Jagoda skrev 2014-05-14 13:19:06 följande:
Hej!
2013 i januari hann vi påbörja en utredning (blev gravid innan vi hann fortsätta). Jag var då 26 år, mitt AMH-värde var "lite lägre än väntat men ändå över normal" sa hon. Mitt värde var: 1,2. Hade vi inte varit gravida vid tillfället då vi fick provsvaren hade hon rekommenderat IVF.
Min fråga nu; HUR lågt är 1,2?? Vi har nu två friska fina barn (2011 & 2013) och är så tacksamma, men tankarna går om en trea men vi är tveksamma till om vi orkar (tog över 1 år med båda barnen och det var tufft för oss) och om en VI ENS KAN?? Är det någon ide att ge sig på något försök med ett värde på 1,2??
1,2 är lågt för din ålder men absolut inget att oroa sig för och ni borde utan tvekan lyckas bli gravida på egen hand, kan jag som inte är någon expert, tycka. Hur såg det ut på ultraljudet? Hade du gott om äggblåsor?
Om man jämför med mig som vid vår utredning var 35 år och hade ett AMH på 0,6. Då hade vi lyckats bli gravida två gånger under de föregående 1,5 åren men där både hade slutat med missfall. Läkaren rekommenderade oss då att försöka ytterligare ett halvår själva. Men då vi ville köpa ett paket med tre försök, och då klinikens egna gräns låg på 0,7 för att få köpa det så lyckades vi få till ett deal om att om vi började med försök ett omgående så skulle vi ändå få köpa ett trepack. Så då gjorde vi det. Första försöket misslyckades, andra gick vägen och nu går jag bara och väntar på att förlossningen ska sätta igång då BF är på fredag.
Så med detta sagt så tror jag absolut att ni borde lyckas på egen hand, om man bara kollar på ditt AMH!