majsan1980 skrev 2014-05-14 15:20:08 följande:
Tack för ditt tips! Kanske är en bra idé att ha med sig. Tanken känns bara så konstig då jag har min sambo. Har du erfarenhet av en doula?
Ja är väl så, konstigt nog. Folk verkar inte vilja höra om bra förlossningar heller. Jag skulle gärna vilja höra om bra förlossningar också. Men alla svåra förlossningar gör att jag inte riktigt tror på de bra, att de existerar.
Jag har inte haft doula med mig på min förlossning, men håller på att utbilda mig till det nu.
Jag var också lite fundersam till doula förut eftersom jag har min sambo, men den doula är ju inte med för att ta över rollen som partner, utan för att stötta båda under förlossningen. Din sambo är väl kanske också nybörjare när det gäller förlossningar och kanske också behöver stöd för att kunna hjälpa dig på bästa sätt.
Och en bra eller dålig förlossning handlar oftast inte om det rent fysiska, utan mer vad man känner att man har för stöd och om man känner sig trygg under förlossningen. Det finns kvinnor som haft "praktförlossningar" där allt gått enligt planerna men som ändå inte ser förlossningen som något positivt. Kanske för att de kände sig osäkra och rädda eller för att de inte visste vad som hände m.m.
Sen finns det förlossningar som kanske slutat i akut kejsarsnitt men där kvinnan upplevde förlossningen som något helt fantastiskt, just för att hon hade ett bra stöd från partner och kände sig lugn och trygg med situationen.
Min förlossning var en sån som inte hade gjort sig särskilt bra i TV... Värkar som var fullt hanterbara, en fuktig handduk i pannan, en sambo vid sidan och fem timmar efter första värk var dottern ute.