• Oscarsmamma84

Omöjlig att byta på o få på kläder

Min son på 11 mån har blivit helt omöjlig o byta på o få på kläder. Han snurrar o kryper iväg. Har slutat byta på honom på skötbordet för jag vågar helt enkelt inte. Han är snabb som en vessla. Vi har börjat med up& go blöjor men det är jobbigt ändå. En typisk dag om vi inte ska iväg så har han på sig en T-shirt o blöja. Body går knappt längre för det går inte o knäppa den. Han har mycket energi o har alltid haft. Jag " skäller " på honom att han ska ligga still men han skrattar bara.

Nån som har tips hur jag ska göra?

• Svar på tråden Omöjlig att byta på o få på kläder
  • Hoppfull84

Tyvärr är det sådär i perioder, body kan du ju skippa om det inte går att knäppa, varför göra det svårare än det behöver vara liksom?

Sen kan man kanske försöka ge honom något som distraherar, dottern fick leka med mina nycklar eller mobilen då kunde jag om jag var riktigt snabb kränga på henne kläderna. eller så fick hon ett kex/majskrok/vattenflaska eller någon annan muta så hon var upptagen i några sekunder.

Som tur var är det ju sommar snart så då kan han kanske slippa ha så mycket kläder ibland.
    Kan trösta med att den där värsta sprattel-fasen inte vara för evigt. (sen kommer "vägra helt och hållet fasen" istället haha!) , men allvarligt det går över!

• hysteria

Du skäller på honom att han ska ligga still? Okej ja det är väl klart inte det funkar.. Ge honom något att sysselsätta sig med under tiden ni byter/klär på. Spegel funkar bra här.

• Stjärnebo

Säger som dom andra. Sysselsätt!

Vi har en liten hink bredvid skötbordet med små leksaker som dottern får leka och pilla med en liten stund. Tröttnar hon på en sak så kan man ge en ny. 
    Jag brukar ofta sjunga  för henne så att hon lyssnar och tittar. Är inte alltid så lätt att veta vad man ska säga till ett så litet barn.

Köp tröjor ist för body. Det växer alla ur så småningom. :)

• Oscarsmamma84

Tack för svar. Det e väl klart jag inte skäller o skriker på honom vadå snabb med o döma? Jag försöker distrahera med leksaker men då tar han leksaken o vänder sig ändå:/ nackdelen med tröjorna är att han snubblar på dem när han kryper.

• Birgitta02

I den åldern bytte jag på stående barn. Tyckte inte det var några problem. Kan han inte stå själv, så kan han hålla sig i en stol ex.vis. Mina ungar slutade ligga på skötbordet när de var 7-8 månader. Sen blev det golv. Sen blev det stående.

• Flickan och kråkan

Den här tråden skrev jag för 4 år sedan, då min mellanson var i ditt barns ålder :

www.familjeliv.se/Forum-3-100/m51441346.html

Nu har han nyligen fyllt 5 år och är fortfarande ett barn med mycket starkt temperament. Äldsta var det inte riktigt så med och inte med yngsta heller som snart blir 11 månader. Han snor runt, försöker komma iväg, ta sig loss och blir ledsen, men inte det där totalhysteriska som med mellansonen . Hör ju annars som sagt till åldern....men kan vara i olika grad .

• Oscarsmamma84
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-15 11:22:23 följande:
    Den här tråden skrev jag för 4 år sedan, då min mellanson var i ditt barns ålder : www.familjeliv.se/Forum-3-100/m51441346.html

Nu har han nyligen fyllt 5 år och är fortfarande ett barn med mycket starkt temperament. Äldsta var det inte riktigt så med och inte med yngsta heller som snart blir 11 månader. Han snor runt, försöker komma iväg, ta sig loss och blir ledsen, men inte det där totalhysteriska som med mellansonen . Hör ju annars som sagt till åldern....men kan vara i olika grad .

Tack för länken till tråden:) känns ändå skönt att man inte e själv om det. Avledde precis med en blöja. 1 sek var den rolig sen fick jag jaga honom igen. Så nu e lillen byxlös igen hehe.
    Birgitta02 skrev 2014-05-15 10:19:05 följande:
    I den åldern bytte jag på stående barn. Tyckte inte det var några problem. Kan han inte stå själv, så kan han hålla sig i en stol ex.vis. Mina ungar slutade ligga på skötbordet när de var 7-8 månader. Sen blev det golv. Sen blev det stående.

Han blir inte ståendes mot stolen. Han hoppar o studsar o har precis börjat resa sig lite smått mot föremål. Ska dock testa nästa gång om det kommer att gå.
  • Birgitta02
    Oscarsmamma84 skrev 2014-05-15 11:51:34 följande:
    Han blir inte ståendes mot stolen. Han hoppar o studsar o har precis börjat resa sig lite smått mot föremål. Ska dock testa nästa gång om det kommer att gå.
    Man får vara snabb som attan! Här handlar det om teknik.... och sekunder:)
Svar på tråden Omöjlig att byta på o få på kläder