• Anonym (Jag också)

Fråga om framfall

Hej!

Läste just här i forumet där du, Alexandra, svarade på en fråga som "Anonym C" ställt omkring framfall efter förlossning. 

Jag har exakt samma problem som "anonym c". Men skillnaden är att för mig har det gått 14 veckor. Efterkontrollen är gjord, där det skrevs i journalen att främre slidvägg är försvagad och livmodern trillat ner lite. Jag får höra att det kan fortfarande gå tillbaka. Men känner mig skeptisk. Känner mig tämligen olycklig över detta. Jag är väldigt fysiskt aktiv och har haft ett bra sexliv med god relation till mitt underliv. Nu känns allt det bara dåligt.

Hur vanlig anser du att det är att det rättar till sig av sig självt? Om man ska operera det, hur länge måste man vänta innan en sån operation kan genomföras?

Tack för svar! 

Och till dig "Anonym C" - jag hoppas vi båda blir bra igen! Kram till dig!

• Svar på tråden Fråga om framfall
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! det kan absolut fortfarande gå tillbaka beoende på graden av framfallet. Då det är en läkarbedömning och läkarhandläggning saknar jag adekvat erfarenhet för att kunna svara på frågan hur länge man bör vänta på operation. där är även det faktum om man önskar fler barn att ta hänsyn till. Hoppas att det blir bättre snart och att du får adekvat hjälp. Lycka till

• Anonym (Jag också)

Tack för svar.

Jag hoppas också innerligt att det ska bli bra igen, av sig självt. Fasen vad jobbigt det är när ens kära underliv inte funkar som det är tänkt! Jag tror inte att det är så "stort framfall". Min egna barnmorska tyckte att det "inte var så farligt", hon hade sett mkt värre. Men jag ju bara mitt egna underliv att förhålla mig till och för mig är det här illa nog. Hon sa något om "när det är så här lite så brukar man inte göra något åt det". Så av det uttalandet att döma, så är det nog inte så allvarlig grad av framfall. Men som sagt, för mig är det illa nog. Jag ser det, känner det, slidan känns kortare, slappare, vidare. Kan inte använda tampong. Känner av skavet när jag tränat och vissa dagar bara av att gå. Sex har jag ingen lust med alls. Så ja - tillräckligt stor problem för mig.

Jag kämpar vidare med tålamodet och om det inte blir bättre så får de hjälpa mig vidare till en gynläkare. Flera barn ska jag inte ha. Jag har världens underbaraste, finaste son och känner mig så nöjd med att bara ha ett barn. 

Tack för ditt svar!

• Anonym (Jag också)

Tack. Jag har pratat med dem vid ett tillfälle. De sa "kom tillbaka om ett halvår om du har samma problem"......

• Anonym (Jag också)

Tack! Det gör jag med.

Svar på tråden Fråga om framfall