• Redaktör

Familjelivs träningsutmaning vecka 4 - Häng på!

Välkomna till Familjelivs träningsutmaning vecka 4!
    Den här veckan tränar vi armarna. Alla är välkomna - och du behöver inte ha varit med från vecka 1, det är bara att hoppa in och börja träna.

Varje vecka fram till sommaren under totalt sju veckor kommer vi att lägga ut en ny utmaning från Elmina Saksi, Familjelivs träningsexpert.

Övningarna är enkla och passar både dig som är nybörjare och dig som är en van motionär. Övningarna bygger på att man ska göra ett visst antal repetitioner eller sträcka per vecka hur man delar upp övningen väljer man själv efter egen förmåga. Du väljer alltså själv hur ofta du vill träna, huvudsaken är att du uppnår totalsumman.

Dips
    Välj mellan tre olika svårighetsgrader

Variant 1

Ha i båda händerna i en bänk/stol med armbågarna pekandes bakåt. Håll axlarna sänkta under hela övningen. Sänk sätet nära bänken/stolen. Gör övningen tuffare genom att ha raka ben (flytta fram dem)

Variant 2
    Ha endast ett ben i underlaget under hela övningen.

Variant 3
    I det övre läget lyfter du höger arm och vänster fot, gör en dips och höj sedan vänster hand och höger fot.

Dag 1 : 10 dips
    Dag 2: 15 dips
    Dag 3: 20 dips
    Dag 4: 25 dips
    Dag 5: 30 dips
    Dag 6: 35 dips
    Dag 7: 40 dips

=175 dips

VARIANT 1

VARIANT 2

VARIANT 3

Elminas träningskläder kommer från Stadium
    Träningsutmaningen är kopplad till en öppen medlemsgrupp, där man kan stötta och peppa varandra. Självklart kommer Elmina att finnas på plats i tråden och coacha.

Klarar du utmaningen och är aktiv i tråden, genom att peppa och stötta andra, kan du vissa veckor vinna fina priser!
    Den här veckan kan du vinna boken "Mage, rumpa, lår. Träningen som ger resultat" av Annika Sjöö, känd från bla Let´s dance.

Lycka till!
    Nu kör vi!
  • Svar på tråden Familjelivs träningsutmaning vecka 4 - Häng på!
  • stor grön drake

Har sldrig egentligen gjort dips förut, tusan vad det bränner i överarmarna efter bara 10 stycken

• Wilowa

Ojoj! Detta blir sjukskrivning det! För inte katten kan man bära barn efter några dagar med denna.

• Wilowa
    Wilowa skrev 2014-05-14 15:58:38 följande:
    Ojoj! Detta blir sjukskrivning det! För inte katten kan man bära barn efter några dagar med denna.

Så 30 gjorda plus fyra nervevade stödben på husvagnen, nu ska jag måla...mycket armträning!
  • Liljan77

Hm...denna övning hade jag aldrig gjort innan. Vilken usel armstyrka jag har.
    O inte vart det bättre av att stolen rymde mitt i allt. Skrattande
    !0 tveksamma är iaf gjorda.

• Wilowa
    Liljan77 skrev 2014-05-14 18:25:01 följande:
    Hm...denna övning hade jag aldrig gjort innan. Vilken usel armstyrka jag har.
    O inte vart det bättre av att stolen rymde mitt i allt. Skrattande
    !0 tveksamma är iaf gjorda.
    Jag klarade mig utan rymmande stolar, men helt säkert kändes det inte. Jag kanske ska göra denna övning på jobbet och sätta en av de små barnen på stolen som tyngd. Speciellt variant 3 känns som att den behöver en tyngd på stolen. Fast frågan är om det inte är större risk att tyngden rymmer än att stolen gör det.
  • mini2007

Jag har problem med mina handleder, de blev svaga när första barnet kom 2007 och nu med senaste kunde jag knappt lyfta en stekpanna med en hand, handleden bara vek sig. Är fortfarande svag, får ont av armhävningar och dips är rena tortyren...

Finns det något bra alternativ, eller tips på hur jag kan göra för att stötta handlederna?

Tack på förhand :)

• Liljan77
    Wilowa skrev 2014-05-14 19:46:22 följande:
    Jag klarade mig utan rymmande stolar, men helt säkert kändes det inte. Jag kanske ska göra denna övning på jobbet och sätta en av de små barnen på stolen som tyngd. smile5.gif Speciellt variant 3 känns som att den behöver en tyngd på stolen. Fast frågan är om det inte är större risk att tyngden rymmer än att stolen gör det. smile2.gif
    En tyngd kan ju alltid vara bra.Kan ju kotten agera hejarklack. Skrattande
    Jag satte stolen mot soffan o så efter många *hmm* alternativa rörelser, lyckades jag nog få till något som liknade bild 1.
    Tur att jag var själv hemma. Cool
  • stor grön drake
    mini2007 skrev 2014-05-14 22:17:22 följande:
    Jag har problem med mina handleder, de blev svaga när första barnet kom 2007 och nu med senaste kunde jag knappt lyfta en stekpanna med en hand, handleden bara vek sig. Är fortfarande svag, får ont av armhävningar och dips är rena tortyren... Finns det något bra alternativ, eller tips på hur jag kan göra för att stötta handlederna? Tack på förhand :)

Kan du göra armhävningar mot vägg, eller diskbänken kanske? Inte lika bra effekt, men inte heller lika stor belastning på handlederna, och framförallt så blir det en lite annorlunda vinkel.
  • mini2007

Stor grön drake:
    Tack för tipset, det ska jag prova! Får göra extra många kanske :)

• mini2007

Jag kom på en sak; funkar det med gummiband istället för dips? För att träna just underarmarna, alltså. Hur många sådana behöver jag göra för att spegla utmaningen?

Svar på tråden Familjelivs träningsutmaning vecka 4 - Häng på!