• Anonym (Sandra)

Hur står det till med människosynen egentligen?

När jag bara vara 18 år gammal hade jag ett tungt missbruk av alla slags droger och injicerat i flertalet år.

En dag tog jag en överdos, det blev alldeles för mycket och kände att jag dör nu. Min dåvarande pojkvän ringde ambulans medans jag låg i sängen och kände att "Nej, jag försvinner nu.. få hit en ambulans, jag dör nu, jag dör". Han förklarade läget, men fick till svar att dom tänker inte skicka någon ambulans. Bad han ringa igen, jag måste ha en ambulans, det är slut för mig nu. Fick åter ett nej till svar och kände "Fyfan, jag dör och ingen hjälper mig" den känslan önskar jag ingen.

Jag talade om detta med min sjuksköterskelärare som jobbat på ambulans i flera år och frågade, varför skickade dom mig ingen ambulans? Fick ett skakade huvud till svar med följden: Det är inte klokt, det skulle dem ha gjort. Det jag kan enda jag kan tänka mig är att det är fel på människosynen, "En missbrukare mindre, ett problem mindre" och sa jag skulle anmält händelsen. Tur nog överlevde jag med en hårsmån.

Hur fan står det till med människosynen? Är det såhär folk ser på missbrukare? Snälla nån, jag var 18år gammal. Hur kan ens sådan personal få jobba inom vården. 

• Svar på tråden Hur står det till med människosynen egentligen?
  • Jesper f

Det är svårt att säga något om en situation som man själv inte vart närvarande vid, och vet heller inte hur länge sen eller egentligen vilket sammanhang. Men normalt ställs en radda kontrollfrågor som dom bedömmer efter, OAVSETT vem patienten är. Jag har beställt ambulans ett flertal gånger till missbrukare, och det har kommit med blixtens hastighet. Men självklart, kan det bli missbedömningar inom ambulans verksamhet, som inom vilken annan verksamhet diret, utan att det måste bero på vem patienten eller dess status är. Bara googla, finns mängd "normala" människor som också dött i väntan på ambulans. Så jo, tyvärr, nog händer det.

• Anonym (Sandra)
    Jesper f skrev 2014-05-14 14:26:26 följande:
    Det är svårt att säga något om en situation som man själv inte vart närvarande vid, och vet heller inte hur länge sen eller egentligen vilket sammanhang. Men normalt ställs en radda kontrollfrågor som dom bedömmer efter, OAVSETT vem patienten är. Jag har beställt ambulans ett flertal gånger till missbrukare, och det har kommit med blixtens hastighet. Men självklart, kan det bli missbedömningar inom ambulans verksamhet, som inom vilken annan verksamhet diret, utan att det måste bero på vem patienten eller dess status är. Bara googla, finns mängd "normala" människor som också dött i väntan på ambulans. Så jo, tyvärr, nog händer det.

Det är 4 år sedan nu. Ja det måste blivit ett kraftig missbedömning, kunde inte gå och var 1000 grader varm och bara kräla fram och tillbaka och kippa efter andan o såg knappt ingenting samtidigt som man känner hur livet rinner ur en, och ingen hjälp. Polisen knackar på 1 timme senare.

Det spelas väl in när man ringer ambulans? Finns detta kvar i någon form av "register" eller dylikt?

• Anonym (Sjuk sjukvård)

Vad var det för drog?

Men oavsett om vilken drog det gällde, så borde det ha resulterat i att dom skickade ut en ambulans.

Men som allt annat i sjukvården och det tillhörande, så måste man tyvärr prata för sig.

• Calendola

Finns för mycket cynism.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Sjuk sjukvård) skrev 2014-05-14 15:07:04 följande:
    Vad var det för drog?

Men oavsett om vilken drog det gällde, så borde det ha resulterat i att dom skickade ut en ambulans.

Men som allt annat i sjukvården och det tillhörande, så måste man tyvärr prata för sig.

Blanding mellan amfetamin, metaamfetamin, ecstasy och benzo och lite morfin om jag minns rätt. Jag var okontaktbar när polisen kom till platsen så minnet är inte så fint. Kan tillägga jag vägde knappt 40kg i den stunden pga missbruket så inte konstigt man kollapsar tillslut av dem mängderna jag hade stoppat i mig och skjutit i mig.

Ja det verkar ju inte bättre. Ringer en missbrukare till 112 är de  ganska allvarligt, man har inte så stor lust att avslöja sig själv förutom i absoluta krislägen.

Sorgligt om människor tittar på "oss" som avskum som lika gärna kan dö.

