• Österbotten

För stor för bakåtvänd stol

Min dotter är 3 år och 5 mån. Hon väger 19 kg och är 100 cm. Hon har vuxit ur sin bakåtvända bilstol och vi måste ha en ny. Alla bakåtvända stolar vi tittar på är endast säkra upp till 105 cm. Försäljaren säger att hon då inte sitter säkert i de stolarna och då är det bättre med en tillräckligt stor framåtvänd stol. Jag tycker detta låter vettigt med sen läser man ju om att barnen ska sitta bakåtvända minst till 4 års ålder, men om stolen är för liten och blir osäker pga det så måste man ju byta till en framåtvänd som är bra storlek. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden För stor för bakåtvänd stol
  • Yinsan

Det finns stolar som klarar ca 120cm bakåtvänt. Är öronen över kanten på den stolen ni har idag?

• Yinsan

Vad har ni för stol idag?

Axkiden har lång rygg, lika så twowayen mfl.

• sina

Min nästan femåring på drygt 110 cm och 19 kilo sitter bra både i britax multitech och britax two-way. Särskilt i den senare är det gott om plats kvar.

• Tallen

Vår son är snart 3,5år, är 106cm och väger strax under 18kg, kan fortfarande sitta i sin BeSafe izi-kid men inte så länge till och då får lillasyster den. Därför har vi nu köpt en Britax MaxWay som är bakåtvänd och den hoppas jag att han skall kunna ha minst 1 år till. Håll ert barn bakåtvänd i bilen så länge det bara går. Egentligen borde vi alla sitta bakåtvända i bilen men det är ju inte möjligt :)

• Sisisisi

Varför tittar ni inte på större bakåtvända stolar då? Nästan alla barn kan åka bakåt tills de ca 120 cm.

Testa:

Britax twoway

Akta graco belogic

Axkid minikid

Britax multitech

Britax maxway

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Aileen Allannah

Va? Min 3,5-åring är 107 cm lång och väger ungefär 20 kilo och han sitter bra i sin twoway. Helst lånar han dock lillasysters hi-way, den är monterad så långt in på sättet som möjligt och han sitter bra i den också, och det är en bra bit kvar tills öronen är över ryggstödet.

Klart du inte ska vända ditt barn! Och vad är det för puckad försäljare som rekommenderar det?!

• Bambusa

här kommer en bild på min 5åring som är 106cm och 17-18kg i sin britax two way... den funkar till 120cm...
  • mam2b

Jag har också en bakåtvänd Britax Two-Way till min dryga femåring på 112 cm och det är inga problem som helst!

• Österbotten
    Bambusa skrev 2014-05-22 14:38:08 följande:
    här kommer en bild på min 5åring som är 106cm och 17-18kg i sin britax two way... den funkar till 120cm...

Ser ju jätte rymlig ut. :)
  • Bambusa

Ja de funkar hur bra som helst, när jag var gravid satt jag framför henne och då fick hon offra lite benutrymme.. gick brs de med...

Svar på tråden För stor för bakåtvänd stol