• En sommar dag

Min dotter på 3 år uppskattar mig inte som sin far!

Hej
    Jag förstår inte vad jag gör för fel, så nu skriver jag till er!
    Min dotter är 3 år gammal och bor varannan vecka hos mig och pappan.

Flera ggr säger hon, jag vill åka hem, då menat till pappa. Jag är den som gör saker med henne, ger henne det mesta hon vill ha, är snäll mamma, åker till busfabriken, Kolmården, rider med henne osv. Jag vill vara en bra mamma och hitta på saker med min dotter den helgen vi har tillsammans och på kvällarna efter dagis så myser vi i soffan vid en film, lagar mat ihop och sådant. Pysslar med pärlor om hon inte är trött och målar.

Pappan har aldrig engagerat sig för sin dotter och i 2,5 år fick jag ta hand om henne själv. Han orkade inte. För 4 månader sedan så sa han rakt ut, jag vill separera för att slippa dottern. Jag vill inte ta ansvar för nått. Men till slut gick han med på att ha henne varannan vecka så jag kan försörja mig och min dotter och det funkar faktiskt mycket bra.

Men varför ser hon inte mig och min fina lägenhet som sitt hem? Det är ju dit vi flyttade tillsammans, där hon har alla sina saker och där jag gör allt för henne. Jag älskar verkligen min dotter men känner mig oerhört ledsen när hon säger, Hej då mamma, nu ska jag hem. Det känns som om hon inte alls uppskattar mig.

Vad gör jag för fel?

• Svar på tråden Min dotter på 3 år uppskattar mig inte som sin far!
  • Studentpappa

Ingen aning, jag har samma problem med vår dotter. Jag gör verkligen allt för henne men det räcker inte, hon vill ändå bara vara med mamma. Nu bor ju vi ihop men det är jobbigt att alltid bli ratad.

Hon ser det såklart inte så, och det kommer säkert en pappafas någon gång men ändå..

Hon sitter i detta nu och säger att inte pappa ska lägga henne.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Söder73

Kolla om hon säger samma sak hemma hos pappa, att hon ska " hem" till mamma. Kan ju vara ett uttryck för omställningen hon varit med om

• En blå giraff

TS jag tycker inte du ska analysera så mycket. Jag tror det är naturligt för barn att de i perioder har en "favorit" av föräldrarna men att det också kan variera. Min son är snart 3 år och det är bara jag som duger ifall både jag och pappan är hemma. Går däremot jättebra med pappa om jag är på jobbet eller dylikt.  Äldsta sonen hade pappa som favorit då han var yngre men nu är det jag som är favoriten för honom också.

Kanske säger din dotter likadant hemma hos pappa fast han inte uppmärksammar det lika som du gör? Det kanske är ett uttryck för att hon saknar den föräldern hon inte är hos? Det har säkert ingenting att göra med hur du är eller hur pappan är egentligen. Men en hel vecka åt gången kanske är lite länge för en 3-åring tänker jag? Kan ni växla oftare så att hon inte behöver vara ifrån den andra föräldern så länge? Det kanske kan minska saknaden för henne om ni byter var 3-4 dag?

• fyrabarnsmor4

TS
    Jag tror hon är i en fas : pappa är bäst typ..
    Eller så längtar hon efter sin pappa.

Kanske säger hon samma sak till sin pappa: jag vill hem till mamma.

Eller så kan det vara så att hon säger "hem" då menar hon att hon vill ni ska bo tillsammans. Att allting som vara som det var förut?

Min förslag: lyssna på barnet o fråga henne varför vill hon till pappa. fråga vad de har gjort tillsammans.
    Sen kan du fråga om ni ska göra samma sak.
    Få se vad hon säger.

När det gäller mina barn:
    Min man har kort stubin (typ 60% av alla gånger). Han är rak o bestämd mot barnen. Men barnen ÄLSKAR honom ändå. Det är ofta han undrar varför älskar barnen honom trots han är/kan vara hårda mot barnen. Barnen vill sitta och gosa med honom på morgonen eller så ville barnen sitta precis bredvid honom.
    Med mig är barnen inte samma sak. Mer sällan.

Svar på tråden Min dotter på 3 år uppskattar mig inte som sin far!