• Anonym (Sjuk sjukvård)
    Anonym (Sandra) skrev 2014-05-14 15:51:29 följande:

Blanding mellan amfetamin, metaamfetamin, ecstasy och benzo och lite morfin om jag minns rätt. Jag var okontaktbar när polisen kom till platsen så minnet är inte så fint. Kan tillägga jag vägde knappt 40kg i den stunden pga missbruket så inte konstigt man kollapsar tillslut av dem mängderna jag hade stoppat i mig och skjutit i mig.

Ja det verkar ju inte bättre. Ringer en missbrukare till 112 är de  ganska allvarligt, man har inte så stor lust att avslöja sig själv förutom i absoluta krislägen.

Sorgligt om människor tittar på "oss" som avskum som lika gärna kan dö.

Men det är det enda samhället och folk vill, då att kalla missbrukare och brukare för avskum eller liknande.

Och att några dör, för vi har nolltolerans är nått som är helt i sin ordning.

Dock är jag fortfarande rätt förundrad varför ambulans inte kom.

Det måste varit nått de hakade upp sig på.

Din du hade där, borde vara varandras motpoler och inte vara så himla farligt.

Det är väl bara benzon där som kan verkligen ställa till det.

Morfinets egenskaper är ju lätt motverkade i och med amfetaminet och meth, deras halveringstid överstiger morfinets halveringstid med enkelhet.

Därmed bör man inte andningsdepression i alla fall.

Så hade du tagit rejält med benzo?

Amfetamin är rätt svårt att ge en dödlig dos av, lär inte ske av misstag.

meth är jag mer osäker på.

Annars är just benzo och morfinliknande kombon, nått som skördar liv bland Hollywoods skådisar på regelbunden basis.

Dina erfarenhet i detta, som gjort du sökt dig till vården?

Och hur ska du göra för inte sugas in i denna omänskliga människosyn?

Problemet kommer uppkomma om du inte håller med om att lite knarkare kan vi offra(även om de inte uttrycker sig så, så är sjukvårdens handlingar denna ibland).

Annars tycker jag du är ett perfekt exempel på nuvarande system inte funkar.

Och att det är dax att tänka om, då även knarkaren är en människa(brukare som missbrukare).

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Sjuk sjukvård) skrev 2014-05-14 22:07:19 följande:

Men det är det enda samhället och folk vill, då att kalla missbrukare och brukare för avskum eller liknande.

Och att några dör, för vi har nolltolerans är nått som är helt i sin ordning.

Dock är jag fortfarande rätt förundrad varför ambulans inte kom.

Det måste varit nått de hakade upp sig på.

Din du hade där, borde vara varandras motpoler och inte vara så himla farligt.

Det är väl bara benzon där som kan verkligen ställa till det.

Morfinets egenskaper är ju lätt motverkade i och med amfetaminet och meth, deras halveringstid överstiger morfinets halveringstid med enkelhet.

Därmed bör man inte andningsdepression i alla fall.

Så hade du tagit rejält med benzo?

Amfetamin är rätt svårt att ge en dödlig dos av, lär inte ske av misstag.

meth är jag mer osäker på.

Annars är just benzo och morfinliknande kombon, nått som skördar liv bland Hollywoods skådisar på regelbunden basis.

Och hur ska du göra för inte sugas in i denna omänskliga människosyn?

Problemet kommer uppkomma om du inte håller med om att lite knarkare kan vi offra(även om de inte uttrycker sig så, så är sjukvårdens handlingar denna ibland).

Annars tycker jag du är ett perfekt exempel på nuvarande system inte funkar.

Och att det är dax att tänka om, då även knarkaren är en människa(brukare som missbrukare).

Amfetamin har jag aldrig hört någon dött av, måste vara vääldigt svårt.. Benzo o morfin, ja så har många av mina vänner dött. Har ätit mycket benzo utan att bli dålig, man kan äta rätt mycket utan att dö bli så dålig.

Men det var när jag slog i mig Ecstasy på allt detta (40 kg, knarkat massor ett bra tag, inte sovit, ätit, druckit på 4-5 dagar) som gjorde att jag började må så fruktansvärt dåligt, inte kunde gå, var 1000 grader, kräla, kunde knappt andas och bara rev o slet i mig själv. Aldrig mått så dåligt i hela mitt liv och den händelsen har satt spår. Känt jag kommer dö flertalet gånger i mitt missbruk, men aldrig på detta sätt.. Ecstasy kan man dö av. "Kroppstemperaturen stiger vilket kan orsaka kollapser, värmeslag och dödsfall."

Nej jag kommer inte sugas med i denna människosyn, för mig är alla människor människor, och saker och ting har blivit på ett sätt av en anledning och att det är väldigt synd, och väldigt svårt framförallt.

