• Anonym (Orolig)

Varslad och gravid

Hej!

Vi har haft nedskärningar på mitt företag, så blir jag arbetslös fr.o.m. Juli månad.

Jag fick idag veta att jag är gravid.

Jag har en inkomstförsäkring, men oroar mig för att inte få jobb innan det är dags att föda eftersom att företag i första hand inte anställer en gravid/höggravid person.

Min fråga är alltså hur det blir med a-kassan/inkomstförsäkringen om jag blir mammaledig under min arbetslöshet?

Vad grundar sig föräldrapenningen på om jag är arbetslös och får ersättning från a-kassan?

Avbryts a-kassans ersättning och omvandlas till en föräldrapenning som baseras på min nuvarande lön?

Väldigt tacksam för svar.
  • Svar på tråden Varslad och gravid
  • Försäkringskassan

Hej!

Här på Familjeliv kan vi bara svara på allmänna frågor om föräldraförsäkringen. När det gäller frågor om din a-kasseersättning behöver du ta kontakt med din a-kassa.  

A-kassan omvandlas inte till föräldrapenning. Det gäller att hålla isär begreppen här. A-kassan är en egen försäkring som ditt fackförbund eller annan a-kassa organisation som du är medlem i har hand om. Föräldrapenningen är en annan försäkring som administreras av Försäkringskassan och baseras på inkomst.

När det gäller föräldraförsäkringen så behöver du anmäla dig som arbetssökande till Arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag. Detta för att skydda den inkomst du haft från ditt nuvarande arbete som ska ligga till grund för föräldrapenningen.

Du har rätt att söka föräldrapenning 60 dagar innan beräknad förlossning och under den tid du har föräldrapenning behöver du inte stå som arbetssökande. Du kan inte ha a-kassa samtidigt som du har föräldrapenning.

Föräldrapenning grundas på den inkomst man haft, under förutsättning att det arbete man haft är från ett stadigvarande arbete som pågått i minst 6 månader.

Hälsningar

Erling, handläggare

Svar på tråden Varslad och gravid