar ju bra med chipningen. Många uppfödare som gör detta hemma själv nu.

• Svar på tråden Vaccinera,chippa och registrera själv
  • Vissla

Nej de tror jag inte, däremot skulle fler djur chippas o vaccineras OCH komma till vettiga hem om det ställdes mer krav på uppfödare. Inför att man måste gå en kurs för att bli uppfödare, bara uppfödare med licens kan chippa ett djur, bara ett chippas djur kan försäkras, registreras och vårdas av vetrinär. Vem vill ha en katt som man inte ens kan åka o kastrera?

• Lillarödahusetiskogen

Man får visst åka till veterinär utan att ha chippat,vaccinerat eller registrerat ett djur, var har du fått det ifrån. Sen säljs det mängder av katter,kaniner och hundar utan chip eller vaccinering. Uppfödare är idag inte så ärliga som det sägs. Råkat ut för flera idioter redan. Nej jag tänkte för chip får man ju göra hemma. Vet detta då jag som var uppfödare då fick erbjudande om denna kursen. Men då vi enbart födde upp en kull varannat år så är det ju inte värt det. Men sen tänkte jag som så att uppfödare får gå kurs även för vaccinering. Vore ju toppen även för en veterinär. Men besiktning görs ju alltid av veterinär och det skall ej överlåtas åt någon annan för en opartisk person är alltid bättre att bedömma valpen så inga fel slinker igenom. Men iom det att man kan chippa själv vore det ju smidigt med även vaccinering.

• Vissla
    Lillarödahusetiskogen skrev 2014-05-15 09:32:22 följande:
    Man får visst åka till veterinär utan att ha chippat,vaccinerat eller registrerat ett djur, var har du fått det ifrån. Sen säljs det mängder av katter,kaniner och hundar utan chip eller vaccinering. Uppfödare är idag inte så ärliga som det sägs. Råkat ut för flera idioter redan. Nej jag tänkte för chip får man ju göra hemma. Vet detta då jag som var uppfödare då fick erbjudande om denna kursen. Men då vi enbart födde upp en kull varannat år så är det ju inte värt det. Men sen tänkte jag som så att uppfödare får gå kurs även för vaccinering. Vore ju toppen även för en veterinär. Men besiktning görs ju alltid av veterinär och det skall ej överlåtas åt någon annan för en opartisk person är alltid bättre att bedömma valpen så inga fel slinker igenom. Men iom det att man kan chippa själv vore det ju smidigt med även vaccinering.

Läs om, läs rätt... Vaccinera kommer du förmodligen aldrig att få göra hemma eftersom det ökar risken för fusk
Svar på tråden Vaccinera,chippa och registrera själv