Förstår inte heller varför den inte kom? Hade vart snyggt om jag dött och det kommer fram man ringt ambulans minst 2 ggr men blivit nekad. Men vad jag förstår så sparas inte samtalen så länge.. :/

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Sjuk sjukvård) skrev 2014-05-14 22:07:19 följande:

Ja, det är det :) 
  • Mandel

Stod ambulansen i garaget och bara väntade eller var den ute på andra uppdrag? Eller skulle den skickas ut på andra uppdrag som ringde samtidigt som ni ringde om dig?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Sandra)
    Mandel skrev 2014-05-15 08:18:25 följande:
    Stod ambulansen i garaget och bara väntade eller var den ute på andra uppdrag? Eller skulle den skickas ut på andra uppdrag som ringde samtidigt som ni ringde om dig?
    Ingen aning, fick bara till svar av min dåvarande att nej dom skickar ingen, och jag sa förtvivlat ring igen jag måste ha en,men nej, fick ingen, jag väste i bakgrunden att dem måste komma, dem bara måste komma, så det dem borde nästan hört mig också när jag låg tätt intill honom. Klockan var 7-8 på morgonen en tisdag så vet inte om alla verkligt kunnat vara ute på uppdrag..
  • Anonym (eika)

Känns som vi spekulerar väldigt mycket nu, att direkt döma personalen på räddningstjänsten är väldigt hårt. Det är mycket troligare att din kille sa fel saker eller missuppfattade helt vad dom sa till honom.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (eika) skrev 2014-05-15 09:22:40 följande:
    Känns som vi spekulerar väldigt mycket nu, att direkt döma personalen på räddningstjänsten är väldigt hårt. Det är mycket troligare att din kille sa fel saker eller missuppfattade helt vad dom sa till honom.

Så kan det vara, det har jag inte sagt inte är möjligt, därför undrar jag om det finns inspelat kvar, men de gör det väl inte efter så lång tid.

Men klart man spekulerar, hade inte du själv spekulerat om du varit nära på mista ditt liv? Tror nästan det.
    Prova själv ligga och känner du håller på försvinna, att nu är det slut och ingen jävel kommer och hjälper dig. Men det kan du nog inte föreställa dig på långa vägar om du inte varit med om det, så pointless.

• Anonym (eika)
    Anonym (Sandra) skrev 2014-05-15 09:49:31 följande:

Så kan det vara, det har jag inte sagt inte är möjligt, därför undrar jag om det finns inspelat kvar, men de gör det väl inte efter så lång tid.

Men klart man spekulerar, hade inte du själv spekulerat om du varit nära på mista ditt liv? Tror nästan det.
    Prova själv ligga och känner du håller på försvinna, att nu är det slut och ingen jävel kommer och hjälper dig. Men det kan du nog inte föreställa dig på långa vägar om du inte varit med om det, så pointless.

Du behöver inte ha taggarna utåt mot mig sådär, det finns ingen anledningen till det.
    Jag bara säger att chansen att räddningstjänsten tyckte som du skriver är extremt liten, och även om hen hade gjort det så går det inte att agera efter det, det finns regler som måste följas och goda kontrollfunktioner.
    Visst kan du spekulera men gör det inte så mycket att du utvecklar en bitterhet och beskyller någon på helt felaktig grund.

Var din kille nykter när han ringde?
  • Anonym (Sjuk sjukvård)
    Anonym (Sandra) skrev 2014-05-15 08:08:57 följande:

Amfetamin har jag aldrig hört någon dött av, måste vara vääldigt svårt.. Benzo o morfin, ja så har många av mina vänner dött. Har ätit mycket benzo utan att bli dålig, man kan äta rätt mycket utan att dö bli så dålig.

Men det var när jag slog i mig Ecstasy på allt detta (40 kg, knarkat massor ett bra tag, inte sovit, ätit, druckit på 4-5 dagar) som gjorde att jag började må så fruktansvärt dåligt, inte kunde gå, var 1000 grader, kräla, kunde knappt andas och bara rev o slet i mig själv. Aldrig mått så dåligt i hela mitt liv och den händelsen har satt spår. Känt jag kommer dö flertalet gånger i mitt missbruk, men aldrig på detta sätt.. Ecstasy kan man dö av. "Kroppstemperaturen stiger vilket kan orsaka kollapser, värmeslag och dödsfall."

Nej jag kommer inte sugas med i denna människosyn, för mig är alla människor människor, och saker och ting har blivit på ett sätt av en anledning och att det är väldigt synd, och väldigt svårt framförallt.

Förstår inte heller varför den inte kom? Hade vart snyggt om jag dött och det kommer fram man ringt ambulans minst 2 ggr men blivit nekad. Men vad jag förstår så sparas inte samtalen så länge.. :/

MDMA har ett högt LD50 värde, så inget heller man av misstag får i sig.
    Dock så har MDMA värmeproblem, som i sig inte så farligt.

Men den som använder kompenserar inte för att de svettas ut, och dör av uttorkning.

Alternativt så dricker de för mycket och dör av att de drack för mycket, då alla säger drick ordentligt.

Men blanda hejvilt, är knappast att rekommendera.

Dock de jag personligen skulle aktat mig mest för, är kombon benzo och morfin-preparat.
    Det är ju inte omöjligt att du fick panikångest samtidigt, dessa har kraftfulla effekter på folk också.

• Anonym (Sjuk sjukvård)
    Anonym (Sandra) skrev 2014-05-15 08:10:05 följande:
     Ja, det är det :) 

Trevligt att det kommer nått positivt ur det.

Men stora frågan är, klarar du av stå emot PK-maffian i sjukvården?

Du verkar ju själv ha fått utstå sidoeffekter av denna.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Sjuk sjukvård) skrev 2014-05-15 16:14:34 följande:

Men den som använder kompenserar inte för att de svettas ut, och dör av uttorkning.

Alternativt så dricker de för mycket och dör av att de drack för mycket, då alla säger drick ordentligt.

Dock de jag personligen skulle aktat mig mest för, är kombon benzo och morfin-preparat.
    Det är ju inte omöjligt att du fick panikångest samtidigt, dessa har kraftfulla effekter på folk också.

Tror inte en sån liten och förstörd kropp klarar hur mycket som helst eftersom jag var på gränsen till okontaktbar när dem kom till platsen, så var jag nog inte så fräsch och fin, eller bara lite lätt drogpåverkad.. En konstaterad  hjärnskada av läkare har jag fått av mitt missbruk. Efter den händelsen,speciellt, blev jag inte mig lik, men är såklart orsakad av hela mitt missbruk. Panikångest, helt klart. Vet att dem dricker ihjäl sig m.m.

Anonym (Sjuk sjukvård) skrev 2014-05-15 17:51:16 följande:

Trevligt att det kommer nått positivt ur det.

Men stora frågan är, klarar du av stå emot PK-maffian i sjukvården?

Du verkar ju själv ha fått utstå sidoeffekter av denna.

Om jag kommer börja tycka att missbrukare är "avskum och kan dö" i princip? Haha, näe du, så kommer jag aldrig resonera :)

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Sjuk sjukvård) skrev 2014-05-15 16:14:34 följande:

Är du också fd missbrukare? Haha : ) 
  • Anonym (Sjuk sjukvård)
    Anonym (Sandra) skrev 2014-05-15 18:40:26 följande:
    Är du också fd missbrukare? Haha : ) 

Nä, jag använder cannabis mot smärta ibland.

Blir inte så himla ofta nu för tiden, någon gång per år bara.

Men när det var som värst med min smärta så var det 1-3gånger per dag.

Då inga andra mediciner mer än alvedon.

Är lätt delad när det kommer till cannabis, då jag inte riktigt gillar vad cannabisen gör med en, men att de smärtstillande egenskaperna är väldigt effektiv.

Har valt att läsa upp mig om alla droger, utom de så kallat internetdrogerna.

Då när jag skulle börja med cannabis mot min smärta.

Det är därför jag har en del kunskaper om andra droger.

Sen såklart har jag fått morfin många gånger i olika former.

Benzo inför operationer, och är alltid intresserad i vad dom stoppar i mig.

Oavsett om det är narkotikaklassat, bara vanliga voltaren eller vad de nu må vara.

• Anonym (Sjuk sjukvård)
    Anonym (Sandra) skrev 2014-05-15 18:35:17 följande:

Tror inte en sån liten och förstörd kropp klarar hur mycket som helst eftersom jag var på gränsen till okontaktbar när dem kom till platsen, så var jag nog inte så fräsch och fin, eller bara lite lätt drogpåverkad.. En konstaterad  hjärnskada av läkare har jag fått av mitt missbruk. Efter den händelsen,speciellt, blev jag inte mig lik, men är såklart orsakad av hela mitt missbruk. Panikångest, helt klart. Vet att dem dricker ihjäl sig m.m.

Om jag kommer börja tycka att missbrukare är "avskum och kan dö" i princip? Haha, näe du, så kommer jag aldrig resonera :)

Det kan vara svårt med grupptryck ibland:

Sen kanske inte gå så extremt.

men det tragiska att det finns en hel del inom yrket som inte ser en död knarkare som ett större problem, utan den får skylla sig själv.

Svar på tråden Hur står det till med människosynen egentligen?